خطر کاهش شمارگان نشر کتاب‌های کودک و نوجوان را جدی بگیریم

خطر کاهش شمارگان نشر کتاب‌های کودک و نوجوان را جدی بگیریم

خبرگزاری تسنیم: رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از کاهش شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان انتقاد کرد و گفت:‌ باید خطر این کاهش را جدی گرفته و در صدد جبران آن باشیم.

مجید راستی رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با انتقاد از شارژ نشدن کارت کتاب نویسندگان انجمن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ هر ساله کارت کتاب نویسندگان از سوی وزارت ارشاد شارژ می شد،‌  اما امسال تاکنون به بهانه‌های واهی از شارژ کارت‌ها طفره رفته‌اند‌، حتی یکبار آمدند و گفتند که 80 هزار تومان به ازای هر نویسنده پرداخت کنید تا ما 20 تومان دیگر شارژ کرده و کارت کتاب به مبلغ 100 هزارتومان ارائه کنیم،‌ که جای تعجب بسیار دارد.

وی ادامه داد:‌ در این شرایط بازار کتاب که هر نویسنده‌ای باید ماه‌ها و حتی یکی دو سال برای انتشار کتابش منتظر بماند، وزارت ارشاد چرا نمی‌تواند حداقل به اندازه 50 تومان از نویسنده‌اش برای خریدآثار مود نیاز حمایت کند؟. بر این اساس حق شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان از مزایای عضویت در یک تشکل‌ مردم‌نهاد که ارشاد در سال‌های گذشته داعیه حمایت از آن را داشته، تنها 20 هزار تومان است.

راستی گفت: اقتصاد نشر در یکی دوسال اخیر با مشکلات متعددی روبرو بوده است که مهمترین آن‌ها گرانی کاغذ است،‌ این موارد موجب شده تا نویسندگان به ویژه نویسندگان کودک و نوجوان مدت‌ها در انتظار نشر آثارشان بمانند،‌ من اکنون 15 کار تقریباً آماده چاپ در دست ناشران دارم،‌ که به دلیل هزینه‌های بالای تولید در انتظار نشر قرار دارند.

وی گفت: در آمارهای رسمی که از سوی مسئولان فرهنگی ارائه می‌شود،‌ رشد دوبرابری تعداد عناوین مطرح می‌شود،‌  اما کاهش شمارگان یک آسیب جدی است که نه در آمارها به آن توجه می‌کنیم و نه خطر آن را جدی می‌گیریم،‌ برای نمونه شمارگان چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان طی ماه‌های اخیر به 500 نسخه رسیده است،‌ ناشران معمولاً‌ تعداد عناوین چاپی را ثابت نگه داشته و در مقابل شمارگان را به یک چهارم تقلیل داده‌اند.

این نویسنده کودک و نوجوان گفت:  من معتقد هستیم ما اگر رشد تعداد عناوین را به عنوان یک حسن در نظر می‌گیریم باید با واقع‌گرایی کاهش شمارگان چاپ را نیز در نظر گرفته و اقداماتی عاجل برای آن بیاندیشیم‌. متأسفانه شمارگان چاپ چندان ملموس نیست،‌  به همین دلیل چندان به چشم نمی‌آید و لی اگر کالایی دیگر بود با کاهش آن همه مسئولان به فکر چاره بودند.

راستی گفت:‌ طی یکسال گذشته ناشران بسیاری قراردادهای چاپ کتاب را بسته بودند،‌ اما با افزایش 30 درصدی قیمت کاغذ نه می‌توانستند قیمت کتاب را افزایش دهند و نه می‌توانستند قرارداد خود را کنسل کنند‌، بنابراین به کاهش شمارگان پرداختند. شمارگان چاپی که متوسط بین 3 تا 5 هزار نسخه بود،‌ به متوسطه 1500 نسخه رسیده است. آن هم برای کشوری که شمار دانش‌آموزانش به 17 میلیون نفر می‌رسد.

رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت:‌ این شمارگان اگر درست توزیع شود،‌  تنها بخشی از کودک و نوجوان تهران را پوشش می‌دهد‌ و اگر جمع شمارگان کتاب‌های منتشره در طول سال را بخواهیم توزیع کنیم،‌ ممکن است به هر کودک یک کتاب برسد. اینجاست که صحبت از آسیب‌زا بودن کاهش شمارگان نشر به میان می‌آید.

وی گفت: از دیگر معضلاتی که در حوزه کودک و نوجوان طی سال‌های اخیر با آن روبرو بودیم کاهش سرمایه ناشران این بخش بود که متأسفانه هیچ حمایتی نیز از آن‌ها رخ نداد،‌ در داخل کشور که اقتصاد نشر وضعیت بغرنجی دارد،‌ فعالیت در خارج از کشور نیز نیازمند پذیرفتن قانون کپی‌رایت در ایران به صورت قانونی است،‌ بنابراین ناشران کودک و نوجوان برای فعالیت برون‌مرزی و ترجمه معکوس نیز نمی‌توانند اقدام مستقیم داشته باشند و سرمایه لازم برای فعالیت داخل را از این روش کسب کند.

راستی با اشاره به ثبت ملی روز ادبیات کودک و نوجوان گفت:‌ متأسفانه همه نویسندگان کودک و نوجوان با این روز موافق نیستند،‌  چرا که معتقدند روز ادبیات کودک و نوجوان باید روز شادی و امید باشد نه روز درگذشت یک نویسنده،‌  ای کاش مسئولان سالروز تولید مهدی آذریزدی را روی ادبیات کودک و نوجوان نام می‌نهادند‌‌، به هر حال نفس نام‌گذاری روزی به نام ادبیات کودک و نوجوان بسیار قابل توجه است و امیدوارم بر خلاف امسال از سال‌های دیگر شاهد فعالیت‌های متعدد و متنوعی در این روز باشیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران