ملاک تشخیص حق و باطل، رضایت الهی است / فرهنگ لیبرالی به دنبال تامین خواست اکثریت است


ملاک تشخیص حق و باطل، رضایت الهی است / فرهنگ لیبرالی به دنبال تامین خواست اکثریت است

خبرگزاری تسنیم: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: سخن اکثریت حق و باطل را مشخص نمی کند، بلکه ملاک برای تشخیص حق و باطل، رضایت الهی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم،  آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، که بیست و پنجمین روز ماه رمضان و در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم، سخن می‌گفت، با اشاره به ملاک تشخیص حق و باطل اظهارکرد: سخن اکثریت حق و باطل را مشخص نمی کند، بلکه ملاک برای تشخیص حق و باطل، رضایت الهی است و برای تشخیص رضایت الهی باید به عقل و شرع توجه کرد.

وی افزود: ارتباط انسان با دیگران در جامعه باید براساس هدایت کردن آنها باشد و در این راه هم نیازی به ایجاد درگیری با مردم نیست و باید با مردم با مهربانی برخورد کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به دلیل تشریع تقیه اظهار کرد: تشریع تقیه برای این بود که فرد مبتلا به برخی از بلایا نشود و جان و مال او حفظ شود و عمل کردن به دستور تقیه زمینه یک تکلیف است که آن صبر بر طاعت است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به تقیه مداراتی گفت: فردی برای مصالح جامعه تقیه می‌کند واین مورد را تقیه مداراتی می‌نامند که همان صبر بر طاعت است و انسان برای به سامان رسیدن کارش در این جا تقیه می‌کند.

آیت الله مصباح یزدی یکی از موارد تقیه را در زمینه اختلافات مذهبی دانست و افزود: برخی افراد در محیطی زندگی می‌کنند که برخی متعصبین مذهبی همچون سلفی‌ها در آنجا حضور دارند و فرد برای حفظ جان و زندگی اش تقیه می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به چگونی رفتار انسان در یک محیط اجتماعی اظهار کرد: اکثریت مردم تمایلات نفسانی دارند و رفتارهایی را انجام می‌دهند که مورد پسند شرع نیست، البته به اسلام بی علاقگی نشان نمی دهند، اما انسان برای زندگی کردن در چنین محیطی باید برخلاف جریان آب شنا کند.

وی اضافه کرد: کسانی بر اثر ضعف نفس برای اینکه دچار مشکلاتی همچون بایکوت در یک جامعه نشوند، افکار عمومی را رعایت می‌کنند و به دنبال رضایت مردم هستند.

 

کسب رضایت همه افراد ممکن نیست

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به چگونگی رفتار در روایات معصومین گفت: امام صادق می‌فرمایند که انسان نمی تواند به گونه ای در دنیا زندگی که رضایت همه را جلب کند، البته منافقین با هر کسی رفتار متفاوتی را دارند و با هر کس طبق آنچه او دوست دارد، رفتار می‌کنند تا بتوانند همه را از خود راضی کنند.

آیت الله مصباح یزدی زخم زبان شنیدن را چیز جدیدی ندانست و افزود: همه پیامبران زخم زبان شنیدند، ولی بر آن صبر کردند و نمی توان انتظار در امان بودن از زخم زبان دیگران را داشت و پیامبر نیز از  زبان دیگران در امان نبود.

وی اضافه کرد: مشرکان در مکه تهمت‌هایی را به پیامبر می‌زدند که اساس و پایه نداشت و از جمله ی این تهمت‌ها شاعر و مجنون نامیدن پیامبر بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به توصیه‌های امیرالمومنین به فرزندشان امام حسن اظهار کرد: امام علی فرمودند که اگر داشمند باشی، دیگران با خرده گرفتن به تو، اشکالاتی را وارد می‌کنند و در صورتی که به دنبال علم باشی، مردم این کار را بیهوده می‌نامند و در طول تاریخ دقت نظرهای برخی از عالمان از سوی برخی افراد مورد تمسخر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امیرالمومنین در ادامه می‌فرماید مردم کم سخن گفتن را نشانه لال بودن، سخن زیاد گفتن را پرگویی، هزینه کردن پول را ولخرجی و مدیریت اقتصادی را خسیس بودن را نامگذاری می‌کنند.

کسب رضایت الهی مهم است

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) کسب رضایت الهی را مهم دانست و افزود: انسان نباید به دلیل کسب رضایت دیگران وظایف دینی خود را عمل نکند که سرانجام این کار تباهی خواهد بود و کسب رضایت همه افراد تنها یک خیال خوش است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به رفتار برخی افراد در انتخابات گفت: برخی افراد در دوران انتخابات تنها توجه شان به خواسته‌های مردم است،  اما مهمترین مسئله جلب رضایت خداوند باید باشد و در فرهنگ سکولار امور دینی تنها در نماز و روزه منحصر می‌شود و یک امر فردی تلقی می‌شود.

وی اضافه کرد: نمی‌توان عبادات را تنها امر فردی دانست و توجهی به بیت المال و هزینه‌ها و این که بیت المال دست چه کسانی می‌افتد، نداشته باشیم و گفتن سخنی همچون میزان رای ملت است، سوء استفاده از این جمله است.

 

فرهنگ لیبرالی توجه صرف به خواسته اکثریت مردم است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به رفتار مدیران در جامعه اسلامی اظهار کرد: مدیران باید به دنبال رفع مشکل مومنان باشند، ولی نباید تنها به دنبال نظر اکثریت باشند، بلکه باید کسب رضایت الهی را هم در نظر داشته باشند.

وی اضافه ادامه داد: امیرالمومنین می‌فرمود که سربازان ارتش معاویه در باطل خود محکم هستند، اما سربازان سپاه من در حق خود سست هستند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) فرهنگ لیبرالی را توجه صرف به خواسته‌های اکثریت دانست و افزود: بسیاری از مکاتب مادی مشروعیت حکومت را خواسته مردم می‌دانند و این فرهنگ را تبلیغ می‌کنند، اما ما در صورت زندگی با چنین شیوه در جامعه اسلامی، در یک دوره ی زمانی،  فاصله ی زیادی را با شیوه زندگی کفار نخواهیم داشت.

انتهای پیام/الف

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon