راه‌حل آموزش و پرورش برای کمبود کتب درسی/کارایی لوح‌های فشرده بروضعیت تحصیلی

راه‌حل آموزش و پرورش برای کمبود کتب درسی/کارایی لوح‌های فشرده بروضعیت تحصیلی

خبرگزاری تسنیم: این روزها ایام توزیع کتب درسی دانش‌آموزان است امامشکلاتی همچون کمبود کتب درسی در برخی مناطق و فروش اجباری لوزام التحریر منجربه نارضایتی برخی خانواده‌ها شده است همچنین در رابطه با مفید بودن لوح‌های فشرده برخی از دروس تردیدهایی مطرح است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، توزیع کتب درسی دانش‌آموزان مقطع سوم راهنمایی و متوسطه از روز 16 شهریور توسط  5400 کتاب‌فروشی‌ در سراسر کشور در حال توزیع است  همچنین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، پیش‌دانشگاهی و رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش نیز در روز اول مهر از طریق مدارس کتاب‌های خود را دریافت می‌کنند.

قیمت کتاب‌های درسی همان قیمت پشت جلد است که در اختیار واحدهای آموزشی و کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته و کتاب فروشی‌ها موظف هستند قیمت کتاب‌های درسی را در معرض دید قرار دهند و فروختن لوازم التحریر همراه کتاب درسی ممنوع است.

همزمان با ایام توزیع کتب درسی، خانواده‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌اند از جمله کمبود کتاب‌های درسی یا فروش اجبار لوازم التحریر

** مشکل نخست؛ کمبود کتاب درسی در برخی مناطق

در حالیکه کتاب‌های درسی برای توزیع از طریق کتاب فروشی‌ها به استانهای سراسر کشور ارسال شده است اما دانش‌آموزان در برخی از استان‌های کشور هنگام مراجعه به کتاب فروشی‌ها با معضلی به نام تمام شدن کتاب‌های درسی مواجه می‌شوند. مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز برای مواجه نشدن با معضل کمبود کتاب‌های درسی در برخی از استان‌ها راه حلی را در پیش گرفته‌اند و از خانواده‌ها درخواست دارند تا در این زمینه با آنها همکاری لازم را داشته باشند.

** درخواست آموزش و پرورش از خانواده‌ها برای حل مشکل کمبود کتاب‌های درسی

سید احمد حسینی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از 10 شهریور در اختیار واحدهای آموزشی ذیربط قرار گرفته است، گفت: براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش کتاب‌های درسی را تولید و در اختیار استان ها قرار داده ایم.

** کتاب‌های درسی را از محل زندگیتان تهیه کنید

وی درخصوص کمبود کتاب‌های درسی در برخی از استان‌های کشور گفت: از خانواده‌ها درخواست می‌کنم تا کتاب‌های درسی را از منطقه محل سکونتشان تهیه کنند چرا که وزارت آموزش و پرورش براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار وزارتخانه تعداد دانش آموزان هر منطقه و دوره تحصیلی آنها را در اختیار ما قرار داده است و ما براین اساس کتاب ها را توزیع کرده‌ایم بنابراین اگر خانواده ها کتابهای درسی را از منطقه دیگر یا شهر دیگری خریداری کنند آمار ما دستخوش تغییر می‌شود.

**مشهد  و مشکل کمبود کتاب‌های درسی

مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در برخی از استان‌های مسافر پذیر مانند مشهد اکثر سال‌ها گزارش‌هایی را در خصوص کمبود کتاب‌های درسی دریافت می‌کنیم در حالی که ما به تعداد دانش‌آموزان این شهر کتاب‌های درسی را ارسال کرده‌ایم اما از آنجایی که این شهر مسافرپذیر است برخی از خانواده‌ها کتاب درسی دانش‌آموزانشان را از این شهر تهیه می‌کنند بنابراین این موضوع باعث می‌شود که ما گزارش‌های متعددی را در رابطه با کمبود کتاب درسی در این شهر داشته باشیم و مجبور می‌شویم تا در چند مرحله کتاب درسی را برای آنها ارسال کنیم.

حسینی ادامه داد: اگر خانواده‌ها کتاب‌های درسی فرزندان خود را از منطقه محل زندگیشان تهیه کنند دیگر با مشکل کمبود کتاب درسی مواجه نخواهیم شد.

** مشکل دوم؛ فروش اجباری لوازم التحریر

علاوه بر مشکل کمبود کتاب درسی موضوع دیگری که موجب شکایت برخی از خانواده‌ها در ایام توزیع کتب شده است فروش لوازم التحریر به همراه کتاب‌های درسی از سوی برخی از فروشگاه‌هاست در حالی که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش فروش اجباری لوازم التحریر به خانواده‌ها همزمان با ارائه کتاب‌های درسی تخلف محسوب می‌شود.

** فروش اجباری لوازم التحریر را گزارش دهید

خانواده‌ها هنگام برخورد با چنین تخلفی از سوی کتاب فروشی‌ها چاره‌ای جز خرید اجباری لوازم التحریر ندارند اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش از خانواده‌ها درخواست می‌کنند تا در هنگام مواجه با چنین تخلفی از سوی کتاب فروشی‌ها موضوع را برای پیگیری به شماره تماس‌ 88827778 اطلاع دهند. اما با اعلام شکایت خانواده‌ها تا چه اندازه به آن رسیدگی شده و با کتاب فروشی‌های متخلف برخورد می‌شود.

** لوح‌های فشرده؛ تاثیرگذار یا بی فایده

موضوع دیگری که مطرح است ارائه لوح فشرده همراه با کتاب درسی به دانش‌آموزان است امسال  برای 68 عنوان کتاب درسی لوح فشرده ارائه می‌شود و دانش آموزان این لوح ها را به همراه کتاب درسی خریداری می‌کنند. اما کارایی این لوح‌های فشرده در افزایش میزان درک دانش‌آموزان از دروس و تقویت پایه تحصیلی آنها موضوعی است که جای تردید دارد؟آیا دانش‌آموزان در کنار کتاب‌های درسی از لوح‌های فشرده‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد، استفاده لازم را انجام می‌دهند؟

انتهای پیام/
 

 

 

 

 

 

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
خانه خودرو شمال
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon