ماجرای کشف ماسک کوچک طلایی در غرب ایران
یک کارشناس مرمت اشیاء تاریخی فرهنگی به ابعاد عجیب کشف های غیر علمی اشیاء تاریخی پرداخت.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، منصوره نظارتی زاده - دانشجوی دکتری مرمت اشیاء تاریخی فرهنگی- دانشگاه هنر تهران اظهار داشت: کشف غیر علمی مجموعه ای از اشیا نفیس نقره ای و تعدادی ماسک کوچک طلایی با عنوان اشیا غار کلماکره لرستان باعث شد اصالت آنها مورد تردید واقع شود از این رو کارشناسان مرمت ارزیابی اصالت این اشیا فلزی را در قالب پروژه ای به انجام رساندند.
وی، در نشست تخصصی «نخستین همایش و کارگاه تعیین اصالت اشیا تاریخی، فرهنگی و هنری» تهران گفت: اشیاء فلزی از جمله اشیاء تاریخی هستند که دربسیاری از حفاریهای باستان شناسی و یا به طرق غیر علمی،کشف و معمولاً به شکل مجموعه به دست می آیند.
نظارتی زاده افزود: از نمونه های مثال زدنی آن در سالهای اخیر در سازمان میراث فرهنگی ایران می توان به مجموعه های ارجان، کلماکره، جوبجی، قوری قلعه، زیویه و... اشاره کرد که متعلق به دوره های مختلف ایران باستان بوده بخشی به صورت اتفاقی و زیر نظر این سازمان و بخشی از راه های نه چندان قانونی به دست آمده اند.
وی تصریح کرد: مسلماً غنای فرهنگی ایران در دوران باستان، این کشور را مستعد چنین اکتشافاتی کرده که کشف نظایر آن در آینده دور از انتظار نیست از این روی، امروزه نسبت به سالهای گذشته بدنه سازمان میراث فرهنگی با وجود کارشناسان متخصص در علوم مختلف موظف به کسب دانش و شایستگی لازم در برای تعیین اصالت این مجموعه ها است.
نظارتی زاده با اشاره به اینکه در سالهای(1368-1370) در غرب ایران، لرستان، مجموعه ایی از اشیاء نفیس نقره ایی و تعدادی ماسک کوچک طلایی با عنوان اشیاء غار کلماکره کشف شد، تصریح کرد: اما متاسفانه به دلیل کشف غیر علمیِ این مجموعه اصالت آنها مورد تردید واقع شد.
وی با اشاره به شروع پروژه ایی در میراث فرهنگی لرستان برای تعیین اصالت این اشیاء در سال 1378گفت : در فاز اول ،این پروژه به بررسی فنی و آسیب شناسی اشیاء نقره ایی مجموعه با تمرکز بر اشیاء موجود در قلعه فلک الافلاک اختصاص یافت که نتایج آن در رساله کارشناسی ارشد اینجانب به راهنمایی دکتر وطندوست در دانشگاه هنراصفهان در سال 1382 ارائه شد.
نظارتی زاده افزود: در این پروژه سعی شده است تا باتوجه به اهمیت موضوعِ اصالت سنجی، ارزیابی اصالت اشیاء فلزی با دو رویکرد مورد بررسی قرارگیرد.
وی گفت: رویکرد اول رویکرد تاریخ هنری است که مطالعات تطبیقی تاریخی، گونه شناسی داخل و خارج از مجموعه( در مجموعه ها)، مطالعه و باز خوانی کتیبه های احتمالی، تحلیل و آنالیز طرح ها و موتیف های شئ و..... را شامل می شود.
این دانشجوی دکتری مرمت اشیاء تاریخی فرهنگی- دانشگاه هنر تهران با اشاره به اینکه در رویکرد دوم که رویکرد علم مواد نام دارد به مطالعه آنالیتک ساختاری شئ در دو فاز متالوژیک، پست متالوژیک پرداخته شده است افزود :در مرحله متالوژیک شناسائئ آلیاژ، ساختار فلزی و تکنیک ساخت اثر انجام شده است.
نظارتی زاده گفت: در بخش مطالعات پست متالوژیک خوردگی، پاتین و عوامل موثر محیطی بررسی شده، این پروژه در نهایت در حوزه مطالعات علم مواد، رویکرد اصالت سنجی در اشیاء فلزی بر پایه نقره را بر اساس آلیاژ _ تکنولوژِی فلزگری و ساخت _خوردگی ارائه کرده است.
انتهای پیام/