نادر مشایخی: موتزارت در ایران نیاز به دیدن موفقیت را نشان میدهد
نادر مشایخی در نشست خبری نمایش آمادئوس با اشاره به وضعیت جامعه، دیدن موفقیت را نیاز مردم دانست. در این نشست تهیهکننده عنوان داشت پیش از اجرای نمایش بنیاد رودکی از او مالیات کسر کرده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری نمایش آمادئوس به کارگردانی جواد مولانیا، صبح امروز در کافه موتزارت با حضور عوامل این نمایش از جمله ملکزاده، تهیهکننده، نادر مشایخی، مشاور موسیقی و حمید پور آذری، طراح صحنه و مجید نوروزى و نسیم شجاعی بازیگران اثر برگزار شد.
در این نشست مولانیا درباره زمان تولید «آمادئوس» از هفت ماه سخن به میان آورد و از آنکه این پروژه به سامان رسیده است، ابراز خشنودی کرده و گفت:«من عضو کوچکی از این خانواده بزرگم. تعطیلات عید باعث شد نتوانیم برخی خمکاریهای لازم انجام شود؛ ولی کار به سرانجام رسید.»
نادر مشایخی با اشاره به سابقه دوستیش با مولانیا، گفت:«ما سه نوع آهنگساز داریم: خوب، استاد، ابراستاد.تنها سه ابراستاد داریم که یکی از آنان موتزارت است. در نمایش اتفاقات که برای سالیاری میافتد برای همه ممکن است رخ دهد و ما با آن همذاتپنداری میکنیم. موتزارت در ایران به ما نیاز به دیدن موفقیت را نشان میدهد. ما در ایران آموختیم کار پیش نرود و در این نمایش ما شاهد امیدیم.»
مولانیا درباره تولید اثر و معرفی تهیهکننده نمایش با این جملات آغاز کرده که قصد تولید یک کار دانشجویی داشته تا برایش خرج چندانی نداشته باشد؛ اما با جذاب شدن کار به سراغ شاهین ملکزاده رفته است. به گفته مولانیا پس از گفتگو با ملکزاده مبلغ سرمایهگذاری نسبت به توقع او 10 برابر شده است. وی تأکید کرد ملکزاده در رشته تئاتر تحصیل کرده است.
ملکزاده با بیان آنکه کار را از اواخر شهریور آغاز کرده است، از سه بخش یک کار سخن گفت که شامل حمایت، گروه و مخاطب میشود. وی با تأکید بر ایتکه در ایران همواره دو فاکتور آخر مهیاست و مخاطب همیشه از هنر حمایت کرده است، گفت:« بخش حمایت اما سخت است که باید مسائل را نادیده گرفت. کار ما کاسبی نیست. در این قضیه از ما حمایت خوبی نشده است. تهیهکننده در تئاتر فارغ از عنوان یک سمت کلی است. در تئاتر اشخاص خیلی کارها را انجام میدهند که جز وظایفشان نیستو . امید دارم در آینده به نحوی حمایت شود که کارگردان تمرکزش روی کار باشد.»
جواد مولانیا در پاسخ به این پرسش که آیا از سوی بنیاد رودکی حمایت شده است و آیا از اهداف و آییننامه این بنیاد با خبر است، گفت هیچ حمایتی نشده است و آییننامه بنیاد را نخوانده است.
مولانیا درباره انتخاب سالن در پاسخ به پرسشی گفت که هدف اولیهاش سالن مولوی بوده است؛ چرا که کلاً به سالن بلکباکس علاقه دارد و سالن حافظ جایگزین مولوی به دلیل ممکن نشدن آن شده است.
پورآذری نیز کار «آمادئوس» را جذاب دانست و اظهار داشت اگر فضا تنگتر و تنگتر میشد، کار جذابتر نیز میشد.
مولانیا درباره ترجمه و تنظیم متن مینو جانمحمدى را معرفی کرد که به زعم وی متن را بازنویسی و دراماتورژی کرده است. مولانیا تأکید کرد خانم جانمحمدی فارغالتحیصل تئاتر دانشگاه تهران است و در حوزه انیمیشن فعال است. وی گفت: «من یک سال با وی درباره متن صحبت میکردم تا متن بازنویسی شود.»
جانمحمدى نیز گفت:«انتخاب متن به سبب علاقه مولانیا به موسیقی کلاسیک بود. نمایشنامه تمرکزش بر رقابت و نگاه سالیاری نسبت به موتزارت است و به نوعی نقش اصلی اوست. ما نگاه را به سمت موتزارت بردیم که در زمانه خود قدر ندیده است. متن شفر را با فیلمنامه مقایسه کردم و سعی کردم داستان جذابی را خلق کنم که در آن از تعداد بازیگران کاسته شود.»
مجید نوروزی، بازیگر نقش موتزارت با بیان آنکه از آبان ماه در جریان این پروژه قرار گرفته است، از علاقه خود به نمایشنامه شفر گفت و اظهار داشت این نقش عجیبترین نقشش در دوران حرفهایش است.
آرمان پارسیان، آهنگساز نمایش نیز درباره قطعات کار شده از ترکیب موسیقی موتزارت و ساخته خود گفت و علت این تلفیق را نزدیک شدن به فضای نمایش عنوان کرد.
کارگردان نمایش درباره نقش آمادئوس از سختی و ظرافت این نقش گفت که میتواند در ورطه لودگی بیافتد؛ اما نوروزی توانسته آن را کنترل کند.
مهرناز فراهانى نیز در مقام مسئول بخشهای غیرفارسی اجرا از فضای مناسب اجرا به چند زبان گفت و تصریح کرد در این نمایش به سه زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی قطعاتی اجرا میشود.
نمایش آمادئوس تا 15 اردیبهشت هر شب رأس ساعت 21 در تالار حافظ روی صحنه میرود.
انتهای پیام/