فرجاد: داستان‌نویسی دینی حرکت روی لبه تیغ است/ کودک نوپای ادبیات دینی

فرجاد: داستان‌نویسی دینی حرکت روی لبه تیغ است/ کودک نوپای ادبیات دینی

نویسنده کتاب «مثل شیشه مثل سفال» معتقد است که پرداختن به موضوعات دینی در ادبیات داستانی حساسیت‌ برانگیز و همانند حرکت روی لبه تیغ است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، رمان «مثل شیشه مثل سفال» اثر نرگس فرجاد امین، یکی از تازه‌ترین آثار در حوزه ادبیات دینی است که اخیراً از سوی انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است. رمانی که سعی دارد به برخی از شبهات و ابهامات در هضم باورهای دینی در زندگی اجتماعی امروز پاسخ دهد و در مقابل طرحی از یک زندگی مؤمنانه را نیز پیش چشم مخاطب خود به تصویر بکشد.

این رمان حول زندگی جوانی شکل می‌گیرد که حس می‌کند به درک و دریافت‌های تازه‌ای از برخی باورهای دینی دست پیدا کرده و همین مسئله او را مانند طلبه‌ای به دنبال کشف حقیقت روانه می‌کند. «مثل شیشه مثل سفال» به ظرافت و زیبایی شیشه از چیدن کلمات در کنار هم برای روایت بهره برده است و به سادگی سفال به طرح داستانی خود می‌پردازد. این رمان اثری است قصه‌گو که در دل لایه‌های داستانی خود مخاطب را به دل باورها و اندیشه‌ها و دغدغه‌های دینی مخاطب خود می‌برد و از او می‌خواهد که با او در دل داستان به این موضوعات بیندیشد و نتیجه بگیرد. «مثل شیشه مثل سفال» به این اعتبار نه یک داستان صرف برای لذت بردن از خوانش، که داستانی برای لذت بردن و اندیشیدن به عالی‌ترین مفاهیم دینی است.

فرجاد امین، نویسنده این اثر، در گفت‌وگو با تسنیم، درباره چرایی پرداختن به موضوع مهدویت در اولین اثر داستانی خود گفت: با مطالعه آثار هنری که در زمینه موعود و انتظار نوشته شده، به این نتیجه رسیدم که بُعد هنری برخی از این آثار قدری ضعیف است؛ این در حالی است که هنر و ادبیات ضریب نفوذ بالاتری در میان مخاطبان دارد. پرداختن به موضوع موعود، یکی از دغدغه‌های شخصی من بود و دوست داشتم که اولین اثرم در حوزه ادبیات داستانی در این رابطه باشد.

به گفته نویسنده «مثل شیشه مثل سفال»؛  پرداختن به این موضوع آن هم در اولین تجربه داستانی جسارتی می‌خواهد؛ زیرا معمولاً مقاومت‌هایی در زمینه‌های مذهبی شکل می‌گیرد.

این نویسنده جوان به سختی‌های کار یک نویسنده ادبیات دینی اشاره و اضافه کرد: پرداختن به شخصیت معصوم بحث ظریف و حساسیت‌زایی است؛ به همین دلیل تلاش کردم که همه جوانب را در نظر بگیرم و با کمک گرفتن از روایات و بهره بردن از کسانی که در این زمینه صاحب‌نظر هستند، تا حد ممکن از بیان مسائل غیر واقعی در این زمینه اجتناب کنم؛ با وجود این وقتی کتاب برای کسب مجوز به وزارت ارشاد ارسال شد، تذکراتی دریافت کرد که این موارد نیز اصلاح شد. در مجموع باید بگویم که حساسیت کار در این حوزه همانند راه رفتن روی لبه تیغ است.

بیشتر بخوانید:

نویسندگان ویترینی دیروز، مدیران فرهنگی امروز

تجارت با دین در بازار کتاب

فرجاد امین همچنین با بیان اینکه پیش از نگارش این اثر  به مطالعه و بررسی  آثار قبلی در حوزه مهدویت نیز پرداختم، یادآور شد: بسیاری از کارها بود که از نظر دغدغه‌مندی نویسنده ارزشمند بود اما از حیث دراماتیک و ادبی کمیتش لنگ می‌زد. یا در برخی از آثار داستانی، زبان اثر یا داستان‌پردازی آن مناسب نبود. با توجه به بررسی‌هایی که کرده‌ام، به نظرم نگارش داستان در حوزه موعود و انتظار در ادبیات ما یک جریان نوپایی است که به دیرزمانی از آن نمی‌گذرد و من هم یک عضو از این جریان نوپا هستم. متاسفانه علی‌رغم اهمیت موضوع مهدویت، در این زمینه آثار داستانی محدودی نوشته شده است.

«مثل شیشه مثل سفال» را انتشارات کتاب نیستان در 352 صفحه با قیمت 33 هزار تومان منتشر کرده است.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
مدیران
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
رایتل
میهن
triboon
گوشتیران