آیت الله اراکی: جریان اربعین جریان رحمت خدا بر خلایق است
آیت الله اراکی با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: رحمت خدا از طریق ولایت بر ملت نازل میشود که نمود اصلی آن را در اربعین حسینی میبینیم.
آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در کنگره بینالمللی لقاء الحسین که در دانشگاه امام مهدی(عج) شهر نجف و با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی ایران و جهان برگزار شد، با اشاره به اینکه پدیده اربعین یک زیارت معمولی نیست بلکه پدیدهای شگرف و غیر قابل توصیف است، افزود: آنچه امروز در جامعه اربعینی شاهد آن هستیم، اختصاصی به جامعه عراق ندارد بلکه در ماجرای اربعین از همه جای دنیا حضور دارند.
آیت الله اراکی با اشاره به حضور زائرانی از کشورهای مختلف جهان در راهپیمایی بزرگ اربعین افزود: این نشاندهنده آن است که ما در سطح جهانی در قالب زیارت اربعین شاهد تحولی عظیم هستیم. باید پرسید این تحول از کجا و به سوی کجاست؟ این سؤال باید مورد مطالعه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مهمترین اتفاقی که در اربعین رخ میدهد، انعقاد دو میثاق جمعی یعنی میثاق طاعت و نصرت است، تصریح کرد: تا زمانی که این دو میثاق وجود نداشته باشد، جامعهای شکل نمیگیرد. جامعه اسلامی نیز با رسول اکرم(ص) وارد چنین میثاقی شد. پیمان نصرت را خداوند در قرآن اینگونه معرفی میکند: مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْه؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند، صادقانه ایستادهاند.
آیت الله اراکی ماجرای کربلا را نقطه عطف تاریخ جهان و تاریخ اسلام معرفی کرد و افزود: در ماجرای کربلا شاهد اوج پیمانشکنی جامعه مسلمین هستیم. در این واقعه امام عالم را به دشمنان فروختند. همه چیز این رهبر دینی به تاراج رفت. از آن روز به بعد بر اساس حدیث وقتی سیدالشهدا کشته شد، از قلب جهان هستی یعنی عرش الهی فریاد برآمد که شما هیچ وقت دور هم جمع نمیشوید و عید واحدی ندارید. این بدان معناست که در جامعه اسلامی آن زمان، یک اتفاق خیلی عجیبی رخ داد که معادلات را تغییر داد که اساسش شکسته شدن پیمان بود.
وی افزود: رجعت به سوی خانه رسول خدا دو رجعت است: اولین آن در عبارت «جَاءُوکَ؛ نزد تو میآمدند» است آنجا که فرمود: «وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ؛ و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم، مگر به این منظور که به فرمان خدا از وى اطاعت کنند و اگر این مخالفان هنگامى که به خود ستم مىکردند [و فرمانهاى خدا را زیر پا مىگذاردند] به نزد تو مىآمدند» و در ادامه میفرماید: فَاسْتَغْفَرُواْ اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا؛ (نزد تو میآمدند) و از خدا طلب آمرزش مىکردند و پیامبر هم براى آنها استغفار مىکرد، قطعا خداى را توبهپذیر و مهربان مىیافتند.
دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: اما رجعت دوم اینگونه معرفی شده است: «وَ إِذَا جَاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِایَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلىَ نَفْسِهِ الرَّحْمَة أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنکُمْ سُوءَ ا بجِهَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛ و چون کسانى که به آیات ما ایمان دارند، نزد تو آیند، به آنها بگو: «درود بر شما»، پروردگارتان رحمت را بر خود فرض کرده که هرکس از شما کار بدى از روى نادانى کند، سپس توبه و اصلاح [و جبران] کند او آمرزنده مهربان است.» این نوع از رحمتی که در این آیه مطرح شده، رحمتِ رحیمی است: کَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا. این رحمتی است که از کانال ولایت بر ملت نازل میشود که نمود اصلی آن را در اربعین حسینی میبینیم. این رحمت، رحمت صاعد است نه رحمت نازل. این رحمتی است که شامل این عده میشود: یَوْمَ نحَشُرُ الْمُتَّقِینَ إِلىَ الرَّحْمَانِ وَفْدًا؛ یاد آور روزى را که متّقیان را به سوى خداوند مهربان به اجتماع محشور کنیم»
انتهای پیام/