نسخه جدید برای ساخت «محمد(ص)» آینده از نگاه "استاد انصاریان"، "رجبیدوانی" و "سنگری"/ رونق سینمای دینی به روایت "مجیدی"
یک بار «محمد رسولالله(ص)» از دریچه دوربین مصطفی عقاد و یک بار هم با نگاه مجید مجیدی به مرحله ساخت و تولید رسید یکی نوستالژی به بار آورد و دیگری هنوز تازه تازه است اما درباره آینده ساخت چنین آثاری به گفتگو نشستیم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، محمد رسولالله(ص) شاهراهی است که از دریچه دوربین مجید مجیدی به پرده نمایش نشست و همچون چلچراغی سینمای ایران را به قلل مرتفع هنر جهانی منتهی کرد؛ این فیلم،گامی است در جهت دفاع از آخرین پیامآور که او را رحمتللعالمین مینامند. فیلم "الرساله" مصطفی عقاد که در ایران با نام "محمد" شناخته میشود تنها اثر تاریخی پیرامون پیامبر اسلام در سینمای جهان است که بسیار مورد توجه واقع شد.
آغاز «محمد(ص)» از محاصره در شعب ابیطالب
فیلم مجیدی از محاصره مسلمانان در شعب ابیطالب آغاز میشود و به نمایش صحنههای وفات مادر رسولاکرم(ص) و پرداختی به دوران خردسالی ایشان بسنده میکند اما حرفهای گفتنی و تأثیرگذار بسیاری برای جوامع انسانی و انسانهای پاکسرشت که با روح تشنه خود پذیرای مفهوم وسیعی از زندگی هستند، دارد. در این میان مدعیان حقوقبشر همان استعارههای جعلی هستند که از هیچ تلاش و کوششی در جهت مخدوش کردن چهره محبوب و محبتورز حضرت رحمتللعالمین در جهان، دریغ ندارند.
غفلت مسئولین و عدم توجه بازدیدکنندگان داخلی
در کنار موضوعاتی همچون پرداختهایی که میتوانست مجید مجیدی برای فیلم «محمد(ص)» داشته باشد و کمبودهایی که «محمد رسولالله» مصطفی عقاد داشت یک نکته هم مورد غفلت واقع شده موضوع حمایت مسئولین و تعداد بازدیدکنندگان داخلی از اینگونه فیلمهاست. چرا که یک فیلم «کلاه قرمزی» که یک اثر کودک و نوجوان با اندک نکات آموزشی و یا «مدرسه موشها» با استقبالی شاید چندینبرابر بیشتر از فیلم «محمد(ص)» مجیدی قرار گرفت و تنها در آموزش و پرورش 6 میلیون مخاطب داشت.
دریغ از توجه، فرهنگسازی و حمایت اقتصادی
وقتی برای نمایش فیلم او رفته بودم و قبل از پرواز به ایمیج لهستان یک گپ و گفت کوتاهی داشتیم به این نکته اشاره کرد که به مدرسهای در منطقه 9 تهران میرود و ساعتها برای دانشآموزان از تأثیرگذاریهای اخلاقی پیامبر اسلام در فیلم «محمد(ص)» میگوید اما دریغ از توجه، فرهنگسازی و حمایت مالی و اقتصادی!
«محمد(ص)» در ستیز با نمایش غلط جهانی چهره پیامبر اسلام
مجیدی در ادامه این طور گفت: "مسئولین و دولتمردان ما بدانند این فیلم رسالتی را برعهده دارد تا چهره خشن و زشتی که استکبار و صهیونیست برعلیه پیامبر در دنیا ساخته را با خلق صحنههای زیبا، در میدان نبرد فرهنگی تغییر دهد و از دریچه رحمانیت و رحمتللعالمین ایشان که قطرهای از اقیانوس رحمانیت پبامبر به شمار میرود، تجلی یابد".
مسئولین برای انعکاس پیام «محمد(ص)» به میدان بیایند
وی افزود: اثری که هفت سال با 1000 عوامل داخلی و خارجی حرفهای تولید شده تا پیامبر اسلام بهتر در اذهان عمومی معرفی شود. به جرأت میتوانم بگویم این پرداختها به گونهای شکل گرفتند که برای کودکان 8 ساله تا کهنسالان 90 ساله حرفهای بسیار برای گفتن دارد. برای توسعه چنین بسترهایی لازم است مسئولین نسبت به توسعه تعداد مخاطبین و سرمایه این فیلم، به میدان بیایند.
انگیزهای بماند به سراغ تقویت سینمای دینی و مذهبی برویم
کارگردان «محمد(ص)» خاطرنشان کرد: "واقعاً با این شرایط نمیتوان فازهای تأثیرگذار بعدی این اثر دینی عظیم را خلق کنیم. چون انگیزهای نه تنها برای بنده بلکه برای دیگر سینماگران هم باقی نمیماند که به سراغ ساماندهی و تقویت بخشهای سینمای دینی و مذهبی بروند".
استاد حسین انصاریان کارشناس مذهبی
انصاریان: همین اخلاق پیامبر را به نمایش درآوریم دشمن به زانو درمیآید
خدمت استاد حسین انصاریان رسیدیم و سوال ما این بود که "در شرایطی که دنیا با پدیده شومی همچون تروریسم درگیر است و از طرفی رسانه غرب با توانمندی که دارد تروریسم را با استعاره اسلام به دنیا معرفی میکند، چه وجوهی از زندگی پیامبر را به دنیا ارائه بدهیم که این تصویری که دنیا از پیامبر اسلام میسازد، اصلاح شود؟"؛ با آن صدای آرام و ذهن خلاق، پویا و عمیق اینگونه پاسخ داد:
"بزرگان دین امثال مرحوم کاشف الغطاء که از چهرههای علمی، بیدار و دنیاشناس به شمار میرود در همان زمان که خبری از این ابزار الکترونیکی همچون ماهواره و تلویزیون نبود و کشورها تقریباً قائل به ابزار رسانه نبودند غیر از یک رادیو؛ آن هم در کشورها رادیوی خارج را راحت نمیگرفت که در جوامع گمراهی به این شدت و دریاوار روان بشود. ایشان آن زمان یک جمله بسیار جالبی را فرمودند که امروز آن جمله واقعاً باید الگوی ما باشد الگوی کسانی که میخواهند از اسلام و از پیامبر اکرم(ص) دفاع کنند و آن این بود که ایشان فرمودند«لا یَنْتَشِرُ الْهُدی الاَّ مِنْ حَیثُ اِنْتَشَرَ الضَّلال» هدایت جز از راهی که گمراهی را گسترش میدهند، توسعه پیدا نمیکند.
باید از ابزارهای نمایشی برای معرفی پیامبر اسلام بهره ببریم
یعنی ما باید امروز از ابزار موجود، رادیو و تلویزیون، ماهوارههای اسلامی، سایت و امثال اینها برای معرفی پیامبر اکرم و آیین سعادتبخش ایشان استفاده کامل را ببریم و خود را واقعاً در پیشگاه خدا برای دفاع از حضرت رسول(ص) مسئول بدانیم. نسبت به معرفی شخصیت بلامنازع ایشان باید با احساس مسئولیت شدید و بکارگرفتن ابزار جدید رفتار کنیم؛ حتماً باید چهره ایشان را از طریق قرآن مجید در درجه اول که آیات فوق العادهای در معرفی اخلاق ایشان دارد به منصه ظهور برسانیم.
نسبت به شناساندن درست پیامبر اسلام، احساس مسئولیت کنیم
حالا کاری به ایمان و عمل پیامبر نداریم ولی همین اخلاق حضرت رسول(ص) دشمن را به زانو درمیآورد. آیات اخلاقی قرآن و روایاتی که در کنار قرآن مجید، اخلاق رسول خدا را نشان میدهد مثل نهجالبلاغه و به مثابه روایات، چند جلد بحارالانوار درباره زندگی پیامبر اکرم و تاریخ صحیح اسلام! همین تاریخی که واقعاً بر مبنای قرآن و روایات، نظام گرفته است. از این منظر باید پیامبر اکرم(ص) را با به کارگیری ابزار و احساس مسئولیت در پیشگاه خدا معرفی کنیم؛ این بهترین راه نشان دادن چهره پیامبر عظیم الشأن اسلام است. مثل آیاتی که در قرآن کریم « «و ما ارسلناک الّا رحمه للعالمین» این موضوع بسیار عجیبی است که خداوند متعال خطاب به پیامبر اسلام میفرماید: من تو را منبعی برای مهر و محبت نسبت به عالمیان فرستادم؛ عالمیان یعنی چه؟
چرا چهره غیرواقعی پیامبر نشان داده میشود؟
هم برای مردم شرق، هم برای مردم غرب و هم برای مردم جنوب و شمال جهان؛ للعالمین یعنی همه جهانیان! باید به جهانیان گفت. حالا نه فقط به مسلمانان؛ پیامبری که در همه امور زندگیاش برای شما کانون مهر، محبت، عاطفه و مهرورزی است. این سوال را از شما مخالفان داریم که آیا شایسته است به همچنین شخصیت بلامنازعی حمله بشود و چهرهای از ایشان غیر از چهره واقعیشان نشان داده شود. نهج البلاغه هم از بیان شخصیت اخلاقی پیامبر مملوء است؛ همچنین روایات زیادی هم در بحارالانوار و در کتابهای معتبرمان وجود دارد. این را باید به دنیا نشان داد.
اسلام وهابیت و داعش، ساختگی است
یعنی همین طور که آنها دارند با ما جنگ فرهنگی میکنند ما هم باید با آنها ستیز فرهنگی داشته باشیم. برخوردشان با مردم، دشمن و با آنهایی که بعد از فتح مکه آزارش دادند، نشان میدهد اسلام مهربانی و مهروزی یعنی چه؟ با این اوصاف، آیا این اسلامی که داعش معرفی میکند اسلام ساختگی نیست؟! دشمنان ما در غرب و در شرق این بساط فتنهانگیزی و نفاق را برپا نکردهاند؟! اسلام ساخته وهابیت که خود وجودش در ایجاد این مولود شوم، طبق مدارکی که در وزارت خارجه انگلیس میباشد، نقش بسزایی دارد. این طور باید پیامبر اکرم را معرفی کرد و به اصطلاح ضربه و آسیب را به دشمنان وارد کرد. اگر پیامبر از چنین شخصیتی برخوردار است که در قرآن و نهجالبلاغه به تشریح آمده، پس داعش و امثال داعش، شیاطین ساخته شده غرب، شرق و وهابیتاند که هدف تخریب چهره اسلام و شارع مقدس آن پیامبر عظیم الشأن اسلام را در ذهن شومشان میپرورانند".
محمدحسین رجبیدوانی کارشناس و پژوهشگر
رجبی دوانی: تلویزیون برای نمایش رسالت پیامبر مدیوم تأثیرگذارتری است
بعد از استاد انصاریان به سراغ محمدحسین رجبیدوانی رفتیم و ترجیحداد مفصلتر با خبرنگار خبرگزاری تسنیم صحبت کند که مشروح این گپ و گفت را در ادامه میخوانید:
*بعضی اصرار دارند پیامبر را به گونهای پیامبر رحمت معرفی کنند و عدهای هم چهره خشن از ایشان نمایش میگذارند؛ با توجه به این سیره، در مورد هر دو چهره پیامبر توضیح دهید.
پیامبر اکرم(ص) طبق فرموده قرآن و همچنین رفتار ذاتی خودشان بسیار برای کرامت انسانی ارزش قائل بودند و برای سعادت مردم تلاش میکردند. اما آن وجود مقدس تا جاییکه امکان داشت فشارها، توهینها و تهدیدها را تحمل میکرد تا بتواند با منطق نیرومند خود باعث هدایت بشود. وقتی که مخالفان و کفار عناد و سرسختی را از حد میگذراندند طبق فرموده قرآن همانند بسیار سخت و محکم با آنها برخورد میکرد. در یک کلام خود قرآن فرموده است: «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» نسبت به آن کفاری که با پیامبر اکرم(ص) و تعالیم او عناد میورزیدند باید سرسخت برخورد کرد و نسبت به دیگران و مؤمنان در کمال رحمت و مهربانی بودند.
مهربانی پیامبر را بازگو کنیم همه دلباخته اسلام میشوند
*اگر بخواهیم در جامعه امروز پیامبر اعظم را با این همه گستردگی به جهانیان معرفی کنیم باید چه راهکاری را در دستور کار قرار دهیم؟
پیامبر ما مظهر اخلاق، جوانمردی و بزرگواری بود. خود حضرت فرمودهاند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ» یعنی من برای تمامکردن و عرضه بزرگواریها و جوانمردیهای اخلاقی مبعوث شدم. اصلاً رمز موفقیت پیامبر، اخلاق و رفتار آن وجود مقدس بود. خداوند در آیه 159 سوره آلعمران میفرماید "در پرتو رحمت خداوند با مردم نرم و مهربان شدی و اگر خشن سخن میگفتی و سندگل بودی مردم از گرد تو پراکنده میشدند". یعنی این رفتار و اخلاق پیامبر باعث شد که چنین گستردگی و نفوذ دعوتی را شاهد باشیم. اگر این اخلاق الهی و آسمانی پیامبر اکرم(ص) به خصوص با بیان مصداقهایی که وجود دارد برای جهانیان بازگو شود همگان با همه وجود و اعتقاد به سوی آن وجود مقدس و پیروی از آیینش سوق پیدا خواهند کرد.
توصیه پیامبر اسلام به اصحابش درباره اخلاق نیکو
* اولویتهایی که باید از ایشان بیان شود چه نکات و موضوعاتی هستند؟
ما از کلام معصومان در شناخت پیامبر باید بهره بگیریم؛ چراکه رفتار، اخلاق و زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی پیامبر برای ما بزرگترین الگوست. خیلی از مسلمانان اهتمام کردند تا جزئیات حرکات و سکنات پیامبر، ثبت و ضبط شود. ما این خصلتهای ارزشمند را هم باید بیاموزیم و هم به دیگران یاد بدهیم. امام صادق(ع) میفرماید رسول خدا(ص) فرمودند چند خصلت را خداوند به من دستور داده که اینها را در وجود خودم نهادینه کنم؛ دوست داشتن فقرا و نیازمندان و نزدیک شدن به آنها، صله رحم اگرچه آنها با من قطع رحم کرده باشند.
به کسانی که پایینتر از من هستند نگاه کنم و به بالاتر از خودم نگاه نکنم. یا در حدیثی دیگر امام صادق(ع) میفرماید پیامبر اعظم(ص) خطاب به اصحابشان میفرمایند آیا به شما خبر بدهم کدام یک از شما اصحاب بیشتر به من شباهت دارید. آنکسیکه اخلاقش بهتر و زیباتر از دیگران باشد و در برخورد با مردم ملایمت و نرم خویی داشته باشد و همچنین بیش از همگان به برادران دینی خود مهربانی کند. بر حق صبورتر باشد و بیش از همه خشم خودش را فرو ببرد و عفو و گذشت او به نسبت دیگران برتری کند. در حال خشنودی و خشم نیز بیش از همه رعایت عدل و انصاف داشته باشد.
تأثیر آثار نمایشی ابزار تأثیر انتقال مفاهیم اسلام به جهانیان
*آثار نمایشی که تاکنون درباره رسولخدا ساخته شده توانستهاند به وظایف خودشان عمل کنند؟
مسلم است که آشنایی و معرفت به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) و شخصیتهای بزرگ دینی از طریق سینما و ساخت مجموعهها و یا فیلمهای بلند سینمایی در بین تودههای مردم و همچنین برای معرفی آن حضرت به پیروان سایر ادیان و یا غیرمسلمانان بسیار موثر است. چرا که ثابت شده تأثیرگذاری و بُرد بالای سینما و فیلمهای تلویزیونی چگونه میتواند افکار و نگاهها را تحت تأثیر خود قرار بدهد.
"عقاد" دلاوریهای امیرالمومنین و بغض یهود به پیامبر را حذف کرد
کارهایی که انجام شده خوب بوده ولی کافی نیست. مصطفی عقاد در آن دوره فیلم جالب و زیبایی را در ارتباط با رسالت پیامبر اکرم(ص) ساخت اگرچه ایرادات زیادی به این فیلم وجود داشت مثل حذف دلاوریها و نقش بسیار بزرگ و بیبدیل امیرالمومنین(ع) در حفظ اسلام و مقابله با تعرضهای دشمنان در این فیلم نادیده گرفته شده بود. یا فتنههای یهود، دشمنیها و بغض شدید یهود کاملاً حذف شده بود؛ گویی معضل و مشکلی به نام یهود در زمان رسالت پیامبر نبوده است.
"مجیدی" میتوانست به رسالت پیامبر بپردازد
البته طبیعی است چون هالیوود این فیلم را پشتیبانی کرده بود و آنجا دست یهود و صهیونیست بوده اما آن مقدار هم ساخته شده بسیار تأثیرگذار بود و نگاهها را به اسلام و پیامهای بزرگ رسول خدا(ص) برای سعادت به خود معطوف میکرد. کاری هم که مجیدی انجام داد درخور ستایش است. کار ارزشمندی است منتها این بخش اول آن چیزی است که باید ساخته شود. زیرا به کودکی رسول خدا پرداخته بود که به نظر بنده در عین اینکه کار خوب و ارزشمندی را به رخ جهانیان کشید اما سه ساعت پرداختن مباحث کودکی حضرت در این فیلم زیاد بود. آنچه برای ما و مخاطبان ما اهمیت بسیار دارد دوران رسالت حضرت و نحوه مقابله آن وجود مقدس با دشمنیها و عداوت اهریمنان است.
فیلم موثر دینی میتواند جلوی سمپاشی دشمنان اسلام را بگیرد
سبک زندگی بلامنازع پیامبر اسلام، نحوه تبلیغ و پایداریهای ایشان در برابر سختیها، شدائد و تدابیر بزرگی که به کار بست و توانست حق را عرضه کند، هنوز به آن مراحل نرسیده است و امیدوارم که "مجید مجیدی" و دیگر فیلمسازان که با ایمان و اعتقاد به ساخت فیلمها و مجموعههایی که درباره پیامبر اکرم(ص) اقدام میشود توفیق آن را بیابند با توجه به اسلامستیزیها و اسلامهراسیهایی که صهیونیست و استکبار پلید جهانی به سرکردگی آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بهپا داشتند واقعاً اینها اول شیعهستیزی را مطرح کردند.
چون در آن موفق نبودند اسلامهراسی را با واقعه خود ساخته 11 سپتامبر برای اینکه نفرت به اسلام در دنیا ایجاد کنند جا دارد که یک چنین کارهایی با توجه به دادههای قرآنی، اطلاعات و داشتههایی که ما از سیره آن وجود مقدس داریم ساخته شود تا توطئههای دشمنان خنثی و روح بلند پیامبر اکرم(ص) که در پی سعادت جامعه بشری بود را خشنود کنیم. از طرفی هم بتوانیم دیگران را به این وسیله هدایت کنیم قطعاً میتواند باعث هدایت دیگران و حداقل تغییر نگاه مخاطبانی که تحتتأثیر توطئهها و سمپاشیهای دشمنان اسلام قرار دادند، نتیجه بدهد.
تلویزیون بهتر و تأثیرگذارتر از سینما
*به عنوان سوال پایانی بفرمایید چه نوع مدیومی میتواند برای نمایش این نوع آثار تأثیرگذارتر باشد؛ تلویزیون یا سینما؟
با توجه به اینکه تلویزیون در دسترستر است و بسیاری از مردم سینما نمیروند یا در روستاها و شهرهای کوچک سینمایی وجود ندارد حداقل در کشور خودمان هنوز به این خوداتکایی فرهنگی دست پیدا نکردهایم. لذا بُرد تلویزیون و مخاطبان تلویزیون بسیار فراگیرتر است و مجموعههایی در ارتباط با اولیای دین ما "امام علی(ع)" یا "مختارنامه" اینها ساخته شد بسیار مخاطب داشتند قطعاً در قالب فیلم سینمایی قرار میگرفت یک چنین مخاطبان گسترده چند ده میلیونی را نداشت. البته ناگفته نماند که بسته به نوع نگاه و کار آن کارگردان هم دارد.
جهان با سینما عجینتر است
واقعاً اگر کارهای دینی و مذهبی ما با کیفیت و زیبایی پرداختی و هنری خاصی در تلویزیون کار شوند بسیار موثر خواهند بود. منتها به نظر میرسد برای عرضه به مخاطب خارجی، کار سینمایی بیشتر به کار میآید. چون معلوم نیست که بگذارند مجموعههای تلویزیونی ما در سطح جهان انعکاس پیدا کند. البته کشورهایی هم هستند که خواهان مجموعههای تلویزیونی ما هستند ولی در مجموع، فیلمسینمایی در سطح جهان، جواب میدهد.
محمدرضا سنگری پژوهشگر تاریخ اسلام
سنگری: اسوه بودن پیامبر در «محمد(ص)» مجیدی، گم شد
محمدرضا سنگری پژوهشگر تاریخ اسلام در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر نقاط ضعف و قوت آثاری که تاکنون برای پیامبر اسلام ساخته شده، تصریح کرد: آثاری که تاکنون ساخته شده یکی «محمدرسولالله» مصطفی عقاد و دیگری «محمد(ص)» مجید مجیدی است. کارهایی که خیلی سترگ، بزرگ و هنرمندانه با بهرهمندی از ظرفیتهای هنری بسیار تأثیرگذار به مرحله نمایش رسیدند و به گونهای هم فراروی دیگران تبدیل به الگوهای بلامنازعی شدند.
"عقاد" به جاودانگی وحی پیامبر توجه نکرد
وی تأکید کرد: هرچند چهره پیامبر در «محمد رسولالله(ص)» مصطفی عقاد، وجه قبیلگیاش بر وجه جهانی پیامبر میچربید؛ یعنی پیامبر منادی پیامهایی برای همه انسانها و زمانهاست. همه تاریخ و همه ادوار، مخاطب پیام پیغمبر هستند؛ به عبارتی وحی او جاودانه است اما این نکات در پرداخت "عقاد" گم شده است.
ضعف جدی «محمد(ص)» توجه به یک طرح ذهنی مسیحانه بود
پژوهشگر تاریخ اسلام درباره فیلم مجید مجیدی، تأکید کرد: کاری که در ایران درباره پیامبر اسلام ساخته شد با یک کاستی جدی مواجه است؛ چرا که بیشتر براساس یک طرح ذهنی مسیحانهای تهیه شده است و بحث باورپذیری بعد "اسوه بودن" پیامبر اسلام در این کار گم شده است. در صورتیکه قرآن کریم، پیامبر اسلام را "اسوه" معرفی میکند. زیرا پیامبر مهربانیها برای جهانیان سرمشق و الگوی زندگی کردن است. به عبارتی برای زیستن ما او را نباید فراانسان بدانیم بلکه دانستن "اسوه" درست است.
چرا "مجیدی" به اسوه بودن پیامبر توجه نکرد؟
سنگری اضافه کرد: در فضای فیلم «محمد(ص)» وجه "اسوه بودن" پیامبر اسلام مطرح نمیشود. جایی که فقط بعد رحمانیت و مهربانی پیامبر را میبینیم. نمایش اخلاق حسنه و نیکوی پیامبر لازم و ضروری است و بایستی به این بعد تکیه کنیم اما اینها محصول افراط و تفریطهایی است که همواره درباره نشان دادن شخصیت پیامبر و اقسام دینیمان داشتهایم.
"اسوه بودن" پیامبر باید در ادبیات داستانی، نمایشی و تجسمی بشریت نقش ببندد
وی در خاتمه افزود: تصورم بر این است که اگر به پیامبر اسلام از زاویه قرآن کریم بپردازیم، "اسوه بودن" پیامبر اسلام به رخ کشیده میشود. در واقع نه "اسطوره" از پیامبر بسازیم نه پیامبر را فرو بکشیم بلکه امروز جامعه ما نیازمند تماشای "اسوه بودن" پیامبر است. چرا که اسطوره به معنای فراانسان است و فروکشیدن هم وهن در شخصیت به شمار میرود. اما وقتی جامعه را با معنای "اسوه بودن" آشنا کنیم حتماً به مفهوم انسان فراتر نه فراانسان میرسند. زیرا انسان فراتر یعنی کسی میتواند به او نزدیک شود و زندگیاش را الگوی خود قرار دهد. این وجه پیامبر باید در فضای ادبیات داستانی، تجسمی و نمایشیمان هرچه بیشتر نمایان شود تا جهانیان با این چهره پیامبر آشنا بیشتر آشنا شوند.
گزارش و گفتگوها: مجتبی برزگر
انتهای پیام/