امکانات سالن بهار متناسب تئاتر مشهد نیست

امکانات سالن بهار متناسب تئاتر مشهد نیست

کارگردان تئاتر مشهدمقدس گفت: سالن «بهار» امکانات مناسبی برای تماشاگران و هنرمندان ندارد اما از آنجایی که این سالن زیر مجموعه تئاتر شهر است مایلیم این مجموعه را به مردم مشهد معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، نمایش «خروس» به کارگردانی رضا احمدی از آغاز دی ماه 97 در سالن بهار مجموعه تئاتر شهر مشهد  روی صحنه رفته‌است. این نمایش واقع‌گرایانه با موضوع جنگ و وقایع زمان حضور طالبان در افغانستان، تاکنون در شهرها و جشنواره‌های مختلفی به روی صحنه رفته و کسب جایزه بهترین نمایش از جشنواره تئاتر چخوف روسیه 2016 را در کارنامه افتخارات خود دارد. حسن نامجو، نرگس آمنده، عاطفه هاشمیان و سعید توکلی در «خروس» ایفای نقش می‌کنند.

رضا احمدی؛ کارگردان این نمایش در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهد، علاوه بر ارائه توضیحاتی در رابطه با نمایش،  به بررسی برخی مشکلات و حواشی موجود در تئاتر مشهد می‌پردازد که مشروح این گفتوگو را در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: نمایش «خروس» به لحاظ محتوایی روایتگر چه موضوعی است؟

احمدی:نمایشنامه «خروس» روایتی از جنگ و افراطی‌گری در دوران تسلط طالبان بر افغانستان است. در زمانه‌ای که خشونت به مرور تمام جهان را در برمی‌گیرد پرداختن به این موضوع که جنگ چه بر سر زندگی مردم به ویژه کودکان و زنان می‌آورد امری مهم و ضروری است.

ما این نمایش را در سال 93 در مشهد و سپس در سال 94 در تهران روی صحنه بردیم؛ سپس در جشنواره چخوف روسیه در سال 2016 شرکت کردیم و برنده جایزه بهترین نمایش از این جشنواره شدیم؛ این جشنواره در یک «شهریاد» برگزار شد؛ شهریادها شهرهایی هستند که چهره‌های مطرح آن کشور در آنجا زندگی کرده‌اند.

سالن اصلی این جشنواره بیش از 100 سال قدمت داشته و «آنتوان چخوف»؛ نمایشنامه نویس و داستان‌نویس روسیه، در آنجا تئاترها و نمایشنامه‌های درخشانی را به روی صحنه برده بود. ما در آنجا با سایر نمایش‌ها رقابت کردیم و برگزیده شدیم. در دی ماه امسال نیز توانستیم این نمایش را دوباره در مشهد به روی صحنه بیاوریم.

تسنیم: نقطه قوت این نمایش از نظر معیارهایی مانند طراحی صحنه، تیم بازیگری، نمایشنامه و... چیست؟

احمدی:نمایشی در روایتگری موفق است که تمام عناصر آن در کنار یکدیگر قرار بگیرند و اثری تاثیرگذار را خلق کنند.  تمام اجزای نمایش در بالا بردن کیفیت این نمایش نقش داشتند. اهالی هنر به خوبی می‌دانند که نزدیک کردن آثار واقع گرایانه به حقیقت کار دشواری است و تمام اجزای نمایش به ویژه تیم بازیگران باید براساس واقعیت شکل بگیرند.  خوشبختانه در این مدت بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان دریافت کردیم و تماشاچی‌ها با رضایت سالن را ترک می‌کنند.  

تسنیم: با توجه به اینکه در عرصه آموزش تئاتر در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی در طول سالیان فعالیت بسزایی داشتید، وضعیت فعلی تئاتر دانشگاهی و آموزش تئاتر در دانشگاه‌های استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

احمدی:آموزش تئاتر در دانشگاه آزاد اسلامی یک جریان قوی بود که شکل‌گیری آن سابقه‌ای طولانی داشت. در آن زمان معاونت فرهنگی دانشگاه در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به ویژه تئاتر دغدغه‌مند بود و ما توانستیم در طول سال‌های 80 تا 84 هنرجویان مستعدی را در آن فضا تربیت کرده و چندین تئاتر تولید کنیم که علاوه بر موفقیت در جشنواره تئاتر دانشگاهیان، مورد استقبال جامعه حرفه‌ای تئاتر در آن زمان قرار گرفت.

پس از آن، از سال 90 هرساله دانشجویان فعال و مستعد در تئاتر را شناسایی و به مدت یکسال با آن‌ها تمرین می‌کردیم. در پایان دوره آموزشی این هنرجویان، یک نمایش صحنه‌ای برای این گروه‌ها تولید‌ می‌کردیم که گاهی این نمایش‌ها به اجرای عمومی نیز در می‌آمدند.

خروجی آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی در آن سال‌ها، درخشش دانشجویان مستعد این دانشگاه‌ در جشنواره‌ها و ورودشان به عرصه حرفه‌ای تئاتر استان بود؛  اما پس از تغییر مناصب مدیریتی کلان در این دانشگاه شرایط تغییر کرد. در حال حاضر تئاتر دغدغه مسئولان جدید نیست و انجمن‌ نمایش این دانشگاه از دو سال پیش تعطیل شده است. در آخرین جلسه‌ای که در این دانشگاه برگزار شد، با علاقه و هزینه شخصی آخرین دوره آموزشی هنرجویان را به سرانجام رساندم و پس از آن دیگر اتفاقی مرتبط با آموزش تئاتر در این دانشگاه نیافتاد.

تسنیم: نمایش خروس در سالن بهار واقع در مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود. وضعیت سالن بهار را از نظر تجهیزات، سیستم‌های تهویه، نور و... چگونه ارزیابی می‌کنید؟

احمدی:سالن «بهار» امکانات مناسبی برای تماشاگران و هنرمندان ندارد اما از آنجایی که این سالن زیر مجموعه تئاتر شهر است مایلیم این مجموعه را به مردم مشهد معرفی کنیم. مسئولان انجمن هنرهای نمایشی بر این باورند که این سالن مشکلات بسیاری دارد و همیشه ضرر می‌رساند‌ که البته با توجه به عدم رسیدگی‌های مسئولان مربوطه، ضرردهی این سالن دور از انتظار نیست.

در این شرایط گروه‌هایی که در این سالن «بلک باکس» با ظرفیت 70 نفره به روی صحنه می‌آیند به دنبال فروش و سود نیستند و صرفا دغدغه هنر  دارند و انجمن هنرهای نمایشی و اداره ارشاد باید وظیفه حمایتی خود را انجام دهند که متاسفانه حمایت چندانی از سوی این بخش‌ها صورت نمی‌گیرد.

تسنیم: مدتی پیش طرحی را مبنی بر اختصاص دادن بسته‌های حمایتی به گروه‌هایی که در سالن بهار اجرا می‌کنند ارائه کردید. آیا با این طرح موافقت شد و حمایتی در این رابطه صورت گرفته است؟

احمدی:  در حال حاضر برای هر شب اجرا در این سالن، حدود 100 هزار تومان اجاره به علاوه 10 درصد از درآمد فروش بلیت‌ها را پرداخت می‌کنیم اما با توجه به شرایط سالن بهار و ظرفیت محدودی که دارد با ضرر مواجه می‌شویم. مدتی پیش در یک جلسه همفکری، پیشنهاد در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی برای این سالن را ارائه کردم به این دلیل که گروه‌هایی که در این سالن اجرا می‌کنند به دنبال یادگیری هنر و کسب تجربه هستند و مسئولان باید از شکل‌گیری این جریان هنری حمایت کرده و سالن بهار را به سالنی حمایتی تبدیل کنند. تاکنون که با این طرح موافقت نشده اما امیدوارم این پیشنهاد به زودی عملیاتی شود.

تسنیم: شما موسس گروه نمایشی پل هستید اما مدتی پیش نام این گروه تغییر کرد. در این باره صحبتی دارید؟

احمدی: گروه نمایشی «پل» برای من حکم خانه‌ام را داشت که در سال 82 ساخت آن را شروع و به مرور گسترش دادم و پس از آن که پایه‌های این خانه استوار شد، مسئولیت را به جوانان این خانه سپرده تا امانت‌دار باشند و از آن نگهداری کنند اما پس از چند سال، من و هنرجویانم از این خانه بیرون شدیم و به ما گفته شد که باید خانه‌ دیگری پیدا کنیم.

نام گروه بدون اجازه و رضایت من، به عنوان موسس گروه تغییر کرد و تمام سابقه 10 ساله این گروه محو و نابود شد. من به تغییر نام اعتراض کردم و بر مشکلات و ضررهای این جریان تاکید کردم اما از آنجایی که بی‌فایده بود، این موضوع را رسانه‌ای کردم. در حال پیگیری قانونی این جریان هستیم اما هنوز حمایتی از سوی انجمن صنفی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ش

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon