مشهد|شعر امروز به سمت «غزل موقعیتمدار» گرایش پیدا کرده است
عضو گروه علمی برونمرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: شعر امروز به سمت غزل موقعیت مدار که در آن شاعر در هر شعر موقعیت جدیدی از تجربیات خود را بیان میکند گرایش دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، هفتاد و پنجمین جلسه نقد و پژوهش شعر حوزه هنری خراسان رضوی ظهر امروز به نقد و بررسی مجموعه شعر «لحظههای بیملاحظه» اثر مبین اردستانی، شاعر تهرانی، اختصاص داشت. این مجموعه شعر چهاردهمین کتاب از شاعران خارج از خراسان رضوی بود که در سلسله جلسات حوزه هنری استان نقد شد.
اردستانی در این نشست با بیان اینکه «لحظههای بیملاحظه» نخستین مجموعه شعر اوست که به چاپ رسیده اظهار داشت: این مجموعه شامل گلچینی از اشعاری است که از 18 سالگی تا زمان چاپ کتاب سرودهام و سیر 15 سال از زندگانی مرا در بر میگیرد در همین راستا ترجیح دادم مجموعهای از قالبهای مختلف ادبی با حال و هوای متفاوت را در این اثر به ثبت برسانم.
در ادامه، یوسف بینا شاعر و منتقد ادبی درباره مهمترین ویژگیهای و نقاط قوت مجموعه شعر «لحظههای بیملاحظه» گفت: در این اثر تسلط شاعر بر زبان و وزن شعری آشکار است به خصوص در شعر «فتح خون» که به نظر من بهترین شعر این مجموعه از نظر سلامت زبانی است و در آن تناسب خوبی بین فرم و محتوا ایجاد شده است.
وی افزود: شعرهای نیمایی، دوبیتی، رباعی، مثنوی و غزل از قالبهای شعری است که در کنار ترانهها در این کتاب وجود دارد البته استفاده از زبان عامیانه در برخی از اشعار مجموعه بنظرم نامناسب بود.
بینا درباره ویژگیهای شکلی و ظاهری مجموعه شعر «لحظههای بیملاحظه» خاطرنشان کرد: در این کتاب چند اشکال جزئی ویرایشی به چشم میخورد اما در مجموع طرح جلد و صفحهآرایی خوبی دارد.
مهدی آخرتی دیگر منتقد حاضر در این جلسه درباره استفاده از قالبهای مختلف در این مجموعه شعر گفت: کافکا میگوید: «نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است» بنابراین هرکس یک بیت شعر بسراید باید به او تبریک گفت. اما استفاده از انواع قالبها در یک کتاب بنظر من شاید کار پسندیدهای نباشد و به شخصه آوردن شعر نیمایی، غزل و ترانه در کنار هم را نمیپسندم.
وی افزود: شاعر دایره لغات محدودی در این کتاب دارد و فضای ترانهها نیز تکراری است از طرف دیگر شعر امروز شعری جزئینگر است اما ترانههای کتاب اینگونه نیست و استعارات آن کلی هستند.
همچنین، عباس ساعی، شاعر و منتقد ادبی با بیان اینکه این مجموعه شعر برشی از زندگی است، تصریح کرد: هر شعری که میخوانید عاطفهای متفاوت را با شما به اشتراک میگذارد و «لحظههای بیملاحظه» به مانند صندوقچهای میماند که اکثر عواطف امروز بشر را میتوان از آن بیرون آورد.
وی افزود: یکی از ویژگیهای دیگری که این مجموعه را ارزشمند کرده استفاده از سرمایههای زبان محاوره است؛ زیرا اینها زبان را صمیمی میکند و نوعی ژرفای فرهنگی به اثر عرضه میکند اما در به کار گرفتن این موارد باید دقت کرد. در این مجموعه دو رباعی فوقالعاده زیبا در وصف «مادر» وجود دارد و در مجموع از خواندن این کتاب لذت بردم و بهترین شعر آن نیز «لحظههای بیملاحظه» است.
در پایان، محمد کاظم کاظمی، عضو گروه علمی برونمرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه شعر نیمایی سطربندی مشخصی دارد، گفت: اشعار آقای اردستانی از موارد نادری است که این مهم را در شعر نیمایی رعایت کرده؛ در واقع شعر نیمایی در بسیاری از مواقع از شعر سپید موفقتر است که نمونه آن را در این کتاب میبینیم.
وی افزود: شعر امروز به سمت غزل موقعیت مدار که در آن شاعر در هر شعر موقعیت جدیدی از تجربیات خود را بیان میکند گرایش دارد اما این امر در کتاب آقای اردستانی کمتر به چشم میخورد.
عضو گروه علمی برونمرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: مردمگرایی و استفاده از تعابیر محاوره از دیگر ویژگیهای غالب اشعار آقای اردستانی در این کتاب بود ضمن اینکه از نظر بصری و شکلی کتاب صفحهآرایی زیبایی دارد و مشخص است که ویراستار داشته و به اهمیت رعایت نکات ویرایشی توجه شده است.
انتهای پیام/ ز