انتقاد آیتالله رشاد از ISI
رئیس هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی گفت:کلیشهاندیشی بزرگترین عامل عدم نظریهپردازی در دانشگاههاست.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، آیت الله علیاکبر رشاد رئیس هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی در سومین کنگره کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی که صبح امروز (دوشنبه 20 اسفند) در سالن غدیر واحد سوهانک دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، طی سخنانی گفت: ابتدا باید بررسی کنیم که مشکل و مانع اصلی نظریه پردازی و ایده پردازی در کشور چیست؟
وی افزود: جمعی از حوزویان نامهای را در سال 81 به مقام معظم رهبری نوشتند و تأیید کردند که موضوع نظریهپردازی باید مسئول پیدا کند و نهادینه شود که رهبری جواب این نامه را به سرعت دادند.
رئیس هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی گفت: ما در همین راستا جلساتی را در مشهد مقدس برگزار کردیم و طی آن مشکلات و موانع اصلی نظریهپردازی ارائه شد.
آیتالله رشاد تصریح کرد: در سفر مشهد این موضوع را مطرح کردیم که هر امری در کشور مسئولی دارد؛ اما اصحاب علوم انسانی و هنر جایگاهی برای ارائه نظریات و دیدگاههای خود ندارند.
وی افزود: در این سفر 46 مانع نظریهپردازی را در 6 دسته مختلف بررسی کردیم و میان آنها عدم شجاعت، عدم جرئت نقد شکنی، موانع سیاسی و سختافزاری از جمله مهمترین آن موانع بود. اینها باعث میشود که از عناصر نظریهپردازی به خوبی حمایت نشود.
رئیس هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی گفت: اکثر دانشگاهیان ما متدین، انقلابی دلسوز و هدفدار هستند، اما غالبا از زندان کلیشه نتوانستهاند که خارج شوند. برخی سنتها که گاهی تبدیل به نماد علم شده الزامات کلیشهاندیشی شدهاند.
آیتالله رشاد افزود: رهبر انقلاب بارها تاکید کردهاند که ما نباید اعتبار آثار علمی خود را منوط به اعتبارسنجی نهادهای علمی خارج از کشور کنیم ولی متاسفانه شنیده میشود که نهادهای علمی ما اعتبار یک مقاله را منوط به تایید نهادهایی بینالمللی چون ISI میکنند.
وی خاطرنشان کرد: اینکه مرجع علمی اعتبار سنجی آثار علمی دانشمندان ما تایید نهادهای علمی خارجی باشد یکی از نشانهای اصلی کلیشهاندیشی در دانشگاههای ما است و تا زمانی که اسیر کلیشهاندیشی باشیم نمیتوانیم نظریهپردازی را به شکلی که باید باشد، انجام دهیم.
رئیس هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی با اشاره به تفاوتهای حوزه و دانشگاه در بحث نظریهپردازی گفت: در حوزه قلهای به نام اجتهاد تعریف شده که هر دانشجوی حوزوی هدف خود را رسیدن به آن ترسیم میکند اما در دانشگاهها برای دانشجویان هیچگونه هدفی برای کسب علم تعریف نمیشود و تنها به دانشجو میگویند باید ابتدا مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود را بگیری تا ببینی در آینده چه اتفاقی برای تو میافتد که این تعریف همان کلیشهاندیشی در دانشگاهها است.
رشاد در پایان گفت: دانشجویان باید به جای تقلید، نظریه ارائه دهند و بتوانند از استاد عبور کنند؛ اما متاسفانه صرفا به تقلید اکتفا کردهاند که لازم است این روند اصلاح شود.
انتهای پیام/