کاشان| گرد فراموشی بر سنتهای اصیل ایرانی در چهارشنبهسوری
کارشناس ارشد جامعهشناسی گفت: امروزه جشن چهارشنبه سوری دستخوش تحول شده است و دیگر آن سنتهای قدیمی رواج ندارد و جوانان با چراغانی کردن و آتش بازی ٬ ترقه و با صدای انفجار این روز را جشن میگیرند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، چهارشنبه سوری که با نامهای جشن چهارشنبه پایان سال و شب چهارشنبه سرخ هم شناخته میشود؛ یکی از جشن های بزرگ ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه هر سال (سه شنبه شب) برگزار میشود که در اصل نخستین جشن پیش از نوروز است.
در شاهنامه فردوسی اشارههایی به جشن چهارشنبه نزدیک سال نو شده است که این موضوع، نشان دهنده کهن و قدیمی بودن این جشن است. مراسم و آداب سنتی این بزم ملی، از گذشته تا به امروز در فرهنگ مردم ایران جا افتاده است.
با توجه به اینکه این جشن باستانی یکی از سنتهای قدیمی کاشان است گزارش میدانی تسنیم ما را بر این داشت که با اهالی مردم کاشان به گفت و گو بپردازیم.
مهدی احمدی یکی از شهروندان کاشانی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه آئین چهارشنبه سوری در بین جوانان امروزی فراموش شده است، اظهار داشت: ما در گذشته در این شب کپههای آتش را با فواصل معین روشن میکردیم و با خواندن زردی من از تو، سرخی تو از من از روی آتش میپریدیم.
وی ادامه داد: در این شب چند رنگ پُلو(برنج و خورشت) میپختند و شب با خوردن آجیل بی نمک و میوه سپری میشد.
عباس محمدی به مراسم قاشق زنی در این شب اشاره کرد و گفت: زمانی که ما نوجوان بودیم در شب چهارشنبه سوری چادر به سر میکردیم و روی صورت خود را می کشیدیم و با قاشق و کاسه ای به درب خانه همسایهها میرفتیم و با زدن درب خانه صاحب خانه را خبر می کردیم و با قاشق به ظرف مسی می زدیم و مقداری پول و یا اجناسی از قبیل شیرینی، بادام، انجیر خشک و مانند آنها در کاسه قاشق زن میگذاشتند.
علی کمالی یکی از همشهریان دیگر که اهل روستای استرک بود از آداب و رسوم چهارشنبه سوری در این روستا گفت: در روستای استرک، مردم در کوچه ها آتش درست میکردند، از روی آن میپریدند و شعر (غم بره شادی بیاد، محنت بره خوبی بیاد،) زردی من از تو، سرخی تو از من را میخواندند.
فاطمه حسینپور یکی از اهالی روستای نشلج کاشان بیان داشت: در شب چهارشنبه آخر سال مقداری بوته گون از صحرا جمع میکردیم و در پشت بام ها آتش می زدیم و از روی آن می پریدیم و شعر سرخی تو از من زردی من از تو، غم برو شادی بیا محنت برو روزی بیا، را می خواندیم.
همچنین ما یک کوزه سفالی را پر از آب می کردیم و روی پشت بام می گذاشتیم زیرا بر این باور بودیم که اموات در این ایام به خانه سر می زنند و از این آب می خورند.
جشن چهارشنبه سوری دستخوش تحول شده است
سمانه سادات جوادی کارشناس ارشد جامعهشناسی با تاکید بر اینکه باید سنتهای گذشتگان را حفظ و احیا کرد، تصریح کرد: یکی از اهداف بقای جامعه حفظ سنتها، ارزشها و آداب و رسوم و انتقال آنها به نسلهای آینده است.جشن چهارشنبه سوری یکی از سنتهاست که سابقه دیرینه در جامعه ما داشته و گذشتگان ما به خوبی این سنت را حفظ و به نسل بعد از خود انتقال دادند.
این کارشناس ارشد جامعهشناسی بیان کرد: امروزه جشن چهارشنبه سوری دستخوش تحول شده است و دیگر آن سنتهای قدیمی رواج ندارد و جوانان با چراغانی کردن و آتش بازی و ترقه و با صدای انفجار این روز را جشن میگیرند که یک پدیده جدیدی است، که دنیای مدرن به جشن سوری اضافه کرده است.
وی افزود: انفجار و صدای مهیب در اسلام و زرتشت فاقد قداست الهی است و بعد عرفی و دنیایی جشن سوری بیشتر شده و آن را در بستر دنیای مدرن قرار داده است.
جوادی با اشاره به اینکه کارکرد اصلی جشن چهارشنبه سوری باید حفظ شود، اذعان داشت: این جشن باستانی یکی از بهترین جشنها برای شادی و گردهمایی است و اگر مثل گذشته برگزار شود حادثه ناگواری به دنبال ندارد و زیباترین جشنهای ایرانی برای تخلیه هیجان و جوانان است.
انتهای پیام/ ت