تقدیر دبیر شعر آئینی کشور از ۱۸ رباعی‌ عاشورایی رضا اسماعیلی

تقدیر دبیر شعر آئینی کشور از 18 رباعی‌ عاشورایی رضا اسماعیلی

خبرگزاری تسنیم: محمدعلی مجاهدی در یادداشتی با عنوان «پیرایش‌های متن متین عاشورا از آلایش‌های گزافه و خرافه» از رباعی‌های رضا اسماعیلی تقدیر کرد،‌ وی نوشته است:‌رضا اسماعیلی به پیرایش متن متین عاشورا از آلایش‌های گزافه خرافه و... برخاسته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ در پی انتشار رباعی‌های رضا اسماعیلی شاعر آیینی در برخی رسانه‌ها و اعتراضاتی که به این رباعی‌ها انجام شد،‌  محمد‌علی مجاهدی دبیر شعر آیینی کشور دریادداشتی بر این رباعی‌ها از سرودن آن‌ها تقدیر کرد.

متن یادداشت مجاهدی به شرح ذیل است:

«واکاوی مقوله‌های مطرح در قرائت‌های متفاوتی که تا به امروز توسط مورخان، مقتل‌نگاران، متفکران و پژوهشگران از قیام ماندگار کربلا و واقعه خون‌نگار عاشورا ارائه شده، فرصت فراخی می‌طلبد که از حوصله تنگ این مقال افزون است. پرداختن به نقاط قوت و ضعف سروده‌های آیینی و نقد ساختاری و محتوایی آثار منظوم سخنوران عاشورایی سرای فارسی زبان، و بیان فراز و فرودهایی که در سخن آنان مشاهده می‌شود، امر خطیری است که باید در این عرصه خطر خیز صورت پذیرد و اگر عمری باشد و توفیقی، در یک اثر مستقل پژوهشی به کندوکاو این مهم خواهیم پرداخت، و از مولفه‌های الزامی و پرهیزی مطرح در عرصه نقد و آسیب‌شناسی سخن خواهیم گفت و ضمن جمال شناسی شعر ولایی معاصر و معرفی آثار فاخر و ماندگار شاعران هم روزگارمان در این قلمرو و موضوع، فهرستی مستند از کاستی‌ها و آفت‌ها را به نقد خواهیم نشست که هم اعتبار ساختاری و هم کیان محتوایی شعر ولایی، خصوصاً شعر عاشورایی و در یک کلمه حیثیت شعر آیینی معاصر را به سُخره گرفته‌اند.

متاسفانه در پیشینه مکتوب شعر عاشورایی در زبان فارسی، جای خالی قرائت حماسی و ارزشی از فرهنگ گرانسنگ حسینی کاملا مشهود است. ولی در طول هشت سال دفاع مقدس صحنه‌های شگرفی را به چشم دیدیم که مفاهیم رهایی بخش و برگرفته از فرهنگ عاشورا را عینیت می‌بخشیدند و شاعران با کلیدواژه‌های بیداری، اعتراض، دفاع، پایداری، فداکاری، جهاد و شهادت دل سروده‌هایی ساختند که بعدها صبغه ماندگاری به خود گرفتند. شاعران درد آشنای ما، با رصد کردن این مفاهیم بلند و ارزشی در کالبد شکافی واقعه کربلا، توانستند بین شعر مقاومت و شعر عاشورایی معاصر ارتباطی تنگاتنگ و ناگسستنی برقرار سازند که تا همیشه قرائت حماسی از فرهنگ عاشورا را فریاد کنند.

شاعر گرانمایه جناب آقای رضا اسماعیلی که از چهره‌های مطرح و موفق شعر مقاومت‌اند و در آفرینش آثار فاخر حماسی نیز دستی به تمام دارند، این بار با مجموعه شعر «برخیز و حماسه خوان عاشورا باش » که حاوی حدود 110 رباعی عاشورایی است ، ابعاد حماسی و ارزشی فرهنگ عاشورا را به روایت نشسته و مقوله‌های اعتراض، بیداری، حماسه، رهایی و پایداری را در نهایت هنرمندی به تصویر کشیده‌اند و با غیرتی ستودنی به پیرایش متن متین عاشورا از آلایش‌های گزافه، خرافه، غلو و تحریف برخاسته و سوگواران محافل حسینی را با مفاهیم انسان‌ساز عاشورا آشنا ساخته‌اند. اگر چه توفیق مرور همه رباعیات گرد آمده در این دفتر را نداشتم، ولی با نمونه‌هایی از این تجربه موفق و دوست داشتنی زیستم و عُقده‌‌های گره خورده در گلو را گریستم که شاعری از تبار غیرت و مردمی بر ایل بی‌دردی نهیب می‌زند که  «روز بیداری فرا رسیده است.»

محمد علی مجاهدی – 24 آبان 1392

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران