نشست خبری سریال «دلدار» | تلویزیون در زنده ماندن یا مُردن «سامان» دخالتی نداشت/ انتقاد از دستمزد بالای نوید محمدزاده
کارگردان سریال «دلدار» با اشاره به اینکه تلویزیون در زنده ماندن یا مُردن «پژمان» دخالتی نکرد،گفت: طراحی ما این بود که پژمان از دنیا برود و آرش به پدری نزدیک شود که مدت ها نبود او را احساس کرده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال «دلدار» که در شبهای ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما روی آنتن رفت در سالن روابط عمومی سازمان صداوسیما، برگزار شد. اولین صحبتها را آزیتا ایریایی نویسنده فیلمنامه این سریال آغاز کرد و گفت: برای نگارش بین 8 تا 9 ماه وقت گذاشتیم. این کار یکی از بهترین آثارم بود و من تا 90 درصد از اجرای متنم راضی بودم.
بهزاد فراهانی به عنوان بازیگر این سریال تلویزیونی با انتقاد صحبتهایش را شروع کرد؛ او گفت: متأسفانه درام در تلویزیون رفته رفته به سقوط نزدیک میشود و وقت آن رسیده فیلمنامهنویسان کاربلد از خانههایشان بیرون بیایند و کمک کنند تا سریالهای درام تقویت شوند. آنقدر «دلدار» تأثیر داشت که قبل از قسمت آخر و مشخص شدن عاقبت آرش کاراکتر اصلی داستان، از لرستان با من تماس گرفتند و گفتند آقای حاجقاسم! اگر آرش را نبخشی و رضایت ندهی با یک برنای(اسلحه) دسته بلند میآیم و تو را میکُشم.
نوید محمودی در غیاب جمشید برادرش که هر دو با هم این سریال را کارگردانی کردند درباره شخصیتپردازی آرش و عصبانیت او که منجر به قتل میشود، تصریح کرد: لحظههایی هست که عصبانیت آنی باعث میشود دست به هر کاری بزنید مثل وقتی که در خیابان دو ماشین به هم برخورد میکنند و دو طرف با قفل و فرمان به جان هم میافتند. ما خواستیم بگوییم در لحظههایی که خشونت آنی سراغ ما می آید باید مراقب باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی که بسیاری داشتند چقدر تلویزیون دنبال سانسور بخشهایی از سریال بود یا دوست نداشت شخصیت داستان از کما بیرون نیاید، تأکید کرد: هیچوقت تلویزیون ما را سانسور نکرد و اصلاً فشاری نیاوردند فلان دیالوگ، پلان و یا سکانسی حذف شود. باید بپذیریم مدیران تلویزیون جزئی از تلویزیون هستند و دلشان به حال اجتماع میسوزد و دوست دارند درباره این آسیبها و معضلات حتماً آثار نمایشی خوب و موثری داشته باشیم. واقعاً این که میگویند تلویزیون دوست نداشت «پژمان» شخصیت داستان که به کما رفت، بمیرد یا زنده بیرون نیاید؛ این طور نیست تلویزیون هیچ دخالتی در این موضوع نداشت. ما میخواستیم همهچیز برای مخاطب درست و اصولی جلو برود. طراحی ما این بود که پژمان از دنیا برود و آرش به پدری نزدیک شود که مدت ها نبود او را احساس کرده است.
کارگردان سریال «دلدار» در خصوص اینکه آیا قرار است با نشان دادن بخشش در سریال، گذشت و بخشش را ترویج بدهیم یا با اعدام و مراحل قضایی حقیقیاش که در بسیاری از فیلمهای سینمایی این اتفاق افتاد به مقوله بخشش بپردازیم، تأکید کرد: ما در تلویزیون کار میکنیم و مخاطب تلویزیون با سینما متفاووت است. خدایی ناکرده اگر به کودکی تجاوز شود در تلویزیون نباید به آن بپردازیم چون قبح این اتفاق در جامعه میریزد و برای مادران و پدران فضای سنگینی ایجاد میشود. تلویزیون باید جامعتر و همهجانبهتر به موضوعات نگاه کند چون جامعه هدف گستردهتری نسبت به سینما دارد. شما در تلویزیون نمیتوانید به اندازه سینما، خشِن باشید! شاید در فیلم سینمایی صحنه قصاص یا فرآیند اعدام را به صورت شفاف نشان دهند اما خانواده ما در هنگام تماشای تلویزیون نباید تا این حد رنج ببرد. اینجا باید درس بخشش را در آرامش و دانش بدهیم نه اذیت و آزار!
محمودی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا موضوع کارآفرینی تحتالشعاع نمایش روابط دختر و پسری غیرمتعارف در جریان سریال «دلدار» شد و چطور به این رویه انتخاب بازیگر جوان و تازهکار و تئاتری رسیدید، افزود: من و برادرم همیشه بازیگری را انتخاب نمیکنیم که صرفاً مخاطبپسند و یا زمینهساز جذب مخاطب باشد. برای ما مهم کاربلدی، تخصص و استعداد بالقوه بازیگر است. همان اتفاقی که در انتخاب بازیگر نقش اول فیلم سینمایی ما افتاد این کار را در «دلدار» هم تکرار کردیم. معتقدم بازیگران «دلدار» از پَسِ کاراکترهایشان برآمدند و طبیعتاً ما را در مقابل چانهزنیهای فراوان با برخی از مدیران هم سربلند کردند.
وی اضافه کرد: ما در سریال «سایهبان» هم به کارآفرینی خیلی جدی پرداختیم. اما اینجا در «دلدار» آن توقع مجدانه پرداخت به موضوع کارآفرینی را نداشتیم. میخواستیم از فضای جدید مشاغل استارتآپها و اپلیکیشنها بگوییم. حتی در قسمتهای پایانی هم یک اپلیکیشنی را آوردیم به نقاط ضعف آن پرداختیم و در قسمت آخر هم تعداد دیگری از اپلیکیشن معرفی کردیم. اما اشاره کردم که مبنای کاری ما نسبت به «سایهبان»، کارآفرینی صرف نبود. ولی این غلیظ بودن و غیرمتعارف بودن روابط دختر و پسری مطرح نبود. حتی این انتقاد را برخی در کامنتهایی که در صفحه مجازیام عنوان کردند هم گفتند یادتان رفته که باید در تلویزیون چه چارچوبهایی را رعایت کنید؛ حالا چون سینما رفتید اینگونه باید روابط را مطرح کنید! امروز در جامعهای زندگی میکنیم که برخیهایشان روابط خارج از عرف و غیرقابل قبول خانوادهها با هم دارند. ما در «دلدار» به سراغ این معضل رفتیم تا مخاطب و خانوادهها بیشتر مراقب هم باشند.
محمودی خاطرنشان کرد: اینجا شادی کاراکتر ما با سامان ارتباط دارد ولی از همان ابتدا مادرش را در جریان میگذارند. حتی مادرش برخی مواقع به طعنه به دخترش میگوید من این روابط را دوست ندارم هرچه زودتر به سامان بگو که با خانوادهاش بیاید. ما این روابط را نشان دادیم تا به بیننده بگوییم مراقب باشد. خانوادهها بدانند این معضل چقدر جدی است و خیلی از دخترها و پسرهای ما را در این روابط دچار مشکلات روحی و روانی کرده است.
فراهانی در بخش دیگری از این نشست با انتقاد از دستمزدهای هنگفتی که به برخی از بازیگران داده میشود، گفت: حد فاصل سریال «هزاردستان» علی حاتمی تا سریالهای حال حاضر تلویزیون بسیار زیاد است و اگر درامنویسی به مشکل خورده، مقصر تلویزیون است. دستمزدها چقدر بالا رفته که نوید محمدزاده باید یک میلیارد و دویست میلیون تومان بگیرد و دستمزد من با این سابقه کار ماهی 20 میلیون است؟ این موضوع به دلیل ندانم کاری جامعه و مسئولان است و به همین دلیل است که نمیتوان خروجی خوبی داشت و این مدیران رسانهملی هستند که آنطور که باید برای تلویزیون هزینه نمیکنند.
کارگردان سریال «دلدار» با اشاره به هزینههای پایینی که تلویزیون باید صرف ساخت سریالهای شبانه کند، گفت: در همه جای دنیا به سریالهای شبانه هزینههای کمی اختصاص داده میشود. چرا که باید شاهد تعدد ساخت سریالهای شبانه باشیم. چون ایام سال و شبکههای مختلف نیازمند کنداکتوری مملوء از سریالهای جدید است. از این جهت کارهای ارزانی برآورد میشود و عموماً در همه تلویزیونها این اتفاق میافتد.
وی درباره قصد و هدف اصلی ساخت سریال «دلدار» خاطرنشان کرد: ما میخواستیم در «دلدار» به مردم بگوییم با هم گفتگو کنند. دختری که روابط نامتعارف با پسری در جامعه دارد حتماً جرأت طرح آن را با مادرش داشته باشد. یا مادر و پدر با فرزندش حتماً گفتگو کنند و اجازه بدهند این گفتمان در خانواده و حتی جامعه فراگیر شود.اگر حرف نزنیم یا به همدیگر اجازه گفتگو ندهیم جامعه به انحطاط میرود و زندگی مردم خراب میشود. چون تصمیمگیران در جامعه عادت به گفتمان ندارند به زندگی مردم هم سرایت کرده است.
مهران نائل در پایان نشست بعد از صحبتهای کوتاه نیما رئیسی، سوگل خلیق دیگر بازیگران این سریال، گفت: خوشحالم در پروژهای بازی کردم که به من اجازه دادند دو سکانس برای تأثیرگذاری و بیشتر دیده شدن نقش خودم بنویسم. در هیچ جایی ندیدم تا این اندازه به یک بازیگر قدرت عرض اندام بدهند ولی این اتفاق در جریان ساخت سریال «دلدار» افتاد.
انتهای پیام/
این خبر در حال تکمیل است...
انتهای پیام/