کرمان| سوگواره ملی تعزیه دهزیار به کار خود پایان داد
نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، آیین اختتامیه نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار شامگاه گذشته با حضور محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، احمد علیرمضانی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان، حجتالاسلام علی جلالی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان، عباس صادقزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان و با حضور پرشور دوستداران اهلبیت عصمت و طهارت(ع) و مردم روستای دهزیار در محل سقاخانه و دارالشفای حضرت ابوالفضل(ع) دهزیار برگزار شد.
این آئین با حضور استاد اسماعیل محمدی، استاد مسعود گنجعلیخان حاکمی و استاد عباس صالحی به عنوان هیئت داوران نخستین سوگواره تعزیه ملی دهزیار همراه بود که بیانیه پایانی این سوگواره قرائت شد.
ثاراله انکوتی دبیر اجرایی نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار در این آئین اظهار داشت: بیش از 300 تعزیهخوان از سراسر کشور و استان کرمان در این دوره سوگواره در دو بخش جنبی و رقابتی به اجرای تعزیه پرداختند.
وی با تقدیر از تمام دستاندرکاران سوگواره ملی تعزیه دهزیار بهویژه اعضای هیئت تعزیهخوانی حضرت ابوالفضل(ع) این روستا افزود: کارفضاسازی محل برگزاری سوگواره حدود دو ماه طول کشید و در این مدت مردم روستای دهزیار از پیر و جوان برای هر چه باشکوهتر برگزار شدن سوگواره ملی تعزیه زحمت کشیدند.
دبیر اجرایی نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار کرمان با بیان اینکه امروز روستای دهزیار در سطح کشور به نام مقدس تعزیه و شبیهخوانی شهرت گرفته است خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری ادارات دولتی مربوطه از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی برای دورههای بعدی سوگواره فراهم شود.
عضو شورای اسلامی روستای دهزیار از آمادگی کامل مردم این روستا برای اسکان و پذیرایی گردشگران خبر داد و گفت: مردم روستای دهزیار مردمی خونگرم و مهماننواز هستند و همین موضوع باعث شده هر ساله تعداد زیادی از مردم از سراسر استان و کشور برای تماشای تعزیه به این محل بیایند.
به گزارش تسنیم، نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار با تجلیل از حدود 30 نفر از برگزیدگان این سوگواره در بخش رقابتی در قسمت موافقخوانی، مخالفخوانی، بچهخوانی و موسیقی تعزیه به کار خود پایان داد.
متن بیانیه هیئت داوران نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار به شرح ذیل است:
اینجا دگر از بیعت و یاری خبری نیست/دیگرخبر از لشکر چند صد نفری نیست
وقتی که بیایی از سفیرت اثری نیست/از او زره خود وعبا و سپری نیست
تعزیه بستری است که با احساس تماشاگر ارتباط برقرار کرده و به ایجاد تداعی در ذهن تماشاگر میگردد و او را با موضوع نمایش پیوند داده و باعث ملموس شدن و تاثیر آن بر تماشاگر میگردد و اگر این گونه هنرها بهطور صحیح مدیریت و اجرا گردند میتوانند یاریگر انسان در امر تعلیم و تربیت و اخلاق عملی باشند.
تعزیه هنر نمایشی اهل تشیع است که سیمای معصوم اهلبیت امام حسین(ع) را از روزگار کهن با کولهباری از فرهنگ ایثار برای دوستداران او و اهل عشق به سرور شهیدان بازگو میکند. شاید بتوان مدعی شد که تعزیه متعالیترین صورت نمایش در جهان است. هنری که تمام مصائب عاشورا از کربلا تا به اسارت گرفتن خاندان آن حضرت را با استفاده از همه هنرها اعم از رنگ موسیقی، شعر، مدیحهسرایی، هنرهای تجسمی و ... با چنان شور و حالی بازگو میکند که گویی تماشاچی همچنان در رکاب امام حسین(ع) است و بر شجاعت ابوالفضلعباس(ع) احسنت میگوید و برای سر بریده امام حسین(ع) و بر سوز خاندان معصومش گریه از دیدگانش جاری میگردد؛ آری تعزیه هنر متعالی زنده کردن عاشورا است.
انتخاب نسخه صحیح و تجربه تحلیل آن قبل از شروع تمرینات اولیه یکی از اساسیترین عناصر هنر شبیهخوانی است و اگر نسخههای مختلف شبیهخوانی مسلمبنعقیل را با دقت مطالعه کرده باشید یعنی از حرکت مسلم بهسوی کوفه تا شهادت او بر اساس منابع معتبر تاریخی بیش از 15 اختلاف تطبیقی وجود دارد که برخی از گروههای تعزیهخوانی بدون تحقیق و پژوهش نسخههای تحریفشده را مورد اجرا قرار میدهند.
تقلیدهای کورکورانه و بدون تدبیر و مطلاعه باعث عدم پیشرفت تکنیکی این هنر مقدس گردیده است و شما باید بدانید عرصه سوگوارههای تعزیهخوانی تنها اجرای شبیهخوانی سنتی نیست بلکه میبایست به تکنیکهای هنرهای نمایشی و عملهای دراماتیکی براساس ارکان سه گانه اصول تعزیهخوانی توجه بیشتری نمائید.
لذا تعزیهخوانی زمانی میتواند از صورت ایساتی خود در آید و در جامعه متحول امروز باقی بماند که همچون گذشته جاذبه نمایشی در میان همه طبقات مردم پیدا کند و بر روح و احساس تماشاگران نقش و تاثیر بگذارد.
اگر به خواهیم به ساختارهای موضوعی فلسفی متنی شخصیتی تشبیه و تولید هنر تعزیه خوانی نگاهی اجمالی بیندازم باید گفت تعزیه عزاداری برای اولیای دین است که بواسطه نقل و روایت انجام میشود که قهرمان از سرنوشت خویش آگاه است و به استقبال سرنوشت میرود؛ قهرمان مرگ را انتخاب میکند. نگاه کلی عالم هستی است کلی نگرد وحدت گواست و وقایع مربوط به طبیعت را تفسیر میکند نه تقلید؛ به اختیار انسان را برای اعمالش میاندیشد اشقیا مدح اولیا را میگویند، سیرت و خصلتها نمایش داده میشود ذکر جزئیات ایجاد همذات پنداری است و از آینده خبر دارد و توسط نشانهها و علائم رفتاری و گفتاری حالات دو پدیده خیر و شر را القا میکند عناصر متضاد در دو شخص متقابل دیده میشود تماشاگراز شروع میانه و پایان داستان را میداند تماشاگر از آگاهی خود نسبت به رویدادها لذت میبرد به حماسه میپردازد تحولات در اشخاص از سعادت به شقاوت صورت نمیگیرد و درگیری میان دو دشمن اعتقادی است حقایق هستی را برملاء میکند شبیه خوان با تماشاگران ارتباط کلامی دارد.
هیئت داوران نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار کرمان در جهت اصلاح نسخههای تعزیه و سایر موارد دیگر پیشنهادات ذیل را در این طریق مفید فایده داند.
1- تشکیل شورای نظارت بر تعزیه که این شورا با جمعآوری مجالس تعزیه بانک اطلاعاتی در این خصوص فراهم آورد و سپس با بررسی آنها سره را از ناسره تفکیک کند.
2- نقد و بررسی مجالس تعزیه تعریف شده در جراید، نشریات و صداوسیما با نظر اهل فن و پژوهشگران.
3- جلوگیری از اجرای تعزیههای وهن انگیزه که با مسائل خرافی و تعریف شده آمیختهاند.
4- جمعآوری اشعار جالب و خوب از شعرای گذشته و حال که سزاوار استناد در تعزیههای جدید است.
5- درج متعالاتی در مورد جنبههای مختلف تعزیه در نشریات فرهنگی وهنری و تجزیه و تحلیل منطقی این نمایش مقدس.
هیئت داوران نخستین سوگواره ی ملی تعزیه ملی دهزیار کرمان ضمن سپاس از گروههای شرکتکننده و مردم فهیم روستای دهزیار که با حضور بینظیرشان صفابخش این مجالس بودهاند تقدیر تشکر نموده و از خادمان بیادعا و زحمتکشی که در برگزاری این سوگواره همت گماشتند قدردانی مینماید.
این هیئت براساس دانش علمی وتجربی خود و شاخص های از پیش تعیین شده و رعایت اخلاق حرفهای داوری پس از بررسی مجالس اجرا شده آراء خود را به شرح ذیل اعلام مینماید.
بخش موسیقیسازی:
این هیئت بهدلیل نواختن ریتمهای متناسب با نوع وقایع رفتار و گفتار تعزیه خوانان و تغییر و تقطیع صحنهها و حالات سکوت و آرامش و انتقال هیجان به تماشاگران و رعایت دستگاهها و گوشههای موسیقیایی براساس رتبهبندی از نوازندگانساز بادی ترومپت با اهداء لوح تقدیر او تندیس سوگواره تقدیر و تندیس سوگواره تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
رتبه سوم آقای سجاد پورخسروانی از گروها تعزیه خوانی سیرجان
رتبه دوم آقای حسین نخعی از گروه تعزیه خوانی باب الحوائج زنگی آباد
رتبه اول آقای وحید سلجوقی نژاد از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد
هیئت داوران بهدلیل نواختن آهنگهای عزا در مایه آواز سنتی و تحریک احساس شبیهخوانان موافق و مخاطبین متناسب با نوع واقعه و نواختن آهنگهای ملایم که از آن غم اندوه توام با نگرانی و انتظار احساس میشود از نوازندگان ساز بادی سنتی نی با اهداء لوح تقدیر و تندیس سوگواره تقدیر و تشکر بعمل میآورد .
رتبه ی سوم آقای سیاوش توکلی از گروه تعزیه خوانی سیرجان
رتبه دوم آقای محمد حسن مومنی از گروه تعزیه خوانی دهزیار
این هیئت هیچ یک از نوازندگان ساز بادی را حائز رتبه اول ندانست.
هیئت داوران بدلیل نواختن موسیقی اعلام و نواختن مناسب با نوع وقایع و رعایت مترونوم و اجراهای بدون غلط و وارد بودن فهرست موسیقیایی و ایجاد ضرب و آهنگهای کلی با ریتم واقعه براساس رتبهبندی از نوازندگان سایدرام با اهداء لوح و تندیس سوگواره تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
رتبه سوم آقای محمد مهدی نخعی از گروه تعزیه خوانی بابالحوائج زنگی آباد
رتبه دوم آقای مهدی نورمندی از گروه تعزیه خوانی سیرجان
رتبه اول دانیال مهدوی از گروه تعزیه خوانی هوتک
شبیهخوانان موافق و مخالف:
هیئت داوران بدلیل استفاده صحیح از موقعیتهای دراماتیکی در میدان و بازی حرکتی حس مناسب و رعایت آواز خواندن در دستگاه سه گاه گوشههای حصار و مخالف با اهداء لوح و تندیس سوگواره از شبیه خوانان زن شبیه طوعه آقای محمدرضا اخلاقی نیا از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
هیئت داوران بهدلیل ارتباط نسبتا خوب با سایر شبیه خوانان و بازی حس نسبتا زیبا همراه با ضرب و آهنگ مناسب و بدون هیچگونه رتبهبندی خاصی از شبیهخونان هانی با اهداء لوح و تندیس سوگواره از آقای حسین میراحمدی از گروه تعزیه خوانی هوتک و آقای حسین زنگی آبادی از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد تقدیر و تشکر بعمل می آورد.
این هیئت بدلیل بازی حسی و ارتباط نسبتا صحیح با نقش شبیه و بازی در سکوت و کنترل اسب در میدان و عکس العمل های مناسب در قالب ارتباطات سه گانه ی نمایش بدون هیچگونه رتبه بندی خاصی از شبیه خوانان عبیدالله بن زیاد با اهداء لوح و تندیس سوگواره از آقای وحید توانا از گروه تعزیه خوانی خمین و آقای حمید رضا افضلی از گروه تعزیه خوانی روستای دهزیار تقدیر و تشکر بعمل می آورد.
هیئت داوران بخاطر اجرای نسبتا زیبا در شعرخوانی و داشتن ویژگیهای فیزیکی و رعایت آکساتگذاری نسبتا خوب درکلام همراه با صدای مناسب و ایجاد حرکات افت و خیز دار نسبتا نمایشی و رعایت تداوم حس بازیگری در طول واقعه بدون هیچ گونه رتبه بندی خاصی از شبیه خوانان محمدبن اشعث با اهداء لوح وتندیس سوگواره از آقای ثارالله انکوتی از گروه تعزیه خوانی دهزیار و آقای حسین بابایی از گروه تعزیه خوانی اصفهان و از آقای هادی معین قفقازی از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد تقدیر و تشکر بعمل می آورد.
هیئت داوران بدلیل زیبایی لحن و رعایت نسبی آوازها و اجرای نمایشی نسبتا خوب و بیان حسی نسبتا زیبا در راستای ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان در عرصه هنر شبیهخوانی بدون هیچگونه رتبه بندی خاصی از شبیه خوانان طفلان مسلم با اهداء لوح و تندیس سوگواره از آقای عرشیا درفشی از گروه تعزیه خوانی سیرجان و آقای امیررضا میراحمدی از گروه تعزیه خوانی هوتک و آقای سیدامین هاشمی از گروه تعزیه خوانی سیرجان تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
هیئت داوران بدلیل بازی کاملا حسی رئالیسم و اجرای نمایشی خوب در برانگیختن عواطف و احساسات تماشاگران و بیان حسی نسبتا زیبا و تشویق وی در ادامه این مسیر با اهداء لوح و تندیس سوگواره از شبیهخوانی پسرهانی از آقای محمد انکوتی از گروه تعزیه خوانی دهزیار تقدیر و تشکر بعمل می آورد.
این هیئت بدلیل فن بیان نسبتا خوب و صدای مناسب و بازی حسی زیبا و درک شبیه و اجرای نسبتا قابل قبول همراه با حرکات فیزیکی نمایشی با اهداء لوح و تندیس سوگواره از شبیه خوان منادی از آقای محمد زنگی آبادی از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد تقدیر و تشکر بعمل می آورد.
هیئت داوران بدلیل رعایت نسبی موسیقی آوازی در دستگاههای ماهور، شور و دشتی و در زمان زره پوشی در دستگاههای سهگاه و چهارگاه و ارتباط مناسب با نقش شبیه و آکسان گذاری نسبتا خوب در حرکات و رعایت ریتم و وزن اشعار و زیبایی لحن مرتبط با نقش و رعایت پیچ، تمپو، ولوم صدای مناسب و رعایت تداوم حس بازیگری در طول واقعه بدون هیچگونه رتبه بندی خاصی از شبیه خوانان مسلم بن عقیل با اهداء لوح و تندیس سوگواره تقدیر و تشکر بعمل می آورد.
آقای محمدمهدی میراحمدی از گروه تعزیه خوانی هوتک
آقای حجت نخعی از گروه تعزیه خوانی باب الحوائج زنگی آباد
آقای فرشید خدامی از گروه تعزیه خوانی سیرجان
آقای علیرضا طاهری از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد
هیئت داوران هیچ یک از معین البکاءهای حاضر در سوگواره را حائز مقام یا رتبهای ندانست و بدلیل انتخاب و هدایت شبیه خوانان در میدان و ایجاد میزان های نسبتا مناسب نمایشی همراه با رعایت ریتم در اجرا و انتخاب لباس و با مفهوم رنگ شناسی و آرایش نسبتا خوب برخی صحنه ها با اهداء لوح و تندیس سوگواره از آقای محمد حسین سلجوقینژاد معینالبکای گروه تعزیهخوانی فاطمیه زنگیآباد تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
هیئت داوران نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار کرمان و ضمن آرزوی موفقیت روز افزون برای کلیه گروههای شرکت کننده همه تعزیه خوانان عزیز را همچون سالهای گذشته به مطالعه و پژوهش در این زمینه در این زمینه ترغیب و تشویق مینماید.
هیئت داوران :
اسماعیل محمدی
عباس صالحی
مسعود گنجعلیخان حاکمی
انتهای پیام/ ت