آیتالله یوسفیغروی: دهه کرامت چگونه نامگذاری شد؟
یک استاد برجسته حوزه علمیه معتقد است که در منابع تاریخی زمان دقیق و مشخصی برای روز ولادت حضرت معصومه (س) ذکر نشده است.
آیتالله محمدهادی یوسفی غروی محقق تاریخ اسلام و استاد برجسته حوزه علمیه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اول ماه ذیالقعده با ملاحظه اینکه یازدهم این ماه سالروز ولادت امام رضا (ع) است و همشیره ایشان نیز در شهر مقدس قم مدفون هستند، پیشنهاد شد که از اول این ماه تا روز ولادت امام رضا (ع) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شود.
وی افزود: درباره روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) تاریخ مشخصی در دست نیست، اما چون یازدهم این ماه ولادت امام رضا (ع) است و حضرت معصومه (س) خواهر ایشان هستند، این پیشنهاد مطرح شد تا دهه کرامت شکل گیرد با این فرض که در روز اول این ماه ولادت حضرت معصومه (س) و یازدهم این ماه نیز ولادت حضرت رضا (ع) باشد.
این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اصل اینکه یادبودهای امامان معصوم (ع) مورد اعتنا، توجه و تکریم قرار گیرد، این امری بسیار پسندیده و مورد رضای خداوند متعال است. این یعنی رهروان به فکر رهبران خود هستند در جهت اینکه خود این یادبودها و مراسمات به تقویت ارتباط رهروان با ائمه معصومین (ع) و پیروی از آنان میانجامد.
آیتالله یوسفی غروی با اشاره به کریمه اهل بیت (ع) به عنوان لقب حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: یکی از اصطلاحات ادبی عربی نسبت به دختر یک شخص تعبیر «کریمة فُلان» به معنای دختر بزرگوار یک شخص است.
این محقق تاریخ اسلام بیان کرد: کرامت در زبان عربی دو معنا دارد؛ یکی کرم به معنای بذل و بخشش و عطا و یکی هم به معنای بزرگواری، بزرگمنشی که این معنای دوم بیشتر در تعبیر «کریمة فُلان» بکار میرود نه کرامت به معنای بخشش و عطا.
وی گفت: خداوند در آیه سوم سوره علق میفرماید: «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ»، «أکرم» در آیه به معنای کریمتر و با بذل و بخشش بیشتر نیست، و هر کسی «أکرم» در این آیه را به معنای ذکر شده بگیرید، معلوم است که به ظرایف ادبی در زبان عربی آگاهی و دقت ندارد.
آیتالله یوسفی غروی خاطرنشان کرد: «أکرم» در اینجا به معنای بزرگواری، بزرگمنشی و ارجمندی است، بنابراین دهه کرامت هم به همین معناست، اصل کرامت به معنای بذل و بخشش از سوی هر فردی به فردی دیگر مصداق یک عمل صالح است.
انتهای پیام/