سیروس حسنپور: آموزش و پرورش چه فکری برای اکران فیلمهای کودک و نوجوان کردهاست/ لزوم ساخت پردیس سینمایی برای کودکان
در آستانه برگزاری جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، سیروس حسنپور دستآوردهای ادوار گذشته این جشنواره را بررسی کرده و از شرایط اکران فیلمهای کودک و نوجوان در سینماها سخن میگوید.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، کمتر از دو ماه دیگر تا آغاز سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان باقی مانده است. این جشنواره هر سال برای رسیدن به اهدافی مانند معرفی آثار برتر سینمای کودک در عرصه ملی و بینالمللی، زمینهسازی برای تبادل اندیشه و تعامل دستاندرکاران سینمای کودک و نوجوان و تلاش برای ارتقاء کیفی و گسترش ضریب نفوذ سینمای کودک و نوجوان از طریق شناسایی ظرفیتها و بازیابی سرمایههای انسانی و فرهنگی برگزار میشود.
سیروس حسنپور کارگردان و فیلمنامهنویس سینما در گفتوگو با خبرنگار تسنیم به بررسی ویژگیهای جشنواره کودک و همچنین تاثیرات آن بر سینمای کودک و نوجوان پرداخته است.
کارگردان فیلم سینمایی «مروارید» ضمن خوشنودی از برگزاری جشنواره، بیان کرد: در این شرایط همین که جشنواره برگزار میشود باید به دید مثبتی به آن نگاه کرد. در حال حاضر از نظر اجتمایی سینمای کودک دارای جایگاه مناسبی نیست و این که مسئولین با تلاش همچنان جشنواره کودک و نوجوان را سر پا نگه داشتهاند و اصطلاحا چراغ جشنواره روشن است، به نظر من باید این اتفاق را به فال نیک گرفت وگرنه از جشنواره انتقاد زیاد است و باید در این حوزه آسیب شناسی کرد اما فکر میکنم باید نگاه مثبتی به جشنواره داشت.
حسنپور درباره عدم موفقیت آثار برگزیده این جشنواره، در زمان اکران در سینماها، گفت: این مسئله نیاز به بررسی و آسیب شناسی دارد، بخشی از این ناکامی در فروش به پخشکنندهها مربوط میشود که مثلا فیلم را در چه شرایطی آماده اکران کردند و از نظر حرفهای چه دیدگاهی برای دیده شدن فیلم وجود دارد. نکات بسیاری در فروش فیلمها تاثیرگذار است. فیلمی مثل «ضربه فنی» میتوانست در سینما فروش بیشتری داشته باشد زیرا این فیلم نشان داده بود که فیلم ضعیفی نیست.
وی ادامه داد: در واقع یکی از دلایلی موثر در فروش فیلم، مسائل کلانی است که مربوط به پخش فیلم میشود مثلا چه سینماهایی انتخاب شده و در چه سانسهایی برای این فیلم قرار در نظر گرفته شده است. نکتهی مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که آموزش و پرورش چه اقداماتی برای تماشای این فیلم توسط نوجوانان انجام داده است. برگزاری این جشنواره میتواند محلی برای بحث درباره این مسائل باشد.
سیروس حسنپور در پاسخ به این پرسش که جشنواره کودک تا چه اندازه توانسته در انجام وظیفه خود نسبت به معرفی فیلمها، درست عمل کند اظهار داشت: جشنواره تلاش میکند برای آنکه اتفاقات خوبی در سینمای کودک بیافتد. جشنواره سعی دارد از طریق فیلمسازها بهترین آثار را تولید و در ادامه آنها را به جامعه معرفی و عرضه کند. امروزه مشکلات اقتصادی دامنگیر سینمای کودک شده است. مسئولین در مسائل مالی دچار مشکل هستند و در تولید آثار سینمایی هنری برای کودکان محدودیتهای بسیاری وجود دارد. با این وضعیت عملکرد جشنواره قابل تقدیر است. اگر امکانات و شرایط مناسب بود میشد با دید دیگری نسبت به این قضیه نگاه کرد.
کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «دهقان فداکار» در مورد ساخت پردیس سینمایی مخصوص کودکان، بیان کرد: من اعتقاد دارم نیاز به پردیس مجزایی برای سینمای کودک و نوجوان به شدت احساس میشود. به طوری که خانوادهها در این پردیس از امنیت روانی فرزندان خود اطمینان داشته باشند اما با توجه به بحرانهایی که وجود دارد این اتفاق مستلزم گشاده دستی مسئولین است. درسینمای کودک همان طور که جشنواره نیاز است پردیس مجزایی هم لازم است و باید همتی شود تا این پردیس نیز احداث شود .
وی همچنین ادامه داد: به نظر من با راهاندازی این پردیس بسیاری از مشکلات بر طرف خواهد شد. فیلمهای مختلفی که در سالنهای این پردیس پخش میشود، میتواند دربرگیرندهی سلایق متفاوت باشد که این مسئله در جذب مخاطب بسیار موثر است. همچنین با انجام سایر فعالیتهای سرگرمکننده میشود این پردیس را به پاتوقی فرهنگی برای کودکان و خانوادهها تبدیل کرد.
حسنپور ضمن اینکه موافقت خود را نسبت به برگزاری جشنواره اعلام کرد، افزود: به طور مثال اگر امسال جشنواره کودک برگزار نمیشد، دیگر فضایی برای جمع شدن و صحبت کردن در مورد سینمای کودک وجود نداشت. اگر شمع کوچک سینمای کودک همچنان روشن است به بهانهی برگزاری این جشنواره است.
سیروس حسنپور در مورد سطح کیفی فیلمهای تولید شده در حوزه کودک، گفت: بخشی از این مسئله مربوط به بودجه است و تجربه نشان داده که اگر شرایط اقتصادی سینما مناسب باشد حتما فیلمهای بهتری ساخته میشوند. متناسب با بودجه اندکی که در سینمای کودک وجود دارد فیلمها نیز هزینههای خود را پایین میآورند و کاهش هزینهها به فیلم لطمه خواهد زد اما در گذشته ثابت شده است افزایش بودجه باعث ساخت فیلمهایی بهتر میشود.
انتهای پیام/