کارنامه انقلاب جنسی در غرب؛ رشد خشونت علیه زنان
امروزه برخی دختران با اعتراض به قانون حجاب، خواستار آزادیهای بیشتر ازجمله ورود به ورزشگاه و کنسرتهای مختلط هستند. این اقداماتی که در شرایط فعلی دختران خواهان آنها هستند، جزو اعمالی است که صد سال قبل هم دیگران تجربه کردهاند.
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، نشست «آیندهپژوهی روند بیحجابی در ایران با نگاه به تجربه غرب» با حضور حجتالاسلام عبدالحمید صادقی، معاون مؤسسه تخصصی امام سجاد(ع) و بههمت کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان حوزوی و دانشگاهی چهارشنبه 9مرداد در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم اسلامی دانشگاه فردوسی برگزار شد.
صادقی ابتدا اشارهای به طرح مسأله کرد و گفت: امروزه برخی دختران با اعتراض به قانون حجاب، خواستار آزادیهای بیشتر ازجمله ورود به ورزشگاه و کنسرتهای مختلط هستند. این اقداماتی که در شرایط فعلی دختران خواهان آنها هستند، جزو اعمالی است که صد سال قبل هم دیگران تجربه کردهاند و نیاز است ابتدا این تجربهها بررسی شود و سپس دست به انتخاب راه برتر درباره حجاب زد.
تجربه دیگران درباه حجاب چیست؟
او با مرور تجربه تاریخی غرب در موضوع پوشش گفت: بنابر گواهی تاریخ و آیینها، حجاب و پوشش زنان و حتی مردان معقول بوده است که شامل کشورهای غربی و کشورهای شرقی مثل چین و ژاپن میشود. پوشش دختران و زنان لباسهای بلند بوده است که اگر زنان امروز هم بهشیوه آنان پوشش داشته باشند، این پوشش پذیرفته شده است. در قرن نوزدهم و بیستم، در تصاویری که از زنان کشورهای اروپایی مشاهده میشود، آنها لباسها و دامنهای بلندی داشتند که حجم بدن را کاملا میپوشاند و از طرفی در فیلمهای قدیمی 100 سال پیش اروپاییها هم قابلمشاهده است که زنانی درکنار دریا حضور دارند، حجاب و پوشش آنها مقبول است. حتی وقتی میخواهند برای رفتن به دریا لباس خود را تعویض کنند، از اتاقهای مخصوص پرو استفاده میکنند که تعبیه شده است.
او با اشاره به مسأله زنان در غرب گفت: در ابتدای قرن بیستم، زنان به امید کسب آینده بهتر دست به اعتراضهایی زدند و مهمترین درخواستهای آنان حق رأی، برابری در حقوق و دستمزد و آزادیهای جنسی و حق مالکیت بود که پولی که بهدست میآورند، مالک آن باشند. در تاریخ اسلام و ایران از قدیم حق مالکیت وجود داشته است که مشهورترین آن بانو گوهرشاد در مشهد است و درعینحال، حق رأی برای زنان ایرانی همانند اروپاییان نبود؛ اما در اسلام این حق با عنوان حق بیعت وجود داشت.
او افزود: کمکم خواستههای جدیدی برای زنان و جوانان بهوجود آمد که شامل آزادی جنسی و کمترشدن محدودیتها دراینزمینه بود که به انقلاب جنسی دهه 1960 مشهور است. این انقلاب جنسی در سال 1960 بهنتیجه رسید و قوانین تغییر کرد و محدودیتها برداشته شد و همجنسگرایی را نیز شامل میشد که در بعضی کشورها قانونی شده است. با شعار بدن خودم و انتخاب خودم این امر را قانونی کردند. اینها مطابق با حرفهایی است که دختر و پسرهای ایرانی در شرایط فعلی بیان میکنند و خواهان آزادی دراینزمینه هستند. درکنار این آزادیهایی که برای دختران اروپایی بهدست آمد، موضوعات دیگری نیز بهوجود آمد و بهتدریج متوجه شدند آمار روابط خارج از ازدواج افزایش پیدا کرد و درنتیجه، میزان ازدواج رو به کاهش و میزان طلاق رو به افزایش گذاشت و تعداد نوزادان غیرمشروع بیشتر شد. کمکم کار برای کسانی سخت شد که قصد عفیفبودن را داشتند و در این شرایط، آزادبودن آسان و عفیفبودن دشوار شد.
مشروعیتبخشیدن به بیبندوباری مردان در انقلاب جنسی دهه 1960
صادقی با اشاره به انقلاب جنسی دهه 1960 گفت: درواقع، تلاش برای کسب آزادی زنان به مشروعیتبخشیدن به بیبندوباری مردان منجر شد. این در حالی است که زنان امروز بهآسانی خودشان را عرضه میکنند؛ اما جواب متعهدانهای دریافت نمیکنند. در سال 1997، دانشجویان اروپایی تقاضا کردند دانشگاه آنها را مجبور نکند در خوابگاه مختلط باشند که اگر میخواستند عفیف باشند، دشوار بود. قرار بود تساوی بین زنان و مردان باشد و حتی پوشش زنان از مردان بیشتر نباشد و مثل یکدیگر باشند؛ اما بهتدریج وضعیت تغییر کرد و پوشش زنان از مردان کمتر شد و در مجالس رسمی، سیاسی، ورزشی و جشنوارههای متفاوتی که داشتند مردان در مراسم رسمی با پوشش متین حاضر میشدند؛ ولی زنان در همان مراسم با پوشش کمتری ظاهر میشوند. اگر زمانی داشتن رابطه جنسی برای زن شرمندگی بود که این امر به 1960 به قبل برمیگردد؛ امروزه نداشتن این تجربهها سبب شرمندگی میشود و حتی برخی دختران که عفاف خود را حفظ کردهاند، به دروغ به داشتن روابط جنسی آزاد اعتراف میکنند.
او ادامه داد: امنیت زنان در مکانهای مختلف مانند مدرسه، دانشگاه و اماکن عمومی که خواسته زنان اروپایی بود، محقق شد؛ چراکه آمارهای رسمی ارتش آمریکا بیان میکند یکسوم زنان ارتش آمریکا با تجاوز همقطاران خود مواجه و آزار و اذیت جنسی میشوند. مستند «جنگ نامریی» که نمایش تجاوز زنان در ارتش آمریکاست، نشان میدهد دانشگاههای اروپا و آمریکا ناامنترین دانشگاهها هستند؛ بهگونهای که دانشگاه هاروارد در سال 2016 رتبه اول در تجاوز زنان را کسب کرد. دراینزمینه اعتراضهایی برپا و کمپین تشکیل داده شد.
صادقی آمار خشونت جنسی در ایران و کشورهای غربی را بازخوانی کرد و گفت: در مقایسه آمار خشونتهای جنسی در ایران با دیگر کشورها، وضعیت ما بهمراتب بهتر است؛ چراکه ترس از شکایت و گزارش خشونتهای جنسی در همه کشورها وجود دارد. در انگلستان حتی 15درصد از افرادی که تجربه خشونت جنسی را دارند، گزارش دادند و در دانشگاهها فقط 6درصد اعلام کردند و فقط 2درصد از آنها از روند پیگیری شکایت خود راضی بودند. درعینحال، در ارتش فقط 10درصد گزارش داده شده است. از طرفی آمار قضایی آمریکا بیان میکند کمتر از 1درصد متجاوزان به عنف مجازات میشوند. مؤسسه جهانی آمار میدهد که بیشترین تجاوز به عنف در کشورهای آمریکا، آفریقایجنوبی، کانادا، استرالیا، هند، مکزیک، انگلیس، آلمان، فرانسه و روسیه است. در این پژوهشها، رتبه ایران 85 است. براساس آمار کمیته تحقیقات انگلستان، یکسوم دختران 15 تا 17ساله بهاجبار لمس بدنی را تجربه کردهاند. همچنین، آمار خودکشی و تجاوز در ایران کمتر از کشورهای اروپایی است. درعینحال، برخی کنسرتها بهدلیل آزار و اذیت جنسی در آلمان تعطیل شدند؛ بههمیندلیل، کنسرت مردان و زنان را جدا کردند و حتی در فضای سیاسی پارلمانی تجاوزات گستردهای رخ میدهد. پارلمان اروپا بستری برای آزار و اذیت جنسی است. آنهایی که روزی بهدنبال آزادی زنان بودند، بهاشتباه خود اعتراف کردهاند؛ چراکه این آزادی در اصل برای مردان بوده است.
بردهداری رسمی در قرن بیستویکم به اسم آزادی زنان
او درباره تبعات آزادی جنسی در غرب گفت: در گذشته، مردانی که خواهان رابطه جنسی آزاد بودند، بهدنبال فاحشهها میرفتند؛ ولی در شرایط فعلی این مردان انتظار دارند بتوانند با همه زنان اینگونه رفتار کنند، با این تفاوت که پول هم نمیپردازند. درواقع، این بردهداری رسمی در قرن بیستویکم محسوب میشود که در حال انجام است. مردان از شعار آزادی زنان و تساوی زن و مرد بهره بیشتری از خود زنان میبرند و نتیجه ایدئولوژی فمینیسم، فحشا بدون هیچ مسوولیتی برای مردان شد. امروزه، زنانی در ویترین مغازهها گذاشته میشوند و اتیکت میخورند که سن و وزن آنها چقدر است و اهل کجا هستند و مانند بردهها بهفروش میروند و تنفروشی میکنند تا زنده بمانند. مردان میگفتند میخواهند با نژادهای مختلف زنان رابطه داشته باشند و زنان مختلف از کشورهای گوناگون را میخریدند. گاردن، اندیشمند غربی معتقد است زنان آنچنان خوار شدند که سرمایهداران فکر نمیکنند بتوانند در زمینههای دیگری رشد کنند و دیده شوند. در تبلیغات اشیای مختلف از قاشق و بشقاب گرفته تا تبلیغات لوازم دستشویی از زنان استفاده میشود. در انقلاب جنسی، مفهوم محترمبودن زنان نادیده گرفته شد و وضعیت بهگونهای تغییر کرد که در برخی کشورها، زنان به حمل اسلحه برای حفظ امنیت خود مجبور شدهاند.
ازدواج سفید نوعی کلاهبرداری از دختران است
صادقی درباره وضعیت نهاد خانواده در این وضعیت گفت: ازدواج سفید نوعی کلاهبرداری از دختران است. در این وضعیت، مرد هرگونه کاری که میخواهد، انجام میدهد؛ بدون هیچ مسوولیت و تعهدی دربرابر زنان و این همان اوج انحرافات و بحرانهایی است که مادران و زنان ترکیهای دارند و حتی در ژاپن و آمریکا هم رخ میدهد. سایتی با عنوان نیازمندیهای مادری با 40 دلار در ساعت وجود دارد که میتوان مادر کرایه کرد. شعار این سایت این است که چگونه میتوان دوستان و خانواده بدلی داشته باشیم. این خانواده بدلی حتی جشن تولد میگیرند و اینجا بحث جنسی مطرح نیست، بلکه محبت مطرح است.او بیان کرد: در سال 70 تا 80 رشد تجاوز جنسی به زنان، سالانه افزایش چندبرابری داشته و تعداد فرزندان نامشروع نیز افزایش پیدا کرده است. خشونت علیه زنان رشد و تعداد زنان سرپرست خانوار افزایش یافته است. کاهش ازدواج و افزایش طلاق نیز بهوجود آمده است. 60درصد ازدواجها در آمریکا به طلاق منجر میشود که در ایران، 20 تا 25درصد است. گسترش تنهایی زنان، بیماریهای افسردگی، استفاده تبلیغاتی از بدن زنان، افزایش چندبرابری قاچاق زنان و کودکان در دنیا و افزایش چندصدبرابری فیلمهای پورن در کل دنیا ازجمله دیگر نتایج انقلاب جنسی است.
صادقی درپایان درباره جامعه ایران گفت: نشانههای کاهش ارزش زنان در ایران مشاهده میشود و هرچهبیشتر جامعه بیشتر بهسمت بیعفتی میرود، این موارد افزایش مییابد و کسانی که بیشتر بهسراغ بیعفتی میروند، مشکلات بیشتری دامنگیرشان میشود. غرب امروز پایینترین ارزش و احترام را برای زن قائل است و او را کالای جنسی میداند.
منبع : صبح نو
انتهای پیام/