جشنواره فیلم کودک و نوجوان| انتقاد از نگاه برخی سرمایهگذاران سینمایی؛ فیلم کودک نمونهای از سینمای ورشکسته نیست
عضو هیئت انتخاب بین الملل سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان با اشاره به نظر بعضی از سرمایهگذاران فیلم، گفت: آنها معتقدند کار در حوزه کودک یک نمونه از سینمای ورشکسته است و حاضرند برای طنز سخیف سرمایهگذاری کنند ولی برای فیلم کودک نه.
فرزاد اژدری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به حضور مداوم در جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان، اظهار داشت: به جشنواره علاقه دارم و هر ساله به همین بهانه به اصفهان میآیم.
وی افزود: به نظر میرسد جشنواره امسال نسبت به سالهای قبل منظمتر برگزار میشود و همچنین استقبال از کارگاهها، نشستها و پنلهای تخصصی بسیار خوب بوده ولی هنوز فرصت نکردهام سینماها را ببینم ولی تا همین اندازه فکر میکنم استقبال خوب بوده است.
عضو هیئت انتخاب بین الملل سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان با بیان اینکه امکانات و بودجه برای ساخت فیلمهای خوب کم است، گفت: ما باید سختیها و تحریمات را برای ساختن فیلم خوب تحمل کنیم و بیشتر از هر چیز باید دانش خودمان را به روز کنیم.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال ما خودمان باید فیلم خوب و سریال خوب ببینیم و همینطور کتاب بخوانیم تا بتوانیم فیلم کودک و نوجوان خوب و پرطرفدار بسازیم تا استقبال خوبی اتفاق بیفتد.
اژدری ادامه داد: به نظر من بخش اعظم اشکالات نداشتن فیلنامه خوب، مربوط به فیلمساز است، چرا که فیلمساز همیشه باید در حال درس یاد گرفتن باشد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه سرمایهگذاری سالهاست اتفاق بدی میافتد، اظهار داشت: علی رغم اینکه فیلم کودک و نوجوان خوبی داشتیم و همچنین در سالن، فروش خوبی هم داشتیم معمولاً سرمایه گذاران میگویند فیلم حوزه کودک نمونهای از سینمای ورشکسته است و این سینما فروش ندارد، در حالیکه حاضرند پولشان را برای طنزهای سخیف و کمدیهای کم ارزش هزینه کنند و هر چند ممکن است به همان اندازه هم برداشت نکنند ولی به این قضیه راضی هستند که فیلم طنز ساختهاند.
عضو هیئت انتخاب بین الملل سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان افزود: ما توان ساخت فیلم کودکی که میتواند به فروش برسد را داریم ولی چون در بعضی از این فیلمنامهها سرمایه اصلی و لازم تهیه نمیشود از سر و ته فیلم زده شده و فیلم طرفداران خود را از دست میدهد.
وی خاطرنشان کرد: این موضوع با مطلب ابتدای مصاحبه فرق میکند که کارگردان، نویسنده و تهیه کننده باید خودشان را به روز رسانی کنند، این مساله برمیگردد به اینکه برخی از همکاران تصور میکنند چون فیلم کودک است پس میتوان ساده نگاه کرد و در نتیجه ساده انگارانه با مقوله فیلم کودک و نوجوان برخورد میکنند و به همین دلیل هم فیلم قبل از ساخت، محکوم به شکست است.
اژدری با بیان اینکه همیشه سعی داریم در انتخاب فیلمهای بین المللی و ملی، فاکتورهایی را مدنظر قرار بدهیم، گفت: از جمله این فاکتورها این است که فیلمهایی انتخاب شوند که از نظر مفهوم و محتوا به فرهنگ ما نزدیک باشند، نگاه جشنوارهای به فیلمها نشود و همچنین سبب باعث ایجاد سرگرمی و نشاط سالم شود.
وی ادامه داد: سختگیریهایی در بخش بین المللی و ملی شده و اگر توجه کنید نمودی از آنها یک فیلم سرگرم کننده با زیر متن آموزنده و کاملا صحیح مطابق با الگوهای خانواده را در تعداد زیادی از فیلمها میبینید.
انتهای پیام/ش