جشنواره فیلم کودک و نوجوان| انتقاد از سینمای گیشهمحور؛ چرا جای «قصههای مجید» در سینما خالی است؟
برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان فرصت خوبی برای بررسی تولیدات سینمایی ویژه این رده سنی است، به گفته منتقدان، سینمای امروز تحت تأثیر فروش قرار دارد و جای فیلمهای فرهنگساز در آن خالی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، یکی از موضوعاتی که همواره مورد نقد برخی تهیه کنندگان آثار سینمایی ویژه کودک و نوجوان قرار دهد عدم حمایت دستگاههای متولی از تولیدات فرهنگساز است، براساس گفتههای منتقدان، نگاه گیشهمحور به آثار سینمایی سبب میشود که سالنهای سینما در اختیار فیلمهایی قرار گیرد که هیچ فرهنگسازی نداشته و فقط به بدنه سینما توجه کرده و به فکر فروش بیشتر و کسب درآمد هستند، در این صورت جالی آثار ماندگاری مانند «دزد عروسکها» و «قصههای مجید» در سینمای امروز خالی میماند.
بهروز رشاد تهیه کننده فیلم «قطار آن شب» در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان میگوید: موضوع فیلم «قطار آن شب» بسیار جدید و برای خانواده است چراکه تقسیم بندی فیلم برای مخاطبان در هیچ جای دنیا اتفاق نمیافتد و فیلمهایی وجود دارد که نقش اصلی آن کودک اما فیلم برای تمام سنین مناسب است.
وی با بیان اینکه سالن سینما در اختیار فیلمهای بدنه سینما است عنوان میکند: فیلم ما برای فرهنگسازی تلاش میکند اما سالنهای سینما در اختیار فیلمهایی است که هیچ فرهنگسازی نداشته و فقط به بدنه سینما توجه میکنند و به فکر فروش بیشتر و کسب درآمد هستند و فیلمهایی مثل فیلم ما همواره در سینمای ایران محجور واقع میشوند.
تهیه کننده فیلم «قطار آن شب» با اشاره با فیلمهایی که با مفهوم دینی تولید میشوند، بیان میکند: یک اثر دینی نباید صرفاً در ظاهر نشان دهد که دینی است و باید از درون این مفهوم را بیان کند و من تا کنون اثری که از پوسته درونی به بیان مفاهیم دینی بپردازد را ندیدهام.
وی در ارتباط با فیلمهایی که فرهنگ ایرانی را جهانی به نمایش میگذارند، تصریح میکند: فیلمهایی که از نظر جغرافیایی داستانی نامحدود دارند و فرهنگ درستی را نمایش میدهند فیلمهای بینالمللی هستند که تاریخ مصرف ندارند.
رشاد در پاسخ به این سئوال که چرا شخصیتهایی مثل مجید دیگر در سینمای کودک ایران تولید نمیشوند، میگوید: اگر بخواهیم فیلمهایی با موضوعاتی مثل دزد عروسکها و قصههای مجید بسازیم این سوال همواره هست که آیا از این فیلم در نهادهای سینمایی و وزارت ارشاد پشتیبانی میشود و اکران خوبی را دارد یا حمایت نشده و سرمایهای که صرف ساخت آن شده است از بین میرود.
وی اینگونه ادامه میدهد: در بخش اعظم سینمای کودک دولت باید سرمایه گذاری کند و یا با فرهنگسازی ذائقه مردم را تغییر دهد چراکه برخی فیلمهایی که مفهموم مناسبی ندارند از همه اقشار مردم به تماشای آن میروند اما چنین فیلمهایی هیچ اعتباری نمیتوانند کسب کنند و فرهنگسازی میتواند با ترغیب دانشآموزان و مدارس برای دیدن فیلمهای مناسب از لحاظ فرهنگی در سینما صورت بگیرد.
تهیه کننده فیلم «قطار آن شب» با بیان اینکه برای سینمای کودک سرمایه گذاری میشود اما به مدیران بستگی دارد، میگوید: سرمایه گذاری در سینمای کودک به مدیران دولتی و روش آنها بستگی دارد چراکه در این زمینه یک قانون مدون وجود ندارد اما باید برای حمایت از ساخت فیلمهای کودک قانون گذاری شود تا فیلمهای خوب جای فیلمهای مبتذل را در سینما بگیرند.
انتهای پیام/ش