منشور حقوق شهروندی به اختیارات سایر قوا ورود نمی‌کند/ از فرمان ۸ ماده‌ای امام الهام گرفتیم

منشور حقوق شهروندی به اختیارات سایر قوا ورود نمی‌کند/ از فرمان 8 ماده‌ای امام الهام گرفتیم

خبرگزاری تسنیم: معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به الهام گرفتن منشور حقوق شهروندی از فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: ما با تدوین حقوق شهروندی دقت کرده‌ایم که در حدود اختیارات قوه مجریه عمل کنیم و ورودی به قوای دیگر نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور، عصر امروز در همایش حقوق شهروندی در گفتمان مردم‌سالاری دینی که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری چنین همایشی نشان می‌دهد که دولت رصد و مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: رئیس‌جمهور مسئولیتی 100 روزه بر معاونت حقوقی برای ارائه سند حقوق شهروندی گذاشته بودند. همچنین از آنجایی که ایشان قبل از آنکه انتخابات دوره یازدهم به پایان برسد، وعده ارائه این سند را داده بودند، بنابراین سازوکاری را برای تدوین آن برنامه‌ریزی کردیم.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به سوابق حقوقی خود در مسئولیت‌های مختلف تصریح کرد: وقتی که به من پیشنهاد معاونت حقوقی داده شد، فضا را مناسب دیدم و با کمک همکاران و اساتید ارزشمندی که داشتیم، وظیفه‌ای 100 روزه برای خودمان تدوین کردیم و ما مطالعات‌مان را شروع کردیم و کلیه اسناد از فرمان 8 ماده‌ای قانون اساسی بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری و قوانین بالادستی را مورد مطالعه قرار دادیم تا به یک سند جامع و کاملی برسیم.

وی اضافه کرد: ما تنها برای حقوقدان ها و سیاستمداران منشوری ننوشتیم، بلکه برای آحاد مردم این منشور را تدوین کردیم، متاسفانه حقوق در جامعه ما جایگاه اصلی خود را ندارد، ما 11 هزار قانون در سطح کشور داریم، اما متاسفانه شهروندان ما آگاهی درستی از حقوق و قوانین خود ندارند.

امین‌زاده بر همین اساس تصریح کرد: ما در تدوین این سند تلاش کردیم تا از فضای تبلیغاتی و سیاسی به دور باشیم و تنها احساس حل مشکلات را داشته باشیم. لذا خاضعانه به سراغ اساتید دانشگاه‌های بزرگ تهران، از جمله دانشگاه تهران، علامه و الزهرا رفتیم و همچنین با 200 حقوقدان صحبت کردیم تا سند حقوق شهروندی کمترین ایراد و کاستی‌ها را داشته باشد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی‌ها این انتقاد را دارند که این حقوق فقط متعلق به شهری‌ها است، گفت: درست است که حقوق، حقوق شهروندی است، اما حقوق همه مردم، عشایر و روستایی نیز اعمال شده است. بنابراین شهروند بودن ایرانی برای تدوین این منشور یک ملاک بود.

وی افزود: برخی‌ها این انتقاد را از ما دارند که این حقوق شهروندی شما با حقوق بشر هم پوشانی دارد، اما ما حواسمان بود که آمیختگی با مباحث کلی نداشته باشد، خب به هر حال همه کشورها برای خود حقوقی شهروندی دارند، البته حقوق بشر مبتنی بر اسناد بین‌المللی است، اما در حقوق شهروندی فقط مربوط به اعلام آن نمی شود و حتی رئیس‌جمهور نیز اصرار دارند که پشتوانه قانونی برای این حقوق تدوین کنیم.

امین‌زاده با بیان اینکه ما خود را مدافع و مجری حقوق مردم می‌دانیم تصریح کرد: مهمترین زیربنایی که ما را برای تدوین منشور حقوق شهروندی هدایت می‌کرد کرامت انسانی بود و ما تلاش کردیم که کرامت انسانی در این منشور رعایت شود.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به الهام گرفتن منشور حقوق شهروندی از فرمان 8 ماده‌ای امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: ما با تدوین حقوق شهروندی دقت کرده‌ایم که در حدود اختیارات قوه مجریه عمل کنیم، قوانین داخلی نقض نشود و ورودی به قوای دیگر نداشته باشیم و از آنجایی که هم خود رئیس‌جمهور و هم دوستانمان در کابینه سابقه قانونگذاری دارند، معتقد به اصل تفکیک قوا در همه مسائل هستیم.

وی با تاکید بر عملیاتی بودن منشور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: الان وقت عمل است وقت تبلیغات و سیاسی‌بازی نیست. ما به دنبال ابلاغ حقوق شهروندی پس از نهایی شدن و همه دستگاه‌ها هستیم. در این منشور به حقوق همه مردم، جوان، زن، پیر، خردسال توجه کرده‌ایم. ما در بعضی از دانشگاه‌ها که می‌رفتیم اساتید بیشتر بر حقوق سیاسی تاکید داشتند و به دانشگاه‌های دیگر نیز که می‌رفتیم اساتید بر حقوق اقتصادی و اجتماعی تاکید داشتند، اما تلاش کردیم تعادل را ایجاد کنیم.

امین‌زاده با بیان اینکه به دنبال نهادین کردن حقوق شهروندی در کشورمان هستیم اظهار داشت: آموزش مهمترین موضوع در بحث حقوق شهروندی است که رسانه‌ها و به خصوص صداوسیما می‌توانند در این زمینه تاثیر مثبتی داشته باشند. ما برای تدوین این سند به حوزه‌های علمیه رفتیم و با مراجع و مدیریت حوزه‌های علمیه صحبت کردیم تا بررسی کنیم تا چه حد توان اجرایی کردن آن را داریم.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: ممکن است این شبهه به وجود بیاید که این سند کپی سندهای دیگر است، اما باید بگویم در کدام سند شهروندی حق حیات برای مردم لحاظ نشده است و به همین دلیل ممکن است در بسیاری از سندها مطالب مشابه دیده شود. ما با وزرای دولت مکاتبه کردیم و قرار شده است نظرات‌شان را به ما در این ‌باره اعلام کنند که چه چیزهایی را لحاظ کنیم.

وی با اشاره به مهلت یک ماهه برای تکمیل منشور حقوق شهروندی افزود: این سند قابلیت به روز شدن را دارد. ما دست یاری برای همه دراز می‌کنیم. حدود 400 پیشنهاد مکتوب در این زمینه به دست ما رسیده است و آقای رئیس‌جمهور نیز شب گذشته دستور دادند که این پیشنهادات را دسته‌بندی کنیم و به ایشان تحویل دهیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon