ماندلا: رهبر انقلاب اسلامی جهان را تحت تأثیر قرار داده، دیدار برای من افتخار است/ ستایش رهبر انقلاب از مقاومت ماندلا

ماندلا: رهبر انقلاب اسلامی جهان را تحت تأثیر قرار داده، دیدار برای من افتخار است/ ستایش رهبر انقلاب از مقاومت ماندلا

خبرگزاری تسنیم: ماندلا در دیدارش با رهبری گفته بود: ما خود را مدیون انقلاب اسلامى مى‌دانیم و مراتب تقدیر و تشکر خود را از رهبر انقلاب و ملت و دولت ایران اعلام مى‌کنیم. رهبری نیز فرموده بودند: دولت و ملت ایران براى آقاى ماندلا احترام قائلند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ماندلا قهرمان مقاومت جهانی به‌شرح ذیل است:

«نلسون ماندلا» قبل از آن‌که در آفریقاى جنوبى به پیروزى برسد ــ زمانى که تازه از زندان آزاد شده بود ــ به ایران آمد و با من ملاقات کرد. راجع به اوضاع آفریقاى جنوبى از او سؤال کردم، چیزهایى گفت. من به او گفتم، ما تجربه‌اى داریم که گمان مى‌کنم در کشور شما هم قابل عمل باشد؛ و آن تجربه عبارت است از این‌که انسان‌هاى داوطلب ــ که اکثریت جمعیت کشور ما را تشکیل مى‌دادند ــ زن و مرد، با جسمِ خودشان به خیابان‌ها آمدند، نه با مشتشان، نه با سلاحشان، نه با نارنجکشان، نه با خانه تیمى‌شان، بلکه با تنِ خودشان آمدند؛ روى خود را هم نبستند، با صورتِ باز آمدند؛ لذا نظام را منفعل کردند و او هم دید نمى‌تواند بایستد، واقعاً بر چه‌کسى مى‌خواست حکومت کند؟ گفتم به‌نظر من این الگو در آفریقاى جنوبى قابل عمل است. او سرى تکان داد. بعد از رفتن او، یکى دو ماه طول نکشید که خبرهاى تظاهرات عظیم مردمى در آفریقاى جنوبى را در روزنامه‌ها خواندیم! من فهمیدم که این بذر، سبز شد؛ عین همان وضعیت ایران. تمام خیابان‌هاى شهرهاى بزرگ آفریقاى جنوبى از سیاهان پُر شد و یک عدّه از سفیدپوست‌ها هم آمدند و همراه با آنها راهپیمایى کردند و گفتند: ما هم با حکومت تبعیض نژادى مخالفیم! نتیجه نیز همان شد؛ یعنى کسى که در رأس بود، دید اصلاً نمى‌تواند کارى بکند. اوّل رفت و کس دیگرى را جاى خودش گذاشت؛ او هم دید نمى‌تواند؛ لذا در یک انتقال قدرت آرام، حکومت را به دست سیاه‌پوستان دادند و خود «ماندلا» هم رئیس‌جمهور شد! این حادثه تقلیدشدنى و این الگوى ملتها براى آزادی‌خواهى، به‌وسیله جوان ایرانى در دهه‌هاى پنجاه و شصت اتّفاق افتاد. (بیانات در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلّاى رشت‌ (1380/02/12)

دیدار نلسون ماندلا رئیس‌جمهور سابق آفریقاى جنوبى با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امروز آقاى نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقاى جنوبى را به حضور پذیرفتند.
مقام معظم رهبرى در این دیدار، خوشحالى خود را از موفقیت‌هاى آقاىِ ماندلا در دوره کوتاه مسئولیتش در آفریقاى جنوبى ابراز کردند و فرمودند: بخش مهم کار شما در مدت مسئولیت ریاست جمهورى آفریقاى جنوبى این بود که بر اصول اخلاقى خود تأکید کردید و در میدان اخلاق و معنویت نیز به پیش رفتید و پیروز شدید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌اى از حفظ اصول و اعتماد به مردم به‌عنوان دو درس مهم امام خمینى‌(ره) یاد کردند و فرمودند: امام خمینى(رض) همیشه به مردم اعتماد داشت و به ما نیز آموخت که اصول خود را حفظ کنیم و به مردم نیز اعتماد داشته باشیم و بدون تردید، پایبندى به این دو اصل مهم، عامل پیروزى انقلاب اسلامى طى بیست سال گذشته بوده است و بر اساس این مبانى، دولت و ملت ایران براى آقاى ماندلا احترام قائلند.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه این دیدار، توجه آقاى نلسون ماندلا را به سیاست متکبرانه و جبارانه قدرت‌هاى بزرگ و زیاده‌خواه جهانى جلب کردند و فرمودند: در دنیاى امروز قدرت‌هایى وجود دارند که خود را حاکم اصلى جهان مى‌پندارند و در هرجا که منافع آنها اقتضا کند، دخالت مى‌کنند و از کشتار انسان‌ها و تحمیل ویرانی‌هاى بسیار بر ملتها نیز هیچ ابایى ندارند و اسرائیل و آمریکا دو نمونه بارز و روشن از قدرت‌هاى زورگو هستند که از هر وسیله ممکن براى برداشتن موانع از سر راه خود استفاده مى‌کنند.
مقام معظم رهبرى تهدید ایران از سوى یک سخنگوى دولت آمریکا را نشانه‌اى از سیاست متکبرانه و جبارانه دولت آمریکا توصیف کردند و با تأکید بر بى‌ریشه بودن رژیم اشغالگر قدس فرمودند: صهیونیست‌ها فلسطینیان را از وطن خود بیرون کردند و تا امروز براى استقرار در این سرزمین، همه جنایات ممکن را علیه فلسطینیان انجام داده‌اند و در این راه آمریکا، انگلیس و دیگر قدرت‌هاى زورگوى جهانى نیز به آنان کمک کرده‌اند؛ اما با این وجود، دولت غاصب صهیونیستى امروز احساس مى‌کند که این لقمه در گلوى او گیر کرده است؛ زیرا ملت ده میلیونى فلسطین وجود دارد و شخصیت‌هاى باایمان، توانمند و بااراده‌اى در فلسطین ظهور کرده‌اند که تصمیم دارند براى احقاق حقِ خود قاطعانه مبارزه کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌اى بر ضرورت تفاوت قائل شدن میان ملت فلسطین و عناصر خیانتکار فلسطینى تأکید کردند و فرمودند: نه‌تنها ساحل غربى بلکه تمامى سرزمین‌هاى اشغالى متعلق به ملت فلسطین است. ملت فلسطین همانند هر ملت دیگرى وطن خود را دوست دارد و حق با اوست.
رهبر معظم انقلاب اسلامى بیرون کردن ملت فلسطین از وطن خود و انتقال جمعى از یهودیان آمریکا، اروپا، روسیه و برخى نقاط دیگر جهان به فلسطین اشغالى را غیرقابل قبول و محکوم دانستند و خطاب به آقاى نلسون ماندلا فرمودند: تردیدى نیست که ملتها در سایه تداوم مبارزه به‌سمت اهداف خود پیش خواهند رفت و ملت فلسطین نیز قطعاً مبارزه خواهد کرد و پیروز خواهد شد و نه‌تنها ساحل غربى بلکه کل سرزمین فلسطین را در اختیار خواهد گرفت. فلسطین متعلق به فلسطینی‌ها است و مسلمانان، یهودیان و مسیحیان فلسطینى در کنار هم زندگى خواهند کرد.
بر پایه همین گزارش در این دیدار آقاى نلسون ماندلا نیز طى سخنانى از امکان دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامى ابراز خوشحالى کرد و با تمجید از شخصیت بى‌نظیر امام خمینى گفت: امام خمینى نه‌تنها رهبرى بزرگ براى ایران بود، بلکه رهبرى براى تمامى نهضت‌هاى آزادی‌بخش جهان به شمار مى‌رفت و چالش بسیار عظیمى که او در مبارزه با یکى از طاغوت‌هاى زمان انجام داد، گویاى شجاعت ستایش برانگیزى است که فقط ایشان مى‌توانست از خود نشان دهد و این افتخار بزرگى بود که توانستم براى دومین بار در کنار مرقد امام خمینى حاضر شوم و به ایشان اداى احترام کنم.
آقاى ماندلا از قطع روابط ایران با رژیم آپارتاید و برقرارى ارتباط نزدیک با نهضت و حرکت مردمى در آفریقاى جنوبى پس از پیروزى انقلاب اسلامى به‌عنوان یک رویداد بسیار مهم یاد کرد و گفت: ما خود را مدیون انقلاب اسلامى مى‌دانیم و مراتب تقدیر و تشکر خود را از رهبر انقلاب و ملت و دولت ایران اعلام مى‌کنیم.
رئیس جمهور سابق آفریقاى جنوبى در ادامه سخنان خود وحدت در عمل و سخن ملتهاى مستقل را لازمه ایستادگى و مقابله با قدرت‌هاى بزرگ دانست و گفت: در سایه این اتحاد و انسجام است که امکان جبران بى‌عدالتی‌هاى اعمال‌شده از سوى قدرت‌هاى غربى فراهم خواهد شد. (1378/07/25)

1371/04/31
دیدار نلسون ماندلا با رهبر انقلاب
آقای نلسون ماندلا رهبر کنگره ملی آفریقا امروز در محل اقامت مقام معظم رهبری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد و طی آن بر تأثیر مستقیم پیروزی انقلاب اسلامی ایران در امید بخشیدن به مردم آفریقای جنوبی برای پایداری و مبارزه علیه رژیم نژادپرست حاکم بر این کشور تأکید کرد.
در این دیدار که دکتر ولایتی وزیر امور خارجه، هیأت همراه آقای ماندلا و چند تن از مسئولان وزارت امور خارجه حضور داشتند مقام معظم رهبری مقاومت رهبر کنگره ملی آفریقا در مبارزه علیه رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی را مورد ستایش قرار دادند و مراتب ایمان و اعتقاد ملت ایران به حقانیت مبارزات مردم این کشور را خاطرنشان ساختند.
آقای نلسون ماندلا در اظهاراتش بارها از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر خود یاد کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی امیدهای فراوانی را برای قیام مردم آفریقای جنوبی در مبارزه علیه بی‌عدالتی به‌همراه داشته است و بدون تردید تاریخ هرگز نقش ایران اسلامی را فراموش نخواهد کرد. ملاقات با رهبر انقلاب بزرگی که جهان را تحت تأثیر قرار داده است برای من امیدبخش و موجب افتخار بزرگی است و مردم آفریقای جنوبی اکنون برای شنیدن گزارش دیدارهای من با رهبر بزرگ انقلاب و مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به انتظار نشسته‌اند.
رهبر کنگره ملی آفریقا از استقبال گرم مقامات جمهوری اسلامی ایران از وی و هیأت همراهش تشکر کرد و با اشاره به جایگاه بااهمیت اسلام در آفریقای جنوبی در کنار دیگر ادیان گفت: ما نسبت به اسلام بیگانه نیستیم. برجسته‌ترین رهبران مسلمانان آفریقای جنوبی در کنگره ملی آفریقا حضور و نقش مؤثری دارند و تأمین حقوق تضییع شده مسلمانان در کشورم از جمله اهداف و خواسته‌های ماست.
وی بر این نکته که قبل از ترک کشورش مجدانه خواستار زیارت مرقد مطهر امام خمینی شده بود، تأکید کرد و گزارش کاملی را از روند مبارزات مردم آفریقای جنوبی برای احقاق حقوق تضییع شده خود به استحضار مقام معظم رهبری رساند.
آقای ماندلا همچنین به کمکهای مستمر اروپا و آمریکا به رژیم آفریقای جنوبی اشاره کرد و افزود: این رژیم در تمام دوران حیات خود از حمایت غرب برخوردار بوده است و ما که اکنون در آستانه پیروزی قرار گرفته‌ایم هرگز با حامیان دشمن خود متحد نخواهیم شد و به‌هیچ‌وجه به غرب متکی نخواهیم بود.
در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به بیان اهمیت حضور و نقش مردم آفریقای جنوبی در صحنه‌های مختلف مبارزه با رژیم نژادپرست حاکم بر این کشور پرداختند و فرمودند: در شرایطی که اقلیت سفیدپوست حاکم بر سرنوشت ملت آفریقای جنوبی امکانات سیاسی و اقصادی خود را همراه با فشارهای اجتماعی، تلاش عظیم دیپلماسی و خشونت علیه مبارزات بحق مردم آن کشور به کار گرفته است و برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین گروه‌های قومی و سیاه‌پوستان برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند، رهبران مبارزات ضدنژادپرستی باید تمامی ظرفیت‌های خود را برای به زانو درآوردن رژیم آپارتاید مورد استفاده قرار دهند که در این زمینه حضور مردم در صحنه بهترین و مؤثرترین سلاح خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان به دخالت غرب به‌ویژه آمریکا در اغلب جنایات بزرگ جهانی اشاره کردند و فرمودند: آمریکا و دولت‌های بزرگ اروپایی هیچ‌گونه انگیزه واقعی برای مبارزه با نژادپرستی ندارند و ادامه حیات رژیم مفتضح آفریقای جنوبی تنها تحت حمایت‌های همه‌جانبه اروپا و آمریکا ممکن شده است اما ملت و دولت مسلمان ایران با امید به فرا رسیدن روزی که آفریقای جنوبی آزاد، مستقل و برخوردار از حاکمیت مردم آن کشور باشد به حمایت‌های سیاسی و معنوی بدون قید و شرط خود از مبارزات عدالت خواهانه مردم این کشور ادامه خواهند داد. (1371/04/31)


دیدار آقاى کوفى عنان دبیرکل سازمان ملل متحد با رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى امشب آقاى کوفى عنان دبیرکل سازمان ملل متحد را به حضور پذیرفتند.
در این دیدار که در فضایى دوستانه و همراه با تفاهم و اشتراک نظر در مسائل گوناگون انجام شد، آقاى کوفى عنان، سخنان مقام معظم رهبرى را در مراسم افتتاحیه کنفرانس اسلامى، بسیار جالب توجه و عمیق توصیف کرد، و اهمیت بررسى آن را در سازمان ملل از زوایاى مختلف، خاطر‌نشان ساخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامى، ملت ایران را یکى از ممتازترین و استثنایى‌ترین ملتهاى جهان دانستند و خطاب به دبیرکل سازمان ملل فرمودند: حضور بانشاط و گسترده آحاد مردم به‌ویژه جوان‌ها در صحنه‌هاى مختلف، از جمله حماسه هشت سال دفاع مقدس و دوران سازندگى، از ویژگی‌هاى بارز ملت متعهد ایران است و مسئولین کشور با اعتماد به حمایت و پشتیبانى مردم همواره احساس کرده‌اند که مى‌توانند کارهاى بزرگى را انجام دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌اى با توجه به تابعیت آقاى کوفى عنان از غنا، به سوابق مبارزاتى چند تن از رهبران آفریقا از جمله مرحوم نکرومه، موگابه، سامورا ماشل، جولیوس نایرره و نیز نلسون ماندلا اشاره کردند و فرمودند: آفریقا در دهه‌هاى اخیر مردان بزرگى داشته است و ما ازآن‌جهت که آفریقا در مقابل ظلم ایستاد، به این منطقه از جهان عمیقاً علاقه‌مندیم.
ولى امر مسلمین با توصیه به دبیرکل سازمان ملل براى حفظ ریشه‌هاى آفریقایى خود فرمودند: یکى از سیاست‌هاى استکبارى در دنیا بریدن ریشه‌ها است، قدرت‌هاى استکبارى با بدترین شکل نژادپرستى، ریشه‌هاى فرهنگى و ملى افراد را قطع مى‌کنند، بنابراین هر تلاشى براى حفظ ریشه‌هاى فرهنگى، یک مبارزه ارزشى و برحق است.
بر پایه همین گزارش، آقاى کوفى عنان از دیدار و آشنایى با حضرت آیت‌الله خامنه‌اى اظهار خوشوقتى کرد و ضمن درخواست دعا از رهبر معظم انقلاب اسلامى گفت: من و هیئت همراهم تحت تأثیر دوستى و میهمان‌نوازى ایرانیان قرار گرفته‌ایم و به‌عنوان دوستان ایران، خاک کشور شما را ترک خواهیم کرد.
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اشراف و تسلط کامل حضرت آیت‌الله خامنه‌اى بر مسائل مختلف تاریخى، سیاسى و بین‌المللى، ابراز امیدوارى کرد که جمهورى اسلامى ایران در مسائل منطقه‌اى و جهانى نقش برجسته‌اى ایفا کند. (1376/09/18)

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon