جای جایزه صدابرداری در جشنواره موسیقی فجر خالی است
جایزه «ناصر فرهودی» قصد دارد با پرداختن به حوزه صدابرداری و معرفی بهترینهای این حوزه، موجب دیده شدنِ بیشتر صدابرداری و صدابرداران شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ناصر فرهودی از صدابرداران صاحب نام موسیقی ایران بود که 13 مرداد 1396 درگذشت. اکنون جایزهای برای بزرگداشت این هنرمند با عنوان «جایزه ناصر فرهودی» شکل گرفته است. نشست خبری این جایزه امروز سه شنبه دوازدهم آذر 1398 با حضور اهالی رسانه برگزار شد.
میلاد فرهودی فرزند زنده یاد ناصر فرهودی یکی از حاضران در این نشست بود. او درباره برگزاری جایزه «ناصر فرهودی» و جزئیات این جایزه توضیحهایی بیان کرد که متن صحبتهایش را در ادامه میخوانید: امروز روز تولد پدرم است و بسیار خوشحالم که در چنین روزی میزبان اهالی رسانهام. ما نهایت تلاشمان را کردیم تا جایزهای با نام پدرم شکل بگیرد تا حوزه صدابرداری در موسیقی بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد.
چرا جشنواره موسیقی فجر جایزه صدابرداری ندارد
کیان مقدم صدابردار و عضو شورای سیاستگذاری جایزه «ناصر فرهودی» یکی دیگر از حاضران در این نشست بود. متن صحبتهای او را در ادامه میخوانید:
مبحث صدابرداری یکی از اتفاقات مهم در موسیقی دنیاست. متأسفانه این شغل نه در جامعه موسیقی شناخته شده بود و نه کسی صدابرداران را به رسمیت میشناخت به همین مناسبت ما تصمیم گرفتیم به بهانه یادبود استاد ناصر فرهودی فعالیتهایی را در این زمینه ترتیب دهیم که این فعالیتها با مراسم بزرگداشت استاد فرهودی آغاز شد و اکنون به جایزه ناصر فرهودی رسیده است. به هر حال امیدوارم ایجاد چنین شرایطی بتواند جامعه صدابرداری موسیقی کشور را هرچه بیشتر به مخاطبان موسیقی معرفی کند.
این مقوله در حوزه صدابرداری سینما به شدت مورد توجه قرار گرفته و حتی برای آن جایزه و سیمرغ تعیین میکنند. اما من نمیدانم چرا چنین جایزهای در حوزه موسیقی نیست.
وجود چنین جایزهای در جشنوارهای مانند موسیقی فجر میتواند شرایط پیشرفت صدابرداری در حوزه موسیقی را نیز ارتقا دهد. هدف اصلی ما به طور حتم دیده شدن است و زنده نگه داشتن نام ناصر فرهودی بهانهای برای تبیین رویکردی است که بتوانیم تجربیاتمان در عرصه صدابرداری را به جوانان منتقل کنیم. البته ما برای سال بعد کارهای بزرگتری داریم که از آن جمله میتوان به حضور تعدادی از داوران خارجی نیز اشاره کرد.
جایزه «ناصر فرهودی» به دنبال دیده شدنِ صدابرداری است
حمیدرضا آداب صدابردار و از اعضای ستاد برگزاری اولین دوره جایزه «ناصر فرهودی» است که در این نشست حاضر بود. در ادامه متن صحبتهای او را میخوانید:
انگیزهای که باعث شد دور هم جمع شویم و چنین رویدادی را برگزار کنیم بحث بسیار مهم و ارزشمند میکس، مستر و صدابرداری است. این حرفهی بسیار مهم تا کنون در دنیای موسیقی چندان دیده نشده است. به هر حال من سالهاست در این عرصه فعالیت میکنم و متأسفانه باید بگویم که صدابرداری و میکسِ من هیچگاه مورد توجه دوستان قرار نگرفت. این معضل در همه حوزههای صدابرداری موسیقی وجود داشته و همواره موجب دلگیری و ناراحتی این صنف شده است که چرا صنف صدابردار آنچنان که باید دیده نمیشود.
جایزه ناصر فرهودی با این انگیزه شکل گرفت که حوزه صدابرداری و میکس بتواند بیشتر از اینها مورد توجه قرار بگیرد. بر همین اساس تیم اجرایی شکل گرفت و کارها آغاز شد. ما تمام تلاش خود را کردیم تا در برگزاری این جایزه، همه حوزهها را مد نظر قرار بدهیم.
قصد سوءاستفاده از نام ناصر فرهودی را نداریم
محمدرضا عقیلی رهبر ارکستر و آهنگساز یکی دیگر از حاضران در این نشست بود. متن صحبتهای عقیلی را در ادامه میخوانید:
در طول تاریخ اینگونه بوده است که عوامل تولید اثر غیر از خواننده کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند که در این میان صدابردار و صدابرداری در مظلومانهترین شکل ممکنش قرار دارد. در جامعه موسیقی این خواننده است که بیشتر مورد توجه قرار میگیرد اما نمیدانیم این در کانون توجه قرار گرفتن با چه شرایطی صورت میپذیرد؟
کدام مؤسسه و مجموعه تاکنون میتوانستند جایزه ناصر فرهودی را برگزار کنند که ما مخالف آن بودیم؟ ما قطعاً در این مورد نکتهای نداریم و قطعاً هم قصد سوء استفاده از نام ناصر فرهودی را نداشته و نداریم. اگر هم برخی از افراد میگویند که ما آمدیم تا از نام ایشان برای استفادههای دیگر بهرهمند شویم باید بدانند که به هیچ وجه اینگونه نبود. ما تمام تلاش خود را کردیم تا با نام بزرگ ناصر فرهودی مسابقهای را برگزار کنیم که باعث اعتلای صنعت صدابرداری موسیقی باشد.
ترسی برای شرکت در رقابت نداریم
رضا فرهودی عضو هیأت داوران جایزه ناصر فرهودی هم در این نشست حضور داشت. متن صحبتهای او را هم در ادامه میخوانید: دلیلی که باعث شده نام این رویداد «ناصر فرهودی» باشد قطعاً به دلیل اخلاقگرایی و احترامی است که او در زمان حیات داشت. قطعاً بزرگی، محبوبیت، میزان کار، اخلاق و مدیریت یکی از قدیمیترین استودیوهای تهران انگیزههای بسیار مناسبی است که ما جایزه صدابرداری در موسیقی ایران را به نام استاد ناصر فرهودی انتخاب کنیم و به نظر من این نام بسیار برازنده اوست.
هیأت داوران متشکل از رضا عسگرزاده، رامین مظاهری، آرش پاکزاد، محمد فلاحی، ارد انزابیپور و من در پنج ژانر مختلف کارها را مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهیم و در هر بخش یک نفر نیز به عنوان برگزیده انتخاب میشود. البته ما تصمیم داریم در سال آینده خودمان هم در مسابقه شرکت کنیم چرا که دوست داریم این رقابت در همه سطحی برگزار شود و در این زمینه هم هیچ ترسی نداریم که کارهایمان به رقابت گذاشته شود. البته دوست داشتیم از همین امسال چنین شرایطی به وجود بیاید اما تصمیم بر این شد که از سال بعدی این کار صورت پذیرد.
اولین دوره از جایزه بزرگ ناصر فرهودی در دو بخش برگزار میشود که بخش اصلی آن، رقابت در زمینه میکس و مستر است. پنج پروژهی باز در عرصه موسیقی فیلم، موسیقی پاپ الکترونیک، پاپ ارکسترال، سنتی و راک به صورت wave و به صورت ZIP در دسترس شرکتکنندهها قرار میگیرد که میتوانند با مراجعه به سامانه «استودیو پاپ» این پروژهها را دریافت کنند. هر شرکتکننده میتواند حداکثر با 2 پروژه از این چند حوزه در جایزه بزرگ ناصر فرهودی شرکت کند که باید پس از میکس و مسترینگ، آن را به صورت MP3 با کیفیت 320 در سایت بارگذاری کند.
بخش جانبی این رقابت هم در قالب تئوری است که در این زمینه جست و جو، ترجمه و دفاع از مقالات در زمینه میکس و مستر مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش هر شرکتکننده میتواند یک مقاله را در سایت بارگذاری کند که برگزیدگان از سوی داوران جهت دفاع در روز تعیین شده دعوت خواهند شد.
انتهای پیام/