بازسازی فضای صوتی در سریال جدید جلیل سامان/ "زیرخاکی" در پایگاه هوایی شهید لشکری

بازسازی فضای صوتی در سریال جدید جلیل سامان/ "زیرخاکی" در پایگاه هوایی شهید لشکری

کار جدید جلیل سامان روزهای تصویربرداری‌اش را می‌گذراند تا به زودی روانه آنتن سیما شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، "زیرخاکی" که از 30 مرداد در شهرک سینمایی دفاع مقدس کلید خورده، تاکنون در لوکیشن‌های متعددی چون محله باغ آذری تهران؛ خانه‌هایی در مرادآباد، شهرک غزالی و بیمارستان و کلانتری ضبط شده است. گروه اخیراً به پایگاه هوایی شهید لشکری مهرآباد رفته‌اند و هادی حجازی‌فر و پژمان جمشیدی در این لوکیشن نظامی بازی دارند.

صحنه‌هایی که در این پایگاه ضبط می‌شوند، جزو نقاط عطف قصه است و اتفاقات مهمی در طول داستان را شکل می‌دهند؛ "زیرخاکی" بعد از این به جاده قم خواهد رفت. پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گوهر خیراندیش، ایرج سنجری، نادر فلاح، اصغر نقی‌زاده، بازیگر خردسال رایان سرلک و هادی حجازی‌فر بازیگران اصلی این سریالند.

قصه این مجموعه درباره مردی است که دنبال "زیرخاکی" است و برای یافتن گنج درگیر ماجراهای خنده‌داری می‌شود.

محمد کشفی صدابردار، صداگذار و طراح صدا، این روزها مشغول طراحی صدای سریال "زیر خاکی" است.  او در سال 1375 در رشته صدابرداری از دانشگاه صدا و سیما فارغ التحصیل شده است. علاوه بر صدابرداری واحد دوبلاژ سیما، صداگذاری چند فیلم سینمایی مانند «میم مثل مادر»، «صبح روز هفتم»، «یک روز بخصوص»، «حوض نقاشی» و «سعادت آباد» ، «سارا و آیدا»،« متولد 65» و  «سیانور» را بر عهده داشته است.

کشفی در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  درباره سابقه همکاری با جلیل سامان گفت: سریال "زیر خاکی" اولین  تجربه همکاری من با آقای سامان نیست، بلکه در دهه هفتاد در دو مجموعه قصه‌های قرارگاه و قیام جنوب که هر دو از شبکه سراسری پخش شدند با هم همکاری کرده بودیم؛ حال بار دیگر سعادت همکاری با او را در این سریال دارم.

این صداگذار و طراح صدا در پاسخ به پرسشی حول اینکه او را باید صداگذار تلویزیون یا سینما دانست، اظهار کرد: من تحصیل کرده دانشگاه صدا و سیما هستم و  از این سازمان بازنشسته می‌شوم اما در سینما بیشتر کار کردم.

کشفی همچنین درباره سختی‌های صداگذاری این سریال گفت: سختی‌های کار به تعدد لوکیشن و تاریخی بودن آن بازمی‌گردد. بنابراین نیاز به بازسازی فضای صوتی داشت تا به باورپذیری قصه کمک کند. علاوه بر این، چون داستان رگه‌هایی از طنز دارد باید از عناصر صوتی استفاده می‌شد که طنز قصه را تقویت کند. از طرفی هم نیاز بود دیالوگ‌ها که اصل قصه هستند خوب شنیده شوند. همچنین افکت‌ها و فضاسازی صوتی باید چه به شکل موسیقی یا افکت در راستای کمک به پیشبرد داستان باشند تا بییننده از تماشای کار لذت ببرد؛ بنابراین، این سریال در این زمینه کار جدیدی است.

صداگذار سریال زیرخاکی اظهار کرد: در این کار، من در حوزه طراحی صدا و صداگذاری مشغولم؛ هر کاری با توجه به جدی یا طنز بودن به طراحی صدا و  فضاسازی صوتی خاص خود نیاز دارد؛ در کار جدی، نوع افکت‌های استفاده شده و آمبیانس ساخته شده برای فضا مایه جدی دارد. اما در کار طنز از عناصر صوتی استفاده می‌شود که به  میزان طنز  شخصیت‌ها یا چهره آنها یا از نظر صوتی کمک کند؛ بنابراین در کنار دیالوگ، صداگذاری هم طنز را پیش می‌برد؛ در فضاسازی نیز همین گونه است.

کشفی افزود: چون برای فیلمبرداری شهرک سینمایی که دارای یک محیط ایزوله باشد نداریم گاهی صداهای مزاحم برای صدابرداری مشکل ایجاد می‌کنند. ما باید تاجایی که امکان دارد این صداهای مزاحم را کم کنیم تا کار باورپذیر شود؛ این کار ظرایف خود را می‌طلبد. البته صدابرداری این کار بر عهده جواد مقدس از پیشکسوتان این حوزه است و از این بابت کاملاً خیالمان راحت بود. سریال "زیرخاکی" اولین همکاری من با ایشان بود. البته سابقه دوستی ما به پیش از این بر می‌گردد با هم به هرحال ایشان هم از فارغ التحصیلان دانشکده صداوسیما هستند.  همکاری با آقای مقدس تجربه خوبی بود و در ادامه روند تولید سریال هم هم با یکدیگر همکاری و مشورت داریم.

 وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول صداگذاری، دیالوگ‌ها را ویرایش می کنیم تا مطلوبتر شود. چون شرایط صحنه، شرایط سختی برای صدابرداری است. وظیفه صداگذار و طراح صدا، ویرایش صدا برای ارتقای کیفیت صدا است تا دیالوگها هستند خوب شنیده شوند. صداگذاری و طراحی صدا در مراحل بعدی است که از صدا به لحاظ دراماتیک و افکت ها استفاده می‌شود به گونه ای که به پیشبرد قصه کمک کند.

کشفی همچنین ادامه داد: این سریال کار پر دیالوگی است. چون با دو دوربین فیلمبردای می‌شود دست بازیگران بازتر است و در جاهایی ممکن است دیالوگ بازیگران تداخل کند که باید این دیالوگ‌ها نیز خوب شنیده شوند.

این صداگذار سینما درباره سریال "زیرخاکی" اظهارداشت: من فیملنامه سریال را پیش از آغاز کار خواندم فیلمنامه‌ای قوی با رگه‌هایی از طنز دارد که در اجرا نیز کار خوبی شده و قطعاً کار پرمخاطبی است.

وی در پایان تصریح کرد: تجربه همکاری با این گروه خیلی خوب است؛ همکارانی حرفه‌ای و صمیمی که هر کدام در هر حرفه‌ای که هستند هدف‌شان کمک به پیشبرد کار است؛ دوستان بازیگر نیز سر صحنه همکاری خوبی داشتند.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران