شروع "کتونی زرنگی" از ۱۲ بهمن/ ملاقلی‌پور: تلویزیون باید به سمت پرورش استعدادهای جوان برود+ فیلم

شروع "کتونی زرنگی" از 12 بهمن/ ملاقلی‌پور: تلویزیون باید به سمت پرورش استعدادهای جوان برود+ فیلم

کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص خط و نشان‌های بازیگران برای تلویزیون و قهرهای این روزهایشان، گفت: در ورودی بازیگران را باز کنید و بگذارید بازیگران جدید به تلویزیون بیایند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون این روزها "کتونی زرنگی" را در راه دارد؛ سریالی که علی ملاقلی‌پور کارگردانی می‌کند. او پیش از این "قندون جهیزیه" را برای سینما ساخته بود و بارها تلویزیون این فیلم سینمایی را روی آنتن برده است. اولین سریال تلویزیونی این کارگردان جوان قرار است از 12 بهمن‌ماه به آنتن شبکه سوم سیما برسد. او در گفت‌وگویی با خبرنگارخبرگزاری تسنیم  به این نکته اشاره کرد و گفت: این روزها در ضبط 25 درصد پایانی سریالیم و احتمالاً دوازدهم بهمن‌ماه بعد از پایان فاطمیه پخش‌مان را آغاز خواهیم کرد. "کتونی زرنگی" کمدی خانوادگی است که در میان انبوه سریال‌های طنز، دنبال حرف‌های کاربردی خانوادگی و اجتماعی‌ایم. 

وی درباره هدف از ساخت این سریال تلویزیونی، گفت: متأسفانه بخش طنز سخیف در سینما زیاد است و تلویزیون به طنزهای بی‌نمک روی آورده؛ ما دنبال ساخت طنزی بودیم که شیرین و گیرا باشد و لبخند روی لبان تماشاچی جاری کند اما به هر نحو و قیمتی نخندد. وقتی طرح "کتونی زرنگی" را خواندم احساس کردم همان طنزی است که من خواستار آنم. پیش از این "قندون جهیزیه" را ساختم که سرگرم‌کننده بود و حرف خوب اجتماعی داشت. ما در ساخت طنز باید خانواده و مسائل روز را درنظر بگیریم. انتقادها را به مسخره‌بازی نکشانیم؛ و من دنبال حرف جدی توأمان شیرین و گیرا هستم.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه سه سیما , شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران ,

ملاقلی‌پور در انتقاد به نوع سریال‌سازی عجله‌ای تلویزیون، گفت: سریال‌سازی باید رویه خودش را در تلویزیون تغییر دهد و در مهجوریت و بدو بدویی کار نشود! حتماً به سریال‌ها لطمه می‌زند و این سوغات مدیران سابق سازمان صداوسیما است. انبوه‌سازی و بنجل‌سازی باید به سمت سریال‌های با کیفیت بروند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در این فضا برخی از بازیگران و کارگردانان با تلویزیون اینگونه اپوزیسیونی برخورد می‌کنند و خط و نشان می‌کشند، تصریح کرد: این را باید همه بدانند تلویزیون باعث می‌شود هنرمندان بزرگ شوند و هنرمندان هم به بزرگ‌شدن و دیده شدن برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون کمک می‌کنند. ما نمی‌توانیم بگوییم هنرمندان فقط از طریق تلویزیون رشد کرده‌اند و بالعکس بگوییم که تلویزیون را این هنرمندان‌اند که بزرگش کرده‌اند. هرچه‌قدر اختلاف میان این دو باشد هر دو لطمه می‌خورند؛ اما اینجا مدیریت در تلویزیون باید هوشیارانه‌تر و مدبرانه‌تر برخورد کند. اصل ماجرا ضعف مدیریت است؛ برخی از مدیران صداوسیما، هنرمندان ما را نمی‌شناسند! یاد آن زمانی می‌افتم که سیف‌الله داد کارگردان فیلم "بازمانده" که معاون سینمایی بود هنرمندان از طیف‌های مختلف از ایشان راضی بودند. واقعاً نمی‌شود پشت میز بنشینی و بگویی این فیلم اینطوری ساخته شد و با هنرمند این طور برخورد شود. واقعاً ضعف مدیریت بسیار جدی است.

کارگردان سریال "کتونی زرنگی" تأکید کرد: اگر تلویزیون مدیرانش را درست کند این مسائل حل می شود؛  تلویزیون از نظر مالی دچار مشکلات عدیده‌ است، حتی بعضاً تهیه‌کنندگانی‌اند که از تلویزیون طلبکارند و هنوز نتوانسته‌اند پول‌هایشان را بگیرند. حالا این را در مقابل سینما و نمایش‌خانگی بگذارید که دستمزدهایشان درست و به موقع است. البته مدیران تلویزیون باید به سمت تربیت و پرورش و استفاده از نیروهای جوان و با استعداد بروند. تلویزیون وقتی می‌خواهد سریال بسازد تمام تلاشش این است از بازیگران صاحب‌نام و معروف و اصطلاحاً سلبریتی استفاده کند اما در قصه‌هایش می‌خواهد که همین سلبریتی‌ها را بکوبد. اینها پارادوکس و تناقض عجیبی است که مدیران تلویزیون باید در خودشان حل کنند. چه اشکالی دارد از بازیگران جوان و مستعد تئاتری استفاده کنیم و به متن فیلمنامه‌ها بیشتر توجه کنیم.

وی افزود: وقتی سریال "پایتخت" برای اولین‌بار روی آنتن رفت به غیر از علیرضا خمسه کدام معروف و صاحب‌نام بودند. البته مهران‌فر و تنابنده و رامین‌فر را می‌شناختند نه به اندازه فصل‌های بعد "پایتخت" که بیشتر دیده شدند و راه برای کارهای جدید این بازیگران بیشتر هموار شد. مثلاً نسرین نصرتی بازیگری بود که سالها روی صحنه تئاتر می‌رفت و توانا بود اما با این سریال تلویزیونی بیشتر استعدادهایشان به چشم آمد. چرا این رویکرد را تلویزیونی‌ها در دستور کار جدی‌شان قرار نمی‌دهند؟ یا چرا باید تلویزیون برای شب عید و یک برنامه تلویزیونی به مجری‌اش میلیاردی پول بدهد؟ اینها اشکال تلویزیون‌اند و آنگاه می‌بینید که پول ندارد به سریالی بپردازد تا تمام شود.

ملاقلی‌پور در واکنش‌ به قهر برخی از رسانه‌ملی، گفت: باز هم می‌گویم این خط و نشان‌ها و قهرها به مدیریت ضعیف برمی‌گردد؛ مدیران اگر خوب مدیریت کنند و از نیروهای جوان با استعداد بهره ببرند؛ منظورم نیروی صفر نیست و از طرفی نیروی متعهد صرف هم نیست! چرا که نیرو هم باید متخصص باشد و هم متعهد. در بین آدم‌های متخصص باید به دنبال متعهدها و با اخلاق‌ها گشت. در این سالها گفتند تعدادی هنرمند متعهد تربیت کنید یکسری تهیه‌کنندگان رانتی و بی‌سواد آوردند و پروژه‌ها با هزینه‌های سنگین جلو رفت. در صورتیکه می‌توانستند در ورودی بازیگران را به تلویزیون باز کنند تا سریال‌ها و برنامه‌ها با افراد جدید و مستعد روی آنتن بروند؛ در این صورت حتماً از این قهرها و خط و نشان‌های سریالی هم خبری نخواهد بود. 

وی افزود: امروز تلویزیون به مدیریت قوی و با سواد نیاز دارد؛ کسانی که بحث عملیات و اجرا را در چه در برنامه‌سازی و چه سریال‌سازی کاملاً بدانند؛ واقعاً از برخی مدیران تلویزیون بپرسید فرآیند و پروسه ساخت یک فیلم را در یک صفحه بنویسند، نمی‌توانند! چرا باید بازیگران برای ما خط و نشان بکشند و مشکل در مسئله بازیگری و تحریم و قهر باشد. در صورتیکه می‌توانیم سریال خوب بسازیم و از عناصر جدید و مستعدِ جوان بهره ببریم. 

به گزارش تسنیم، سریال تلویزیونی "کتونی زرنگی" به کارگردانی علی ملاقلی‌پور و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه  آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و مراحل فنی آن به طور همزمان پیش می‌رود تا بزودی آماده پخش شود. هدایت هاشمی، افسانه چهره‌آزاد، ملیکا شریفی‌نیا، علی سلیمانی، جواد پورزند، شاپور کلهر، با معرفی زوج علیرضا جعفری و مصطفی ساسانی، با حضور محمود جعفری، با هنرمندی برزو ارجمند و سحر ولدبیگی و بازیگران خردسال رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی در "کتونی زرنگی" به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این کمدی اجتماعی آمده است: "آقام همیشه میگه زِرنگ ته چاهه... ولی نمی‌دونه اگه من ته چاهم باشم، کفترِ چاهی‌ام، بالاخره می‌پرم!"

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران