اولین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ شب شرطبندی "تومان"، دغدغه پدرانه هدایت هاشمی و حضور لباسشخصیها
هنرمندان در چارسوی جشنواره فیلم فجر شاهد "شرطبندی" تومان، تقابل پدران با پسران و لباسشخصیها بودند؛ ۳ فیلم با ۳ ژانر متفاوت.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز اول جشنواره سی و هشتم در سینمای هنرمندان با "لباسشخصی" آغاز شد و جواد افشار نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون هم بهعنوان اولین نفر مقابل دوربین تسنیم قرار گرفت و اعلام کرد که "خوشحالم بعد از غیبت یکساله بهخاطر ساخت سریال "گاندو" در ترکیه، حالا به جشنوارهای آمدهام که ترکیبی از ژانرهای متعدد و کارگردانان جوان و صاحبنام در آن فیلم آوردهاند و احتمالاً دیدنی خواهد بود."، اما در واکنش به تحریمکنندگان و انصرافیها از جشنواره فیلم فجر هم نکتهای داشت و گفت: همه میدانند جشنواره فجر جشنوارهای است برآمده از دل مردم و امیدوارم این پیوند تا آخر بماند؛ هم فیلمسازان و هم همکاران علاقهمند تعامل خوبی برای ارتقای سینمای ایران داشته باشند.
جواد افشار این روزها درصدد ساخت فیلم سینمایی "حضرت معصومه(س)" است و البته هنوز او را با نام کارگردان "گاندو" خطاب میکنند.
"لباسشخصی" زنگ آغاز سینمای هنرمندان را در ساعت 16:30 به صدا درآورد، فیلمی که امیرعباس ربیعی کارگردانی کرده و اثری تاریخی سیاسی است و به اتفاقات دهه 60 و فعالیت پیچیده حزب توده در ایران میپردازد. برخی اعتقاد داشتند این فیلم به "ماجرای نیمروز" محمدحسین مهدویان شباهت دارد. ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون هم گفت: بعد از "ماجرای نیمروز" مهدویان که ساخته شد این اقبال بین فیلمسازان جوان ما خیلی بیشتر شد که بیایند بهسمت این ژانر و فیلمهایی که از این دست ساخته میشوند و مخاطبپسندند.
"لباسشخصی" ژانر سیاسی و معمایی دارد و از ژانرهای جذاب سینمای جهان است در سالهای دهه 1360 و 1370 که در پرده سینمای کشور بهوفور دیده میشود، فیلمهایی که درباره سرنوشت سیاسی و تاریخی ملت ایران بود. اینگونه سینمایی جذاب طرفداران زیادی را میان سینمادوستان دارد اما متأسفانه در سالهای ابتدایی دهه 1360 به بعد، اینگونه سینمایی کمتر بر پرده نقرهای دیده شد.
بعد از اکران، امیرعباس ربیعی و گروه عوامل این فیلم سینمایی مقابل دوربین تسنیم قرار گرفتند؛ کارگردان به این نکته اشاره کرد: کلمه لباسشخصی با توجه به معانیای که در پدیدههای سیاسی دهه اخیر پیدا کرده معنی خاصی دارد و یک مقدار تحریکپذیر و جذاب است؛ فارغ از آن معنی استعارهای که در پایان فیلم، مخاطب متوجه میشود.
توماج دانش بهزادی که نقش "حنیف" را در فیلم "لباسشخصی" دارد این نکته را مدنظر قرار داد: ژانر امنیتی، تاریخی و سیاسی طرفداران خاص خودش را دارد و فقط یکی دو نفر به آن نپردازند و وارد این عرصه بشوند؛ قصههای زیادی برای گفتن داریم و امیدوارم که این فیلم باعث شود مخاطب رویکرد خوبی داشته باشد و سینماگران دیگر به این سمت بیایند.
مهیار شاپوری بازیگر دیگر این فیلم سینمایی که نقش بازجوی "لباسشخصی" را بهعهده دارد گفت: این محصول شاید 41 سال انقلاب ما و فعالیت و مبارزات و آنچه در کشور ما اتفاق افتاده، است، و طبیعتاً سوژههایی از این دست داریم که دیدنیاند؛ امیدوارم به آنها پرداخته شود.
دیگر فیلمی که ساعت 19 برای هنرمندان اکران شد "پدران" نام داشت؛ فیلمی که داستان رویارویی 2 نسل را سالم صلواتی به جشنواره فیلم فجر کشاند، فیلمی اجتماعی ــ خانوادگی که تقابل پدران مقابل پسران را بیان میکند، فیلمی که علیرضا ثانیفر نقش اصلی آن را ایفا میکند و هدایت هاشمی و گلاره عباسی در آن حضور دارند. سالم صلواتی پیش از این کارگردان فیلم "زمستان آخر" بود که در جشنواره فیلم فجر سال 1391 بهدلیل اینکه پروانه نمایش سینمایی نداشت به جشنواره راه داده نشد؛ به همین دلیل است که برخی بهاشتباه گمان کردهاند سالم صلواتی دومین فیلم سینمایی خودش را ساخته است، بنابراین "پدران" اولین فیلم سینمایی این کارگردان است. او در گفتوگویی، "پدران" را فیلم اجتماعی دانست که تعامل بین انسانها را بیان میکند.
هدایت هاشمی یکی از این پدرهای فیلم "پدران" بود که مقابل دوربین تسنیم از دغدغههای خودش برای ایفای این نقش گفت: از بازی کردن در فیلم پدران خیلی خوشحال شدم و فکر میکنم در این فیلم یک نکته تربیتی و آموزشی وجود دارد برای خانوادهها که خصوصاً در مورد نزدیک شدن والدین و پدرها و مادرها به فرزندانشان است خصوصاً فرزندان جوانی که ممکن است در معرض در واقع یکسری آسیبهای اجتماعی مثل مواد مخدر و مثل خیلی چیزهای دیگر قرار بگیرند، این فیلم هشدار بسیار خوبی میدهد و فکر میکنم برای خانوادهها بسیار مناسب است.
عباس رافعی نویسنده و کارگردان سینما هم درباره "پدران" گفت: "پدران" سالم صلواتی فیلمی بیادعا و صمیمی بود که به ما پدران میآموخت که "نگذارید بچههایتان بمیرند و بعداً در موبایلشان نگاه کنید که چه خبر است."
"تومان" آخرین فیلم اکرانی روز اول سینمای هنرمندان بود؛ که سومین فیلم بلند سینمایی مرتضی فرشباف است. کارگردان 34ساله سینمای ایران مثل فیلمهای قبلیاش، نه از حیث فرم و نه بهلحاظ محتوا شباهتی به آثار استاد فقیدش عباس کیارستمی نداشت و خروجی کار حاکی از این بود که هنوز خیلی چیزها هست که شاگرد از استاد یاد نگرفته است.
در ادامه گفتوگوی تصویری مجله فرهنگی ــ هنری تسنیم بهسراغ حسین نمازی نویسنده و کارگردان رفتیم و درباره این فیلم سینمایی صحبت کردیم؛ او گفت: "تومان" فیلمی است که بهنظر من جسارت دارد و موضوعی که به آن پرداخته بحث شرطبندی است و از درونمایهای برخوردار است که بحث رفاقت و این حرفها را مطرح میکند. بهنظرم فیلم کارگردانی خوبی دارد و مقدار زیادی بیپروا و عریان به این موضوع پرداخته و قابل توجه است.
گزارشگر: مجتبی برزگر
تصویربردار و تدوینگر: مهدی کماسی، محمدرضا کشتدار و حسین دزفولی
انتهای پیام/+