نشست خبری «تومان»|فرشباف: فیلم بالا و پایین زندگی قمارباز را نشان میدهد!
نشست خبری فیلم «تومان» امشب با حضور عوامل و بازیگران فیلم برگزار شد. نشست خبری فیلم «تومان» با حضور عوامل و بازیگران فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری فیلم «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف با حضور عوامل فیلم مرتضی فرشباف (کارگردان، نویسنده)، سعید سعدی (تهیه کننده)، میرسعیدمولویان (بازیگر)، امین شریفی (صداگذار)، مهدی سعدی (تدوین)، مرتضی فربد (طراح صحنه) با اجرای منصور ضابطیان و خدایار قاقانی (منتقد) امشب یکشنبه سیزدهم بهمنماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
منتقد این فیلم در ابتدای نشست در ارتباط با فیلم گفت: در مورد «تومان» حرف زدن سخت است. باید در موردش نوشت نه در این زمان کم حرف زد. مخاطبهای فیلم دو گروه علاقهمند و غیر علاقهمند میشوند. زبان بصری فیلم گشایشی را در این دو روز ایجاد کرده است و ما را جلو میبرد.
او افزود: این فیلم زبان سینمایی را بست میدهد تا با ابعاد فنی جدیتر آن را ببینیم.
این منتقد تصریح کرد: فیلمبرداری درجه یکی در این فیلم دیدیم و سکانس بازی صربستان خیلی پیچیده و سخت بود که فیلمبردار کار شاهکاری در این بخش کرده بود.
قاقانی اضافه کرد: نقش داوود خیلی خوب ایفا شده بود و بازیگر اجازه میداد که احساس نزدیکی با اوداشته باشیم.
وی با توضیح اینکه به واسطه فراگیر بودن فوتبال و علاقهمندی به آن همه آدمهای فیلم با دغدغههای این حوزه نزدیکند، تصریح کرد: ما در این فیلم میتوانیم مفهوم جدیدی ببینیم. ایرادتی در فیلم نیز وجود دارد که کارگردان قطعاً باید برای نمایش عمومی تغییراتی را اعمال کند.
در ادامه نشست فرشباف در خصوص موضوع فیلم توضیح داد: دلیل انتخاب این اقلیم این بود که من زاده آن منطقهام و با فرهنگ آن آشنایی دارم.
فرشباف افزود: «تومان» داستان بالا پایین شدن زندگی شخصی قمارباز را نشان میدهد. من به دنبال این بودم که فضای تازهای برای ساخت فیلم در سینمای ایران انتخاب کنم.
او ادامه داد: این منطقه چندین سال است که با موضوع شرطبندی درگیر است و تمام شهر در آخر هفته به این موضوع توجه میکند.
کارگردان این فیلم با بیان اینکه ریتم در این فیلم را بافت قصه تعریف میکند، افزود: اتفاقات آنی این فیلم تأثیری روی حرکت دوربین و بخشهای مختلف فیلم داشت.
سعدی درباره دغدغههای تهیهکنندگی «تومان» گفت: نوآوری و جسارت این فیلم، من را برای ساخت آن جذب کرد. برای اینکه مخاطب را از دست ندهیم قطعاً پس از بازخورد، تغییرات لازم را اعمال خواهیم کرد.
فرشباف از تأثیر مهدی سعدی (تدوینگر) در ساخت این فیلم گفت: او در تمام مدت کنار تیم بود و همه مدلی را با او تدوین و چیدمان کردیم. در این اکران نهایت بخشبندی درست را ارائه دادیم تا پس از اکران جشنواره بازخوردها را دریافت کنیم.
کارگردان «تومان» خاطرنشان کرد: احساس میکنم اگر زمان فیلم کوتاهتر از این شود حس زیبایی شناختی فیلم را درگیر میکند.
مولویان در خصوص ایفای نقشش در فیلم توضیح داد: زمانی که فیلمنامه را تحویل گرفتم بخش مهم کارکتر در فصلهای مختلف فیلم، نظر مرا جذب کرد. همکاری سایر بازیگران و کمک آنها به شکلگیری درست این نقش کمک کرد.
فرشباف درباره تغییر فصول در فیلم گفت: با تغییر فصل دنیای فیلم و اتفاقاتی که برای کارکتر میافتد همه بخشهای فیلم با یکدیگر درگیرند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چندپارگی در روایت توضیح داد: در این فیلم مقطع چند روزه از یک فصل را میبینیم و مجدداً قطع میشود. چون داستان مرتبط با قمار است به دنبال نشان دادن ساختارهای مختلف چالش و بالا پایین زندگی قمارباز را نشان میدهد.
کارگردان «تومان» ادامه داد: در فیلمنامه به دنبال جاهطلبی بودیم و سکانس بازی ایران و مراکش برای این بود که مخاطب تمرکز خود را روی رابطه داوود و یونس بگذارد و از فضای توجه به بازی فاصله بگیرد.
فرشباف در ارتباط با سرمایهگذاری فیلم بیان کرد: سرمایهگذاری این فیلم کاملاً خصوصی است و هیچ ارگان دولتی مشارکت نداشته است.
وی گفت: در ساخت این فیلم به دنبال نشان دادن تنها زیبایی آن منطقه نبودیم. درباره روایت فیلم هم باید بگویم همهچیز در گرو بازی بازیگران است.
فرشباف تأکید کرد: طراحی لباس و نگهداشتن راکوردها در برخی صحنههای اسب سواری این فیلم به گفته طراح این فیلم از سختترین نوع طراحیها بوده است.
مهدی سعدی نیز در ارتباط با تدوین فیلم گفت: در تدوین فیلم باید بافت جغرافیای فیلم احترام بگذاریم و این نسخه برای ارائه در جشنواره کاملاً مناسب بود. این را هم باید بگویم که در زندگی حرفهایام این فیلم یکی از بهترین کارهایی است که کردهام.
انتهای پیام/