حاشیه و متن هشتمین روز جشنواره فیلم فجر|حضور قاتل زنان خیابانی، بازی خنثای دارنده سیمرغ و کارگردان شدن «ابوالفضل پورعرب»
حقیقتاً بر چنین سینمایی که گویا گلچین آن در جشنوارهای بهنام فیلم فجر نمایش داده میشود چهعنوانی جز سینمای فلاکت و بزهکاری میتوان گذارد؟
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن 1398 رسماً کلید خورد. در روز هشتم بهغیر از فیلمهای مستند و کوتاه سه فیلم "تعارض" بهکارگردانی محمدرضا لطفی، "پدران" بهکارگردانی سالم صلواتی و "من میترسم" بهکارگردانی بهنام بهزادی در سینمای رسانه (پردیس ملت) بهروی پرده نقرهای سینما به نمایش درآمد.
خبرگزاری تسنیم بهروال سالهای گذشته متن و حواشی هر روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را برای مخاطبان خود منتشر میکند.
*روایت از دریچه دوربین مداربسته
«تعارض» دومین فیلم «محمدرضا لطفی» است که احتمالاً همچون فیلم اول «روایت ناپدید شدن مریم» راهی سینمای هنر و تجربه خواهد شد. فیلم برای مخاطب عام جذابیتی ندارد و برای کسانی که شیفته بازیهای فرمی و سینمای ضدقصه هستند میتواند جالب باشد. فیلمساز در یک درام روانشناسانه راجع به زنجیرهای از اختلالها و موقعیتهای روحی و روانی همچون عشق، خیانت، پوچی، افسردگی، غم، شادی و... صحبت میکند. مخاطبی که در زندگیاش این احساسات را تجربه کرده میتواند با بخشی از شخصیت قهرمان داستان همذاتپنداری کند.
ایده فیلمبرداری از طریق دوربین مداربسته و پیشبردن داستان با تصاویر سیاه و سفید این دوربین، فرمی بدیع و بازیگوشانه برای اثر ایجاد کرده است. «تعارض» با هزینه کم در لوکیشنهای محدود و بدون بازیگر چهره ساخته شده است.
*«پدران» چرا و چگونه انتخاب شده است؟
انگیزه هیئت انتخاب از گزینش فیلم «پدران» ساخته سالم صلواتی در جشنواره فیلم فجر امسال چه بوده است؟ این فیلم چه ویژگی ممتازی دارد که باید در جشنواره با دیگران رقابت کند؟ این اثر بیشتر برای پخش از یکی از شبکههای تلویزیونی مناسب است و اساساً جنسش سینمایی نیست. کارگردان مدعی است که درباره اختلاف نسلها فیلم ساخته؛ ولی جز چند دیالوگ چیز دیگری در این رابطه نمیبینیم. تا دقایق پایانی روایت دنبال حل این معماست که چهکسی پشت فرمان ماشین تصادفکرده نشسته، از آنجا که هیچ یک از آدمها تبدیل به شخصیت نمیشوند، برای مخاطب اهمیتی ندارد که چهکسی مقصر بوده است. گفته میشود که پسر چیزهایی را از پدر مخفی کرده است، ولی فیلم راجع به چرایی این قضیه سکوت میکند و نشان نمیدهد که فاصله عاطفی پدر و پسر از کجا ناشی میشود. فیلمی که نه جذابیت بصری دارد و نه قصهای درگیرکننده، وسط فیلمهای جشنواره چهکار میکند؟
*نقش تکبعدی دارنده سیمرغ بلورین پارسال
«من میترسم» ساخته «بهنام بهزادی» اشارههای کوتاه و گذرایی به ناامنی اجتماعی دارد و ردپای این مسئله را در قضایایی چون «افشای فیلمهای سیاه» و «ایجاد مزاحمتهای خیابانی» بررسی میکند. فیلم ثابت میکند که وقتی یک موضوع مهم در بستری مناسب دراماتیزه نشود چگونه از اهمیتش کاسته میشود. بهنام بهزادی علاقه چندانی به قصهگویی ندارد و به همین خاطر فیلمنامه در لحظات حساسش نمیتواند تأثیری بهروی احساسات مخاطب بگذارد.
پایانبندی فیلم بر این نکته تأکید دارد که در نبود حمایتهای قانونی بازار انتقام شخصی رونق میگیرد و هر شهروندی خودش تبدیل به مجری قانون میشود.
همه منتظر بودند که ببینند «الناز شاکردوست» پس از نقش درخشانش در فیلم «شبی که ماه کامل شد» و دریافت سیمرغ در فیلم جدیدش چه کرده است. شاکردوست بازی در نقش شخصیتی را پذیرفته که حضوری خنثی دارد و فاقد هر گونه کنشی تعیینکننده و تأثیرگذار است. این نقش برای «شاکردوست» چالش جدیدی ایجاد نمیکند. بهدلیل تکبعدی بودن «شخصیت»، هر بازیگر دیگری که جایگزین «شاکردوست» میشد احتمالاً همین بازی را ارائه میداد.
*حضور کمتعداد بازیگران چهره
حضور کمتعداد بازیگران چهره در نشستهای خبری از جمله ویژگیهای روز هشتم جشنواره بود. «گلاره عباسی» برای فیلم «پدران» و «ستاره پسیانی» برای فیلم «من میترسم» تنها بازیگران چهره نشستهای دیروز بودند.
الناز شاکردوست و امیر جعفری از جمله غایبان نشست فیلم «من میترسم» بودند. حضور «شهاب حسینی» در نشست خبری فیلم تازهاضافهشده جشنواره (شین) توانست تا حدودی این خلأ را جبران کند.
*فیلمهای غیرتهرانی جشنواره امسال
تمام صحنههای فیلم «پدران» که روز گذشته پخش شد، در شهر «همدان» فیلمبرداری شده بود. در سینمای ایران بیشتر فیلمها در لوکیشنهای تهرانی ساخته میشوند؛ اما امسال چندین فیلم با لوکیشن شهرستانی داشتیم. علاوه بر «پدران» فیلمهای «عامهپسند»، «تومان» و «خروج» لوکیشنهای غیرتهرانی داشتند. عامهپسند در شهرضا در استان «اصفهان» قصهاش را روایت میکرد. تمام لوکیشنهای فیلم در بندرترکمن و گنبدکاووس واقع شده بود.
بخشهایی از فیلم «خروج» نیز در گچساران و قم فیلمبرداری شده بود. به این فهرست باید فیلم «آتابای» را هم اضافه کرد که در شهر خوی ساخته شده است.
*ابوالفضل پورعرب فیلمساز میشود
ابوالفضل پورعرب ستاره چند دهه پیش سینمای ایران در سینماپردیس ملت حاضر شد. او در یک گفتگوی تصویری مقابل دوربین اعلام کرد که سال آینده میخواهد اولین فیلمش را با موضوع آسیبهای اجتماعی کارگردانی کند. قصه فیلم او درباره دختری است که خودش را پسر جلوه میدهد تا بتواند کار کند.
*دومین فیلمی که فراستی پسندید
فراستی منتقد سختگیر سینما تا اینجای جشنواره دو فیلم را پسندیده است. او پس از آنکه فیلم «روز صفر» را تأیید کرد چند شب پیش فیلم «دوزیست» ساخته برزو نیکنژاد را یک فیلم نزدیک به خوب دانست. او در برنامه «هفت» گفت: «بهنظرم فیلم نزدیک به فیلم خوب است و فیلم یک کار خیلی خاصی میکند که در سینمای ایران کمسابقه است و از پس آن برمیآید.»
او همچنین از شخصیتپردازی دختری که وارد خانه پسرهای مجرد میشود تعریف و تمجید کرد. سال گذشته فیلم «سرخپوست» به اثر مورد تأیید فراستی بدل شد.
*شهاب حسینی سرانجام به جشنواره آمد
شهاب حسینی که گفته بود جشنواره فیلم فجر را تحریم نمیکند، شب گذشته برای نمایش فیلم «شین» به سینمای رسانه سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر رفت.
فیلم سینمایی «شین» بهتهیهکنندگی شهاب حسینی و کارگردانی میثم کزازی دیشب در پردیس سینمایی ملت و در قالب فیلم اول خارج از مسابقه به نمایش درآمد. شهاب حسینی که تازه از خارج کشور به ایران بازگشته در نشست خبری فیلم «آن شب» حضور نداشت.
*فیلمی بر اساس زندگی قاتل زنان خیابانی
فیلم «شین» در جدول جشنواره نبود و بهصورت ناگهانی وارد فهرست فیلمها شد. علاوه بر «شین» امشب هم فیلم «عنکبوت» بهکارگردانی ابراهیم ایرجزاد که در فهرست رزروهای بخش سودای سیمرغ قرار داشت، در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه و منتقدان نمایش داده میشود. داستان فیلم عنکبوت درباره سعید حنایی یکی از قاتلان زنجیرهای دهه هفتاد ایران است که در شهر مشهد چندین زن خیابانی را به قتل رساند.
*انتقاد روزنامه «کیهان» از «سینمای فلاکت و بزهکاری»
روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان «سینمای فلاکت و بزهکاری» نوشت: در 82 درصد از فیلمهایی که در 6 روز اول جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به نمایش درآمد، قمار، شرطبندی، مشروبخواری، روابط هنجارشکنانه و خیانت و دزدی وجود داشته که بعضاً با نگاه مثبت و بهوسیله شخصیتهای اصلی فیلمها انجام گرفته است.
حقیقتاً بر چنین سینمایی که گویا گلچین آن در جشنوارهای بهنام فیلم فجر نمایش داده میشود چه عنوانی جز سینمای فلاکت و بزهکاری میتوان گذارد؟
*استوری عجیب مازیار میری پس از افشاگری «فرامرز قریبیان»
مازیار میری، عضو هیئت انتخاب جشنواره فجر استوری عجیب و غریبی را منتشر کرد.
روز جمعه ابراهیم حاتمیکیا و فرامرز قریبیان از اعمال فشارهای گسترده سیاسیِ مدیران، در جشنواره فجر پرده برداشتند، حال، مازیار میری یکی از داوران جشنواره فجر با انتشار این استوری نوشت: «آدم امروز میفهمه دیروز چقدر خر بوده».
انتهای پیام/+