اولین مسابقه زنده تلویزیونی؛ ماجرای صندلیهایی که در "سبقت" جا به جا میشوند + فیلم
نکته جالب در مسابقه "سبقت" تلویزیون جا به جایی به لحظه صندلیهایی است که بیننده جا به جا میکند؛ از طرفی برای اولین بار از فناوری واقعیت افزوده و عناصر داینامیک و سه بعدی در این مسابقه استفاده میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، اکنون و در گذر بیش از 40 سال تجربه مسابقه، بیشتر از آنکه برمبنای تجربیات مثبت و با نتایج کاربردی، برنامهسازی شود ما شاهد تجربههای پررنگتری از مسابقه با سابقه و البته صرفاً برای سبقتیم. این روزها آنقدر مسابقه برای سبقت صرف زیاد شده است که اندک مسابقات با هدف و رو به پیشرفت برای شرکتکننده، به چشم نمیآید و عمده مسابقات برای نمایش صرف و به رخ کشیده شدن و لذت آنی از برندهشدن کسی و حسرت خوردن از اینکه کاش به جای او میبودند، است. البته در مسابقهای هم این را دیدیم که بعد از پرسیدن از نقشه شرکتکننده برای جایزه فرضی، کاری میکردند که سرافکنده شود و شکست بخورد! و حسرت در حسرت شود.
در گذشته مسابقات پرتحرک و فراتر از نشستن روی صندلی، بسیار جذابتر بود تا الان که اینگونه مسابقات را در حد اقشار خاص میبینیم. یادمان نرفته مسابقاتی که قبلا اجرا میشد، با انواع موانع و حرکت و شادی برگزار میکرد یا همان مسابقه جناب مدرس برای دانشآموزان مدارس که بخش بسیار خوبی از آن، واجد تحرک مبتنی بر علم بود و دانشآموزان به صورت گروهی در حرکت بودند. اما این روزها اگر مسابقهای پرتحرک برگزار میشود، مانند مسابقه فرمانده، ویژه افراد نظامی است؛ نظامیانی که در قالب پوشش سربازی هم یکبار مسابقاتی ویژه آنها ساخته شده بود و تحرکات بدنی خوبی را شاهد بودیم. البته از مسابقات متحرک، این را هم دیدیم که شرکتکنندگان از موانعی شبیه تونل وحشت، عبور داده میشدند. اما این نوع تحرکات مسابقهای به تدریج به حداقل رسیده است.
البته "بریم بسازیم" و "کارساز" نوروزی شدند که جزو مستند مسابقههای متحرک و چالشبرانگیز است؛ و البته "هوش برتر" شبکه نسیم هم سؤالات سخت و پیچیدهای را مطرح میکند که برای بیننده در منزل هم چالشبرانگیز است. در این میان مسابقهای به نام "سبقت" روی آنتن شبکه 1 سیما میرود که امشب شاهد سیامین قسمت این مسابقه تلویزیونیایم؛ مسابقهای که به عنوان اولین مسابقه زنده تلویزیونی، نکات قابل تأمل در ساختار تولید برنامههای سرگرمی و رقابتی در پیش گرفته است.
"سبقت" با شکل و شمایلی قابل توجه، در حوزه اطلاعات عمومی چالش ایجاد میکند. مسابقهای تعاملی زنده با مردم که به تعبیر افشین حسینخانی از طریق اپلیکیشنی به نام "سبقت" اتفاق میافتد که در طول برنامه برای بینندگان معرفی و انتخاب میشوند. در هر مسابقه، 6 بیننده به استودیو میآیند و به مدت 60 دقیقه با هم رقابت میکنند. نصب و مشارکت در این اپلیکیشن کاملاً رایگان است؛ در هر برنامه بهغیر از نفر برنده به 20 نفر از بینندگان که در این مسابقه مشارکت دارند نیز جوایزی اهداء میشود.
این مسابقه همزمان با هفته وحدت، کار پخش خود را آغاز کرد که مجری آن سیاوش عقدایی است. مسابقهای که برای نخستینبار در یک برنامه تلویزیونی مخاطب میتواند اجزای دکور و ارقام مندرج بر تصویر را به هنگام و برخط کنترل میکند. به زبان سادهتر واکنش مخاطب بلافاصله بر روند مسابقه تأثیر میگذارد؛ بیننده میتواند در لحظه صندلیها را جا به جا و تعیین کند که چه کسی به سؤال پاسخ بدهد.
در "سبقت" تلویزیون برای اولینبار از فناوری واقعیت افزوده و عناصر داینامیک و سه بعدی در برنامه زنده استفاده شده است. عناصر ثابت نیستند، شامل اعداد و ارقام و تصاویریاند که در لحظه با واکنش مخاطب تغییر میکنند.
نکته دیگر اینکه برای اولینبار از دکور مکاترونیکی متحرک در یک برنامه تلویزیونی زنده استفاده شده است. همچنین دادهای که واکنش مخاطب به واسطه واکنش خلق میکند در کسری از ثانیه به سرور میرسد، آنالیز میشود به استودیو میآید و بر سیستم واقعیت افزوده و دکور متحرک تأثیر میگذارد.
انتهای پیام/