هتّاکان حرم اهل‌بیت، مدعی معرفت و عشق به ائمه‌اند/ قاطبۀ مردم و هیأت‌های قم ابراز انزجار کردند

هتّاکان حرم اهل‌بیت، مدعی معرفت و عشق به ائمه‌اند/ قاطبۀ مردم و هیأت‌های قم ابراز انزجار کردند

مدیرکل رسانه و اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه گفت: فراخوان‌ها و اطلاعیه‌های این گروه و منسوبان آنها در شبکه‌های اجتماعی از قبل، حین و پس از ماجرا، گواه این مدعا است که این حرکت صرفاً احساسی و عکس‌العمل هیجانی نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پدیدۀ ویروس کرونا طی هفته‌های اخیر در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفته است و این امر به تدریج موجب شد بسیاری از برنامه‌های فرهنگی ـ مذهبی در حرم‌های مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت احمد بن موسی(ع) و بسیاری دیگر از امامزادگان و بقاع متبرکه تعطیل شود و مردم برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری بیشتر در خانه بمانند.

ستاد ملّی مبارزه با کرونا روز گذشته طی اطلاعیه‌ای از لازم‌الاجرا بودن توقف موقت حضور زائران در آستان قدس رضوی، آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(س) در قم و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت شاه‌چراغ احمد بن موسی(ع) خبر داد. در اطلاعیه‌ای که ستاد ملّی مبارزه با کرونا منتشر کرده، ورود زائران را به حرم‌های مطهر از امروز سه‌شنبه 27 اسفند 1398 به‌دلیل شیوع کرونا ممنوع اعلام کرده است.

اما روز گذشته برخی مردم بعد از این تصمیم ستاد ملّی مبارزه با کرونا اقدام به شکستن درب حرم و هتک حرمت به آستان مقدس حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) کردند که موجب خشم و ناراحتی بسیاری از شیعیان شد. ناگفته نماند که در هفته‌های اخیر نیز چندین نفر اقدام به زبان‌سایی بر درب حرم و ضریح مطهر حضرت امام رضا (ع) کرده بودند و با فیلمبرداری از این رفتار خود سعی داشتند بگویند آستان قدس رضوی آلوده به ویروس کرونا نیست و اگر هم باشد ما با این کار جلوی آلوده شدن زائران را می‌گیریم. با اندکی جستجو در شبکه‌های اجتماعی رد پای یکی از این افراد در فرقه شیرازی‌ها منسوب به «شیعه انگلیسی» آشکار شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا برته مدیرکل رسانه و اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: راز ماندگاری و مانایی مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام ابتنای آن بر دو بال عقلانیت و معنویت بوده است و اساساً هرگز بویی از تقابل بهداشت مادی و بهداشت معنوی از روایات معصومین علیهم‌السلام استشمام نمی‌شود. همچنان که دیانت ما عین سیاست ما است حفظ جامعه و حفظ محیط زیست هم عین دیانت ما است، بنابراین این شعار همیشه طنین‌انداز بوده که "النظافه من الایمان" همچنان که "حب الوطن من الایمان" پس حتماً این تقابل ساختگی و توهمی است.

وی افزود: بعضی برداشت‌ها به نظر می‌رسد سوء برداشت نیست و عامدانه و ناشی از سوء نیت است و بسیار تعجب انسان را بر می‌انگیزاند که چه‌طور می‌شود در فقه شیعه سفر برای شکار تفریحی حیوان، سفر معصیت است، اما عده‌ای اموری را که جان هزاران انسان بی‌گناه را خطر بیندازد نه تنها معصیت نمی‌دانند که آن را نشانه معرفت بالاتر و ایمان وافر خود قلمداد می‌کنند!

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: روشن است که این جهل نیست، بلکه کوردلی است. در فقه اهل‌بیت علیهم‌السلام همیشه حفظ جان، آبرو و مال مؤمن از بالاترین تکالیف مسلمان است و این در حالی است که در معرض خطر و ضرر قرار دادن جان خود نیز حرام است چه رسد به غیر. ما در ابتدا این رفتارها را مغرضانه و بعد از سر جهل یا برداشت غلط از مفاهیم بلند دینی می‌دانیم.

حجت‌الاسلام برته گفت: از نگاه انسان موحّد ‌هیچ عرصه‌‌ای خالی از توحید افعالی خدای متعال نیست و هرگز چنین نیست که مؤثری در عالم، خارج از حیطۀ قدرت او رفتار کند بنابراین همچنان که توسل و استشفاء به تربت مطهر را نمادی از توحید افعالی می‌دانیم، استفاده از دارو نیز عیناً عرصۀ حاکمیت و اقتدار خدای متعال است. بر این اساس تقابلی در نگاه توحیدی بین اینها وجود ندارد.

«اگر خیلی همدلانه‌تر بخواهیم قضاوت کنیم باید عرض کنیم که افراط در هر ناحیه‌ای احتمالاً تفریط طرف مقابل را در پی خواهد داشت. برخی دچار عدم تعادل شده‌ و تلاش کرده‌اند همه ابعاد معنوی و حیات روحانی انسان را در مواجهه با این بلیّه نادیده بگیرند که بدون شک غلط است و عکس‌العمل ناصواب کسانی را در پی خواهد داشت که می‌خواهند بر ابعاد معنوی‌تر تأکید کنند، بنابراین حتماً باید دو عنصر عمل به تکالیف عقلی از سویی و توجه به ابعاد معنوی و روحانی از سوی دیگر همزمان پیش برود.»

وی با بیان مطلب فوق گفت: موضع رسمی حوزه‌های علمیه نیز از همان ابتدا کاملاً شفاف بوده است، به طوری‌که مراجع عظام و علمای بزرگ قم نخستین کسانی بودند که تجمعات علمی و درسی را تعطیل و ادامه آموزش و تکاپوی علمی حوزه‌های علمیه را با استفاده از ابزارهای جدید آموزشی در فضای تدریس مجازی پی‌گرفته‌اند. در خصوص قرنطینه قم و مسائلی از این دست نیز هیچ منعی از ناحیه بزرگان قم نبوده و کاملاً همدلانه، همکار و همراه با جهادگران این عرصه در عزم ملی کوشیده‌اند.

هتّاکی به حرم‌های اهل‌بیت(ع) در قاموس فرهنگ شیعه جایی ندارد

مدیرکل رسانه و اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه با اشاره به هتک حرمت برخی افراد نسبت به حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها گفت: در مسئله حرم و مشاهد مشرفه نیز موضوع معلوم است. نظر حوزه علمیه قطعاً ابتنا بر تصمیمات کارشناسی و دقیق نهادهای قانونی است اما اینکه چه‌طور گروهی با ادعای معرفت و عشق به اهل‌بیت علیهم‌السلام چنین توهین و جسارت عظیمی را محضر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها روا داشته‌اند، اصلاً قابل فهم و پذیرش نیست و چنین حرکت‌هایی در قاموس فرهنگی شیعه جایی ندارد.

حجت‌الاسلام برته تصریح کرد: فراخوان‌ها و اطلاعیه‌های این گروه و منسوبان آنها در شبکه‌های اجتماعی از قبل، حین و پس از ماجرا، گواه این مدعا است که این حرکت صرفاً احساسی و عکس‌العمل هیجانی نیست، بلکه جریان برنامه‌ریزی شده‌ای است که اتفاقاً در گذشته نیز کم و بیش در پی حاشیه‌سازی برای مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و شهر مقدس قم بوده است، جریانی که ناجوانمردی را به حدّی رسانده که برای رسیدن به اهداف سیاسی‌اش نه از هتک حرمت خانه اهل‌بیت رسول خدا(ص) دریغ دارد و نه از در معرض خطر جانی قرار دادن هموطنان خود.

این جسارت را نباید به حساب قاطبۀ مردم قم گذاشت

وی تأکید کرد: بر خلاف جریان‌سازی‌های رسانه‌ای معاندین، این گروه و این حرکت نظام‌مند و توهین‌آمیز را نباید به حساب قاطبه مردم و هیأت‌های مذهبی قم و حتی احتمالاً مخالفین بسته شدن بقاع متبرکه گذاشت. قریب به اتفاق هیأت‌های مذهبی قم همان دیشب نسبت به این اتفاق اعلام انزجار و برائت و گروه‌هایی از مردم نیز ناخرسندی خود را ابراز کردند. البته در عین حال روشن است که توجّه به پیوست رسانه‌ای، تنویر اذهان عمومی و آماده کردن بستر فکری و فرهنگی هر تصمیمی قبل از اجرای آن مطالبه حوزه‌های علمیه است.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران