عضو مجلس خبرگان رهبری: بسته شدن دربهای حرم رضوی علت فقهی و پزشکی دارد/ برخی تحت تاثیر القائات دشمن قرار دارند
گروه استانها- عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در حال حاضر مسئله بسته شدن دربهای حرم منور رضوی دلیل علمی، پزشکی، فقهی و شرعی دارد.
آیتالله سیداحمد حسینی خراسانی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس با اشاره به مسئله بسته شدن دربهای حرم منور رضوی اظهار داشت: در صورتی که عملی و اقدامی و یا حضور در محیطی همراه با احتمال ضرر عقلایی باشد یا براساس نظر کارشناسان مورد اعتماد بر انجام کاری و یا حضور در مکانی اعلام خطر کنند و هشدار دهند، به اتفاق نظر تمامی فقها به مقتضای کتاب و سنت و عقل و سیره عقلاء، اجتناب از انجام آن عمل و یا حضور در آن مکان واجب است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نکتهای که در اینجا وجود دارد این است که برخی براساس باورهای ایمانی و از روی صدق و صفا و برخی هم براساس شیطنتهایی که دارند القاء میکنند مگر شما نمیگفتید و معتقد نبودید حرم ائمه(ع) و مشاهد مشرفه، شفاخانه هستند و اگر کسانی دچار مشکل شدند به این اماکن التجاء برده و از خداوند شفای بیماری را طلب میکند؟
وی بیان کرد: این گروه میگویند پس چرا اعلام میکنید امروز به خاطر جلوگیری از شیوع این ویروس، حرم حضرت معصومه(س)، حرم منور رضوی و بلکه مشاهد مشرفه ائمه(ع) در عراق و حتی حرم مطهر و مسجد نبوی و بالاتر از همه مسجدالحرام و طواف خانه خدا باید تعطیل شود؟
آیتالله حسینی خراسانی تاکید کرد: پاسخ این شبهات و شیطنتهای دشمنان را باید درخور و منطقی و معقول و شرعی و علمی ارائه دهیم؛ ما دلایل فراوانی داریم که براساس آیات و روایات، قرآن کریم شفاست و به قرائت قرآن فراوان سفارش شده و یا اینکه در باب روزه بسیار حدیث و روایت و آیه داریم که روزه یک عبادت است.
وی گفت: از آیات قرآن نیز استفاده میشود که براساس آن عنوان میشود روزه بگیرد تا سالم و صحیح بمانید؛ تلاوت قرآن نور است و روزه گرفتن سبب سلامتی است اما در عین حال اگر کسی دچار ناراحتی چشم باشد یا دچار ناراحتی دستگاه گوارش باشد و یا مشکل دیابتی و یا هر مشکلی که طبق تشخیص خودش و متخصصان به عنوان یک احتمال عقلایی، آسیبرسان باشد، روزه گرفتن برای او نه تنها واجب و مستحب نیست بلکه حرام است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه همین قرائت قرآن که این گونه مورد سفارش قرار گرفته و آن را شفای هر دردی عنوان شده است و یا روزه گرفتنی که برای سلامتی به آن تاکید شده اگر طبق نظر کارشناس ضرر داشته باشد و یا احتمال ضرر عقلایی دارد به فتوای فقها حرام است اظهار داشت: روزهگیرنده نیز در این شرایط حتی گناه کرده و عملش نیز اجر و ثواب ندارد و باطل است.
آیت الله حسینی خراسانی بیان کرد: در قدیم افراد سنتی پایبندی سفت و سختی به روزه گرفتن داشتند و اگر به آنها عنوان میشد روزه گرفتن برای شما ضرر دارد عنوان میکردند اگر بمیرم هم روزهخواری نمیکنم و این منطق در میان عدهای بود اما از نظر شرعی و فقهی، به ضرورت دین چنین عملی حرام است و اگر کسی مقاومت کرد دلیلی جز نادانی و یا لجبازی و هر عنوان دیگری نمیتواند داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر در شرایطی همین حرم شریف و مطهر که بوسیدنش به قصد تبرک شفاء محسوب میشد شرایی پیش آمد که به دلیل آلودگی باید اجتناب کرد، پاسخش روشن است؛ در خیلی از شرایط دیگر نیز این گونه است؛ در حالت طبیعی عنوان میشود استفاده از این میوه سبب طراوات است اما در شرایط دیگری ممکن است همین میوه سم باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: این مباحث منطبق با شرع و وحی و عقل و تجربه و علم است و این گونه نیست که اگر در شرایطی گفتیم به صورت موقت با این اهداف عقلایی و بهداشتی، حرم منور رضوی بسته شود اعتقاد ما آسیب دیده شود یا باعث شود گفته شود مردم را از حضور در حرم منور منع میکنیم.
آیت الله حسینی خراسانی اظهار داشت: عدهای از سر صدق و صفا و صمیمیت و سادگی، توجه ندارند و عدهای نیز در این میان ممکن است تحت تاثیر القائات دشمن برای تشویش افکار عمومی و یا ایجاد اختلال در مدیریت بحران و یا بهرهبرداری سیاسی و مذهبی باشند.
وی گفت: در این شرایط لازم است تمام ملت عزیز ما و همه دینداران و متشرعین جنبههای عقلانی و دینی و منطقی و علمی و پزشکی و بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم این مرحله نسبتا سخت و دشوار را که دامنگیر جامعه جهانی شده پشت سر بگذاریم.
انتهای پیام/281/ع