گزارش-بخش پایانی| هشدارهای آکشنر در مورد اکنون و آینده ترکیه
وقتی که یک سیاستمدار٬ حرف و موضوعی را مطرح کرد که ارتباطی با زندگی روزانه مردم و نیازهای امروز و فردای مردم نداشت٬ بدانید که دارد چیزی را پنهان میکند.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم ٬ در بخش پیشین مصاحبه خانم مرال آکشنر رهبر حزب خوب (IP) با روزنامه جمهوریت ترکیه٬ وی به این موضوع اشاره کرد که از دید او اردوغان خردگرا و منطقی است. اما از وقتی که به کاخ رفته٬ تغییراتی در او پدید آمده٬ کاخزده شده و نه تنها جوانب منطقی خود را از دست داده بلکه از مردم دور شده و چنین چیزی برای ترکیه خطرناک است.
رهبر حزب خوب همچنین به این مساله اشاره کرد که اردوغان در دوران شیوع کرونا٬ به جای آن که همه را متحد کند٬ با ادبیاتی بسیار تند و بیرحمانه به مخالفین حملهور شده است و حزب عدالت و توسعه هم در این مدت کارنامه خوبی نداشته و از این که دوباره به ورطه آزمون و انتخابات برود٬ هراس دارد.
در بخش پایانی مصاحبه جمهوریت با آکشنر٬ رهبر حزب خوب انتقادات تندی مطرح کرده و معتقد است که ترکیه مجدداً باید به نظام پارلمانی بازگردد.
حکایت انشعاب و تفاوت
شما سیاستمداری هستید که در واقع از حزب حرکت ملی انشعاب کرده و از دولت باغچلی و دیگر رفقای سابق خود جدا شده و حزب خوب را تاسیس کردید. در چنین شرایطی٬ آیا میتوانیم بگوییم که تفاوت اساسی بین نوع هواداران شما وجود ندارد؟ این سوال از این جهت اهمیت دارد که چندی پیش کلیچدار اوغلو٬ باغچلی را به بازی کردن با هواداران حزب اردوغان متهم و اعلام کرد که برخی از آنان را به سوی حزب خود کشانده است. آیا ممکن است این اتفاق برای حزب شما هم بیفتد و برخی از هواداران باغچلی٬ به سوی حزب شما بیایند؟
در مقطع آغازین تاسیس حزب خوب٬ من و تعدادی از رفقا٬ از حزب حرکت ملی جدا شده بودیم و برخی از رفقا نیز عملاً از آن حزب اخراج شدند و کنار هم نشستیم و این حزب را تاسیس کردیم.
البته از جریانات سیاسی و سنتهای فکری دیگر نیز دوستانی به ما پیوستند و ما هنوز هم تاکید میکنیم که محورهای سه گانه سیاستهای ما عبارتند از ملی گرایی٬ دموکراسی و توسعهطلبی.
اینها ارزشها و محورهای ماست و هواداران هم قاعدتاً به چنین مسائلی اهمیت میدهند. اگر شما الان به تابلوی سیاسی ائتلاف جمهور (حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی) بنگرید٬ میبینید که هواداران آنها با هواداران ما در برخی نقاط٬ از منظر ذائقه سیاسی٬ اشتراک نظر دارند.
اما واقعیت این است که تفاوت و اختلاف٬ اندک نیست. دیدید که ما با حزب حرکت ملی بر سر چه مسائل مهمی اختلاف نظر داشتیم. در مورد سن بازنشستگی٬ در مورد استفاده از نامه اوجالان برای تاثیرگذاشتن بر آرای استانبول٬ در مورد حذف سوگند دانش آموزی از نظام آموزشی٬ در مسائل مهمی از این دست٬ ما همیشه با حزب حرکت ملی اختلاف داشته و داریم و بنابراین نمیتوان گفت که هواداران هر دو حزب در یک جبهه هستند.
گاهی از عبارتی همچون جبهه سیاسی سوم٬ سخن به میان میآید و گفته میشود حزب دموکراتیک خلقها به عنوان نهاد اقماری پ.ک.ک با حزب جمهوری خلق روابط و اهدافی دارند و شما هم از این بابت ناراحت هستید چرا که شما با حزب جمهوری خلق شریک هستید وائتلاف ملت را تشکیل دادهاید. این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟
همچنان که گفتم٬ در سپهر سیاسی ما٬ ارزشها اهمیت حیاتی دارند و یکی از ارزشهای مهم و حیاتی ما این است که ترور و تروریسم نباید در دنیای سیاسی و حزب جایگاهی داشته باشد و از آنجایی که حزب دموکراتیک خلقها را دنباله گروه تروریستی پ.ک.ک میدانیم٬ در این مورد موضع ما کاملاً مشخص و شفاف است.
اما در مورد رویکرد حزب جمهوری خلق به این گروه٬ آن چه برای ما اهمیت ویژه دارد و آن را به عنوان معیار مینگریم٬ بیانات و اظهارات خود جناب کلیچدار اوغلو است و نه دیگر کادرهای حزب.
آیا حزب شما حاضر است در ائتلافی جای بگیرد که احزابی همچون دموکرات٬ سعادت و حزب جهش و دموکراسی باباجان در آن جای بگیرند؟
این اواخر اغلب روزنامه نگاران در این مورد از من سوال میکنند و من هم در جواب همه آنها میگویم: به قول مرحوم سلیمان دمیرل٬ برای نوزادی که هنوز زاده نشده تنبان ندوزید. ما به عنوان حزب خوب٬ اهداف خود را بیان میکنیم. آب میرود و راه خود را میگشاید. باید دید تحولات سیاسی امروز و فردای ترکیه در چه مسیری پیش میرود تا در خصوص ائتلاف و مسائلی از این دست٬ بر اساس خط سیر تحولات٬ تصمیمات تازه گرفت.
احتمال کودتا٬ بهانهای برای پنهان کردن مشکلات
چرا در ترکیه٬ همواره صحبت از کودتاست؟ این روزها حزب حاکم هم معتقد است برخیها خیال کودتا دارند. این حرفها از کجا میآید؟
من کاری به این موضوعات زرد و حاشیهای ندارم. اینها همگی تلاش حزب حاکم و شریک کوچک این حزب٬ برای تحریف افکار عمومی و پنهان کردن مشکلات حقیقی کشور است.
نه ما و نه ملت ما٬ احتیاجی به این مباحث زرد نداریم. احتیاج حقیقی ما و ملت ما این است که در مورد دلایل بیکاری صحبت شود٬ در مورد دشواری معیشت و گسترده شدن دایره فقر صحبت شود٬ موضوع صحبت سیاستمداران باید زندگی واقعی مردم و نیازهای آنان باشد و نه موضوعات ساختگی و بیمعنی.
وقتی که یک سیاستمدار٬ حرف و موضوعی را مطرح کرد که ارتباطی با زندگی روزانه مردم و نیازهای امروز و فردای مردم نداشت٬ بدانید که دارد چیزی را پنهان میکند.
همین الان فرض کنیم شما ایپک خانم٬ شما به جای جناب اردوغان٬ رئیس جمهور ترکیه هستید. منابع ارزی کشور را به خاطر پروژههای بی ربط بر باد دادهاید٬ بار سنگین نیاز و فقر و دشواری معیشت مردم را درک نمیکنید٬ در جریان مبارزه با کرونا به جای آن که به داد مردم برسید به آنها شماره حساب داده و از آنها کمک خواستهاید٬ به جای آن که بین مردم کشورتان ماسک توزیع کنید٬ برای خودشیرینی چند محموله ماسک به آمریکا فرستادهاید و آمریکا هم آنها را برای پ.ک.ک و ی.پ.گ فرستاده و شما رسوا شدهاید٬ سیاستهای داماد شما (برات آلبایراک وزیر امور مالی و دارایی) به گونهای بوده که مغرورانه احتمال افزایش نرخ دلار را به شوخی گرفته و حالا دلار رکورد شکسته و پولی که در جیب ماست بیارزش شده است٬ در چنین شرایطی شما حاضرید در مورد اقتصاد و استخدام صحبت کنید؟ خیر. از کودتا حرف میزنید. از چیزهای بیربط حرف میزنید که اذهان منحرف شوند و مشکلات را از مردم خود پنهان کنید.
ما به اصل تفکیک قوا باور داریم و معتقدیم که حاکمیت٬ باید بدون قید و شرط از آنِ ملت باشد و اراده پارلمان جاری و ساری باشد. آن چه عدالت و دموکراسی را تضمین میکند٬ توازن و نظارت یا همان سیستم چک بالانس است. همه امور باید شفاف باشد٬ دولت به مردم و نهادهای ناظر پاسخگو باشد و نظام پارلمانی به شکل قدرتمند و نوین٬ بر سر کار باشد و نه نظام ریاستی.
بهانه سیاسی برای حمله به دین
به باور شما٬ لائیسم در ترکیه در حال نابود شدن است؟
ببینید! هر کسی باید به کار خود مشغول باشد. سازمان تشکیلات دینی٬ در حال عمل به وظایف دینی و آموزشی است و کانون وکلا حق ندارد به بهانه دفاع از حقوق همجنسگرایان٬ بیادبی کند و عقاید دینی و اخلاقی ما را زیر سوال ببرد.
بگذارید مثالی بیاورم. در هیچ مسجدی٬ هیچ واعظی نمی آید که الکل را تحسین کند و بلعکس همه وعاظ ما الکل را ام الفساد میدانند. اما در حوزه اجتماع٬ کسی به خاطر مصرف الکل دستگیر نمیشود. این یعنی چه؟ یعنی بین احکام حقوقی دین و حقوق جاری کشور تفاوت وجود دارد و اینجاست که لائیسم معنی پیدا میکند و اجازه میدهد که دینداران بر اساس آموزه و عقاید خود و دیگران نیز بر اساس حقوق خود رفتار کنند. دفاع از لائیسم میتواند حقوق همه را تامین کند. اما متاسفانه خیلیها در ماه رمضان به صرافت این میافتند که با حمله به دین و ارزشهای دینی٬ نان سیاسی خود را به تنور بچسبانند.
اردوغان٬ هنوز از شکست عصبانی است
یک نظرسنجی نشان داده که منصور یواش شهردار آنکارا در جریان مبارزه با کرونا٬ محبوبتر از رئیس جمهور است. ارزیابی شما چیست؟
جناب منصور یواش و دیگر شهرداران ائتلاف ما٬ کارهای بسیار خوبی انجام دادند و از آنها تشکرمیکنم. جناب اردوغان٬ این موفقیتها را هضم نمیکند و دلش میخواهد فقط برای او کف بزنند. اصلاً تحمل این را ندارد که فرد دیگری مورد توجه مردم قرار بگیرد. رئیس جمهور٬ هنوز هم خشم و عصبانیت ناشی از شکست در انتخابات شهرداریها را از یاد نبرده است.
پساکرونا و دولت ملی
دنیای پساکرونا تا چه اندازه بر مشی سیاسی دولتها تاثیر خواهد گذاشت؟
بعد از کرونا٬ موضوعاتی همچون گلوبالیسم٬ به شکل جدی به چالش کشیده خواهند شد و دولتها نیز بیش از پیش ملیگرا خواهند شد. چنین چیزی ممکن است در برخی کشورها نیز منجر به تمامیتخواهی شود. مهم این است که ترکیه از حالا تکلیف خود را روشن کند و بداند میخواهد چه تدابیری اتخاذ کند. اگر نه با بحرانهای پساکرونا مواجه خواهد شد.
انتهای پیام/