روایتِ داود هاشمی از تهیهکنندگانی که به سریالهای تلویزیون سنجاق میشوند/ آخرین خبرها از سریال "رعد و برق"
تهیهکننده سریالهای قدیمی "۵ کیلومتر تا بهشت" و "عملیات ۱۲۵" اعتقاد دارد حالِ بسیاری از سریالهای تلویزیونی و نمایشخانگی خوب نیست؛ از تهیهکنندگان سنجاق شده به سریالهای تلویزیون تا خانههای چند میلیاردی و آنچنانی نمایشخانگی.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نوستالژیهایی را در کارنامه دارد و مخاطب را به یادِ کارهای تأثیرگذار و خاطرهانگیز تلویزیون میاندازد. آثاری همچون "همهچیز آنجاست"، "پنج کیلومتر تا بهشت" و سریال تلویزیونی "خداحافظ بچه"؛ داود هاشمی تهیهکننده سینما و تلویزیون است که سریالهایی همچون "عملیات 125" و "پنجمین خورشید" را به یاد میآورد. او این سالها در تلویزیون کمکار شده تا اینکه بهروز افخمی به فکر افتاد برای سیل استانهای گلستان، خوزستان و لرستان، کاری بسازد. به همین خاطر چند صباح قبل در کنار دوست قدیمیاش داود هاشمی این کار را کلید زدند و با شیوع ویروس "کرونا"، این سریال متوقف شد.
بهروز افخمی- داود هاشمی (نمایی از تصویربرداری سریال رعد و برق)
با کنترل و رسیدنِ کادر درمانی و پزشکی کشور به مرزِ مهارِ ویروس کرونا، تصویربرداری برخی از پروژههای تلویزیونی از سر گرفته شد؛ به همین خاطر سراغ داود هاشمی تهیهکننده این مجموعه تلویزیونی رفتیم تا از شروع یا ادامه توقف این سریال تلویزیونی بگوید.
"رعد و برق" تلویزیون منتظر بهبودی شرایط
داود هاشمی درباره آخرین وضعیت ساخت این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی بهروز افخمی که بدلیل بحران کرونا تصویربرداریاش متوقف شده است، به خبرنگارخبرگزاری تسنیم، گفت: به دلیل آنکه باید برای ادامه تصویربرداری به استان خوزستان سفر میکردیم و این استان فعلاً نیز درگیر بحران کرونا است و وضعیت مناسبی ندارد، هنوز ادامه کار میسر نیست.
وی با اشاره به پیشرفت بیش از 20 درصدی تصویربرداری ابتدا در گلستان و سپس مدت کوتاهی در استان خوزستان، تأکید کرد: فکر نمیکردیم با توجه به بهبودی شرایط بسیاری از استانها، استان خوزستان وارد شرایط بحرانی شود. از آنجا که تصویربرداری کار باید در مناطقی مانند گلستان، لرستان و خوزستان اتفاق بیفتد، تا 10 روز آینده برای ادامه کار تصمیمگیری خواهد شد.
کارهای سینمایی برادران افخمی
داود هاشمی به بازگشت علیرضا افخمی با فیلم سینمایی اشاره کرد و گفت: دو فیلم سینمایی در دستِ اقدام داریم که یکی کار "کاغذ شطرنجی" بهروز افخمی است و دیگری کار جدیدی است که علیرضا افخمی میخواهد بعد از مدتها برای سینمای ایران تولید کند.
چرا برخی از کارها به مخاطب توهین میکند؟
او در پاسخ به این سؤال که چرا دیگر آثاری مثل "5 کیلومتر تا بهشت" و "پنجمین خورشید" و حتی "عملیات 125" که نوستالژی شدند در تلویزیون ساخته نمیشود و برخی از کارها آنقدر ضعیفاند که به مخاطب توهین میکنند، افزود: فکر میکنم یکی از علتهای آن اوضاع مالی و بودجهای که برای سریالها تخصیص میدهند باشد و کفاف آدمهای کاربلد و حرفهای را ندهد. به قولی تلویزیون مثل گذشته نمیتواند پای آدمهای حرفهای مثل علیرضا افخمی بایستد که بتوانند دغدغههایشان را بسازند؛ امکانات و بسترها مثل گذشته فراهم نیست. وقتی این کاربلدها نباشند طبیعتاً آدمهای ضعیفتر با متنهای بیکیفیت و غیرجذاب سریال میسازند و نتیجه را هم این روزها میبینید.
داود هاشمی- بهروز افخمی (نمایی از محل فیلمبرداری سریال رعد و برق)
بازگشت با "رعد و برق"
هاشمی در خصوص بازگشت با "رعد و برق" به تلویزیون گفت: ما همیشه به دنبال کارهای متفاوت، دغدغهمندانه و پُردردسر بودهایم و هستیم. علاقه بهروز افخمی بود که کاری درباره سیل سه استان گلستان، خوزستان و لرستان ساخته شود ما هم که علاقهمند چنین کارهای دغدغهمندانهای هستیم وارد میدان تولید شدیم.
تهیهکنندگانی که به تلویزیون سنجاق میشوند
وی در پاسخ به این سؤال که چرا آنقدر تهیهکنندگی در تلویزیون شوخی گرفته شده و هرکسی میتواند برنامهسازی و حتی سریالسازی کند، توضیح داد: متأسفانه برخی به بهانه آوردن اسپانسر به پروژهها سنجاق شدند یا مجری طرح شوند یا مدیر تولید و حتی تهیهکننده؛ کسانی که به فیلم و فضای فیلمسازی ربط ندارند وارد این فضا میشوند. با ورود این آدمهای بیربط و کارنابلد، شخصیتهایی که تجربه دارند و امتحان پس دادهاند و کار فاخر در کارنامههایشان دارند متأسفانه به دلیل عدم دسترسی به اسپانسر یا حمایت نمیشوند و یا کارهایشان دنبال نمیشود. البته عمدتاً از اینکه به دنبال اسپانسر و حامی بروند هم خوششان نمیآید، در نهایت این نتیجهای میشود که شاهدش هستیم.
سریالهایی که دغدغه مردم دارد
تهیهکننده سریال "5 کیلومتر تا بهشت" با اشاره به تأثیرگذاری سریال تلویزیونی، گفت: چند روز پیش اتفاق جالبی برایم افتاد که دوستی با من تماس گرفت و گفت شبکه سحر سریال "همهچیز آنجاست" را زبانگردانی کرده و روی آنتن میبرد. خیلی خوشحال شدم که سریالی ساختهایم که هنوز هم رگههای قابل پرداخت و پخشی دارد و بارها هم تکرار میشود برای مردم لذتبخش است. ما با انگیزه توجه به دغدغهها و درگیریهای مردم و زندگیهای الانِ مردم، "همهچیز آنجاست" را وارد مرحله تولید کردیم. اصلاً هر کاری میکردیم دنبال این مقاصد بودهایم و هستیم. چرا که فیلمساز باید زبان گویای مردم باشد و مردم خودشان را در آن مجموعههای نمایشی ببینند و برایشان قابل باور باشد.
حسرت مردم از خانههای میلیاردی سریالهای خانگی
وی با انتقاد از فضای لاکچری نمایشخانگی و سریالهایی که غیرقابل باورند، توضیح داد: من امروز برخی از سریالها را خصوصاً در فضای نمایشخانگی میبینم که خانه چند میلیاردی و تجملهای آنچنانی نشان میدهد؛ هم مردم را حسرتزده میکند و هم غیرقابل باورند. وقتی بیننده نگاه میکند حالش بد میشود؛ در چنین فضای اقتصادی و زندگی سخت مردم چنین فضاسازیهایی چه معنی میدهد؟ یک عده که این سریالها را دنبال میکنند بیشتر حسرت میخورند و آزرده میشوند تا فضاسازیها و هیجانهای دراماتیک سریالها درگیرشان کند.
این سریالسازی نیست!
هاشمی با اشاره به اینکه بیشتر ادای سریالهای دستچندم خارجی را درمیآوریم که آنها هم سر و ته ندارند، افزود: بیراهه میرویم که فکر میکنیم با چند فضاسازی ناملموس و آوردنِ چند سلبریتی سریال ساختهایم؟ این سریالسازی نیست که برخی در شبکه نمایشخانگی این نخِ اشتباه را گرفتهاند و به حرکت خودشان ادامه میدهند. واقعاً همیشه دنبال این بودهایم که دغدغه جوانها، دانشجویان و زندگی جاری مردم و اطرافیانمان را هرچه سادهتر و باورپذیرتر به نمایش درآوریم.
محتوا و دغدغه در سریالهایمان گم شده است
تهیهکننده سریال "عملیات 125"، تأکید کرد: به هر قیمتی نباید سریال ساخت و مردم را پای گیرنده نشاند؛ به نظرم سریالسازان ما باید به دنبال پیام بروند که آیا این کاری که میسازند برای مخاطب محتوا و مفهومی داشته است؟ ما باید به سمتی برویم که قصههای سریالهایمان ابتدا و انتهای مشخصی داشته باشد. همهچیز خصوصاً دغدغه و محتوا در سریالهایمان گم شده است و باید متولیان فرهنگ ما چه در وزارت ارشاد و چه صداوسیما به فکر بیفتند و فکر کنند خودشان و خانوادهشان قرار است بیننده این سریالها و فیلمها باشند.
من فیلم تهیه نمیکنم پول دربیاورم
وی افزود: به نظرمن چند قسمت برخی از سریالها را نبینیم هم چیزی از دست ندادهایم. فیلمنامههایی که ضعیفاند و نمیتوانند مخاطب را با خودشان همراه کنند. دو سه صفحه را میخوانیم دیگر نمیتوانیم ادامه دهیم و برخی را میخوانیم دیگر نمیتوانیم ادامه ندهیم و آنها حرف برای گفتن دارند و پربیننده میشوند. بیشتر دنبال این فیلمنامهای هستم که میدانم برای مخاطب آوردهای دارد؛ من فیلم تهیه نمیکنم که پول دربیاورم، چون آرزوهای اقتصادی عجیب و غریبی ندارم.
فیلمنامه بهروز افخمی درباره خاطرات یک بازپرس
هاشمی به فیلمنامه بهروز افخمی درباره خاطرات یک بازپرس اشاره کرد و گفت: همین چند وقت پیش بود بهروز افخمی فیلمنامهای به من داد که آنقدر جذاب بود که خستهام نمیکرد و دوست داشتم اتفاقات بعدی داستانش را ادامه دهم. این نوع فیلمنامهها برای مخاطب جذاباند و باید سراغشان برویم. این فیلمنامه افخمی درباره خاطرات یک بازپرس بود که گره داستانی پرکشش و هیجانانگیزی بسیاری داشت.
مسئولین ارشاد و تلویزیون باید فکر کنند که خانوادهشان بینندهاند
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولین ارشاد و مدیران صداوسیما به این فکر کنند که خودشان و خانوادهشان قرار است بیننده این فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی باشند که بیشتر به کاربلدها میدان دهند؛ کسانی که سابقه ساخت سریالهای خوب را در کارنامهشان دارند، با مردم بیشتر ارتباط گرفتند و بازگشت و فراهم کردن بسترها و مقدمات کار برای آنها، شرایط را بهتر خواهد کرد.
انتهای پیام/