علیرضا قربانی: جوری با ما بخوانید که همسایه‌ها اذیت نشوند/ رایگان برای مردم از جیب مردم

علیرضا قربانی: جوری با ما بخوانید که همسایه‌ها اذیت نشوند/ رایگان برای مردم از جیب مردم

کنسرت علیرضا قربانی در حالی برگزار و به صورت آنلاین پخش شد که معاونت اجتماعی شهرداری تهران هزینه‌های آن را تقبل کرده بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی هم به جمع برگزار کنندگان کنسرت‌های آنلاین پیوست. او پنجشنبه هشتم خرداد 1398 در تالار وحدت به صحنه رفت و به صورت آنلاین برای طرفدارانش برنامه اجرا کرد.

کنسرت علیرضا قربانی با حمایت معاونت اجتماعیِ شهرداری تهران برگزار شد. گویا تمام هزینه‌های این کنسرت و البته دستمزد خواننده و گروهش از سوی شهرداری پرداخت شده بود تا کنسرت به صورت آنلاین و رایگان برای مخاطبان پخش شود. بسترهای مختلفی مانند اپلیکیشن‌ها و صفحه‌های اینستاگرامی این کنسرت را به صورت آنلاین پخش کردند.

صفحه‌ی علیرضا قربانی هم کنسرت را آنلاین پخش کرد

هفته گذشته شاهد برگزاری کنسرت همایون شجریان به صورت آنلاین بودیم، که در کمال تعجب، صفحه شخصیِ این خواننده در اینستاگرام، این کنسرت را به صورت آنلاین پخش نکرد.
اما چندین هزار نفر از مخاطبان، کنسرت علیرضا قربانی را به صورت آنلاین از طریقِ صفحه شخصیِ این خواننده در اینستاگرام دیدند.

جوری با ما بخوانید که همسایه‌ها اذیت نشوند

علیرضا قربانی در طول برگزاری کنسرت و بین هر قطعه با مخاطبانش صحبت می‌کرد و ضمنِ ارائه توضیحاتی درباره‌ی هر آهنگ، نکات خاصی را هم ارائه می‌داد. در ادامه گزیده‌ای از صحبت‌های علیرضا قربانی را می‌خوانید:

امروز داشتم به این موضوع فکر می‌کردم که این کرونا مصیبت‌ها و بلاهای بسیاری را بر سر مردم دنیا آورده است. البته در عوض باعث شد که ظرفیت حضور در فضای مجازی برای همه مردم دنیا جور دیگری تجربه و بسیاری از فعالیت‌ها در این چارچوب متمرکز شود. امروز همه کسانی که در دنیا دوستشان داریم و هر عزیزی که قبلاً کنارشان بودیم و امروز مجبوریم از آن‌ها دور باشیم قطعاً تجربه یک زندگی متفاوت را از سر می‌گذرانند. این کنسرت هم برای ما تجربه جدیدی است که خیلی‌ها برای برگزاری آن تلاش کردند و من از همه آن‌ها قدردانی می‌کنم.

یکی از قطعاتی که سال گذشته و طی 36 اجرای پروژه «با من بخوان» همواره اجرا کرده‌ایم، قطعه «روزگار غریب» با شعری از احمد شاملو بوده است که با استقبال مخاطبان هم مواجه شده است. ما در این قطعه ترجیع‌بندی داشتیم که حین اجرای برنامه از تماشاگران می‌خواستیم آن را همراه ما اجرا کنند. اما امشب به دلیل اینکه کنسرت را به صورت آنلاین برگزار می‌کنیم از نعمت این همراهی در سالن محرومیم. اما از همه شما می‌خواهم همراه با ما این ترجیع‌بند را تکرار کنید. البته که امیدوارم همسایه‌ها اذیت نشوند!

«گیسو»، «روزگار غریب»، «با من بخوان»، «عاشقانه نیست»، «باران»، «عشق آسان ندارد»، «ارغوان»(از آلبوم حریق خزان) و «چهار راه استانبول»  برخی از آهنگ‌های اجرا شده در این کنسرت بودند.

«عاشقانه نیست» تقدیم به پرستاران و کادر درمان

علیرضا قربانی با خواندنِ آهنگِ «عاشقانه نیست» این اثر را به کادر درمانی کشور که در مقابله با ویروس کرونا جانفشانی کرده‌اند، تقدیم کرد.

رایگان بودن برای مردم از جیب مردم / کدام کنسرت واقعا برای مردم رایگان تمام شد

علیرضا قربانی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: قبل از برگزاری این کنسرت شرط کرده بودم که این کنسرت حتماً باید به صورت رایگان برای علاقه‌مندان پخش شود و خوشبختانه معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در این زمینه همکاری بسیار خوبی داشت. این در حالی است که مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی و تالار وحدت که به نوعی خانه ما اهالی موسیقی هستند حمایت همه‌جانبه‌ای از این کنسرت کردند و هر آنچه ما می‌خواستیم را فراهم کردند.

البته علیرضا قربانی درباره دستمزد خودش و گروهش توضیحی نداد که آیا برای این اجرا دستمزدی گرفته‌اند یا خیر. قربانی در پایان این کنسرت هم حاضر به گفت‌وگو با هیچ خبرنگاری نشد تا مبادا در مقابل این پرسش قرار بگیرد که آیا دستمزدی برای این کنسرت گرفته است یا خیر.

گویا معاونت اجتماعی شهرداری تهران تمام دستمزدِ خواننده و گروه را پرداخت کرده تا امکانِ پخش آنلاین و رایگانِ این کنسرت را فراهم کند.

در هفته‌های گذشته برخی از هنرمندان مانند کیوان ساکت، پرواز همای و سامان احتشامی و چند گروه دیگر، بدون گرفتنِ دستمزد روی صحنه رفتند و اجراهایی را برگزار کردند. شاید بتوان آن اجراها را کنسرت‌های آنلاینِ واقعی نامید که به صورت رایگان هم برای مردم پخش شد. در واقع آن هنرمندان بدون هیچ چشمداشت مالی آمدند و در کنار مردم بودند. به راستی آن اجراها معنای واقعیِ رایگان بودن را برای مردم داشت.

برخی بر این عقیده‌اند که پولِ کنسرت‌هایی مانند کنسرتِ علیرضا قربانی را خودِ مردم پرداخت کرده‌اند و البته به طور غیر مستقیم. وقتی هزینه‌های کنسرتی را شهردای تقبل می‌کند، باید پرسید که شهرداری آن پول را از کجا آورده است؟ آیا جز این است که شهرداری از بودجه‌اش این هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و آن بودجه هم از مالیاتِ پرداختی از سوی مردم و شاید از بیت المال تامین می‌شود!

البته در این میان ذکر این نکته لازم است که هنرمند این حق را دارد که درباره اجرایش تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد برای اجرایش دستمزد بگیرد یا خیر. اما وقتی هنرمند برای اجرایش دستمزد گرفت، دیگر نمی‌تواند منتی بر سرِ مردم داشته باشد.

در واقع کنسرتِ آنلاینِ علیرضا قربانی، اجرایی بود مانند تمام اجراهای دیگرِ این خواننده که گردش مالی در آن وجود داد و خواننده و نوازندگان به دستمزدشان می‌رسند. البته در این اجرای آنلاین منبع درآمد مالی متفاوت بود؛ که از جیبِ مستقیم مردم به بودجه شهرداری تغییر یافت.

در اینجاست که ارزش کارِ هنرمندانی مانند کیوان ساکت، پرواز همای و سامان احتشامی بیش از پیش مشخص می‌شود که آمدند و بدون دستمزد و بدون چشمداشت مالی برای مردم به اجرای برنامه پرداختند.

اجرایی شنیدنی و ارتباطی صمیمی

از نکات مثبتِ اجرای علیرضا قربانی، نوع برخورد و مواجهه‌ی او با مخاطبانِ آنلاین بود. قربانی پیش از اجرای هر قطعه با صحبت‌هایش، ارتباط خوبی با مخاطبانِ آنلاینش برقرار کرد.
از سوی دیگر این خواننده با اجرای گزیده‌ای از بهترین آثارش، به راستی توانست مخاطبان را از نظر هنری و موسیقی راضی کند.

بخش پایانیِ کنسرت علیرضا قربانی به اجرای قطعه «مدار صفر درجه» اختصاص داشت. قربانی این قطعه را به زنده یاد افشین یداللهی تقدیم کرد.

هنگامی که به طور طبیعی می‌بایت کنسرت تمام شود، قربانی اعلام کرد که قطعه «روزگار غریب» را بار دیگر خواهد خواند. این قطعه پایان بخش کنسرتِ آنلاینِ علیرضا قربانی و گروهش بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران