یادداشت| تحولات قصه‌گویی در روزگار پسامدرن

یادداشت| تحولات قصه‌گویی در روزگار پسامدرن

تحولات قصه‌گویی در جهان معاصر و در بستر ایده‌ها و اندیشه‌های پست مدرن تنها در قصه‌گویی پست‌مدرن و قصه‌گویی دیجیتال جلوه‌گر نشده بلکه نقش و کارکرد اجتماعی کلیت هنر قصه‌گویی نیز در این سامانه فکری با تحول روبرو بوده است.

خبرگزاری تسنیم،‌ سید‌علی کاشفی‌خوانساری: 

تشکیک و بازنگری در اصول بدیهی پنداشته شده مدرنیسم، سبب تغییر و تحولات گوناگونی در عرصه فرهنگ و هنر شده است. از جمله هنرهایی که براساس نگره‌های پست‌مدرن با تحولات بنیادین روبرو شده است، قصه‌گویی است.

آنچه که آن را پستمدرنیسم می‌نامیم، مجموع تفکرات و اندیشه‌هایی است که اصول مقبول در عصر و تفکر مدرن را غیرقطعی، قابل تشکیک و نامقبول می‌داند. ذوق‌زدگی افراطی مدرنیسم نسبت به علوم تحصلی و یافته‌های تجربی، تمایل بی‌پایان به طبقه‌بندی و جداسازی، خوش‌بینی مفرط به اصولی چون حق اکثریت و عقل جمعی از جمله اصولی بودند که متفکران پست مدرن به آن معترض بودند. آنها رویکرد جهان مدرن در مردود دانستن همه باورها و سنت‌های پیشامدرن را نمی‌پسندیدند و عملاً ضمن عبور از مدرنیسم، گوشه‌چشمی هم به بازگشت به قواعد و اصول پیشامدرن داشتند.

نخستین تردیدها و مخالفت‌ها با اصول و دستاوردهای نظام تفکر مدرن در قرن 19 میلادی آغاز شد. انتشار کتاب "فراسوی نیک و بد"  نیچه در سال 1886 را نقطه زایش پست مدرنیسم می‌دانند. اما بروز پست مدرنیسم در ادبیات داستانی در قرن بیستم و در آثار نویسندگانی چون ویرجینیا وولف، پروست، بکت و جویس تجلی یافت. نمود پست مدرنیسم در هنرهای عمومی و مردمی(پاپ) عملاً تا سال‌های پس از جنگ جهانی دوم و حتی تا سال‌های دهه 60 و اعتراضات جهانی به جنگ ویتنام و همین‌طور عمومی شدن تلویزیون و حتی بعد، پیدایش اینترنت به تعویق افتاد. مهمترین جلوه‌های هنر پست مدرن در دهه‌های پایانی قرن بیستم، موسیقی رپ و هیپ هاپ، جنبش‌های اجتماعی هیپیسم و پانک، رقص‌های غیرکلاسیکی چون برک‌دنس و همین‌طور هنرهای ترکیبی و نامتعارفی چون کانسپچوال آرت، اینستالیشن(چیدمان)، پرفورمنس‌ها و پاپ آرت بود.

قصه‌گویی هم در این نظام فکری و تحولات اجتماعی با دگرگونی‌های اساسی روبه‌رشد.  تحولات کیفی و محتوایی قصه‌گویی را که از آن به عنوان قصه‌گویی ‌مدرن یاد می‌شود، پیشتر دریادداشتی در تسنیم منتشر شد.می‌توانید اینجا بخوانید! ـ  همین‌طور تحول قالب، بستر (پلت فرم) و فرمت قصه‌گویی که از آن به قصه‌گویی دیجیتال یاد می‌شود.

با این حال تحولات قصه‌گویی در جهان معاصر و در بستر ایده‌ها و اندیشه‌های پست مدرن تنها در قصه‌گویی پست‌مدرن و قصه‌گویی دیجیتال جلوه‌گر نشده بلکه نقش و کارکرد اجتماعی کلیت هنر قصه‌گویی نیز در این سامانه فکری با تحول روبه‌رو بوده است. همچنین قصه‌گویی الهام‌بخش جنبش‌های هنری جدیدی چون هنر روایتی(narrative art)، هنر و زبان( art & language)، تصویر و شعر((immagine & poesia  ، سوپرفلت و گرافیتی شده است.

در جهان پست مدرن تقریباً همه تحولاتی که قصه‌گویی در دوران مدرن با آن مواجه شده بود، با تغییر و تهدید روبه‌رو شده است. البته همزمان جنبش‌های هنری خواهان بازگشت به مدرنیسم که بیشتر در نقاشی و معماری دیده می‌شوند هم در برخی حوزه‌های قصه‌گویی تاثیرگذار بوده‌اند.

 مهمترین تحولات قصه‌گویی در جهان پست‌‍‌مدرن نسبت به جهان مدرن از این قرارند:

استقلال دوباره به عنوان هنری مستقل (اما در تعامل با سایر هنرها)
تغییر در گروه سنی و پایگاه اجتماعی مخاطبان
تغییر در ساختار ادبی
تغییرات محتوایی
پررنگ شدن صبغه رسانه‌ای و اجتماعی

امروزه برخلاف دوران مدرن، قصه‌گویی دیگر سنتی کهن، موزه‌ای و نوستالژیک نیست بلکه به هنری به شدت روزآمد، پیشرو، اجتماعی و کنشگر مبدل شده است. قصه‌گویی دیگر هنری مختص کودکان نیست. بلکه عمده مخاطبان قصه‌گویی در اشکال جدید آن، بزرگسال و آن هم برخاسته از گروه‌های اجتماعی خاص همچون مهاجران، اقشار آسیب پذیر و حاشیه‌نشین، تحول‌خواهان سیاسی و اجتماعی و ... هستند. همچنین مخاطبان و بزرگسالان قصه‌گویی از قشری مرفه، فرهیخته و هنردوست که علاقه‌مند هنرهای کهن، سنت‌های فراموش شده، آنتیک و ملی بودند، به عموم مردم آن هم اقشار متوسط و سطح پایین گرایش یافت.

روزی می‌گفتند مخاطبان قصه‌گویی دو دسته‌اند: دسته بزرگتر بچه‌های مهدکودک و سال‌های اول دبستان و دسته کوچکتر پیرزنان و پیرمردان مرفه فرهنگی و علاقه‌مند به سنت. اما امروز مخاطبان اصلی قصه‌گویی در جهان نوجوانان دبیرستانی، جوانان و دانشجویان و زوج‌های جوان هستند.

تحول دیگر قصه‌گویی حرکت آن از یک هنر مورد حمایت، گلخانه‌ای و حاشیه‌ای به هنری مستقل، درآمدزا، پرمخاطب و اقتصادی است. امروز دیگر قصه‌گویان همچون دوران پیشامدرن یک گروه اجتماعی و صنف هستند و قصه‌گویی یک شغل و کسب‌وکار و حرفه قلمداد می‌شود. امروز دیگر قصه‌گویان هنرمندان، معلمان و بازیگرانی نیستند که با نگاهی فرهنگی و داوطلبانه و یا با حمایت نهادهای فرهنگی و عمومی، بخش کوچکی از وقت خود را صرف قصه‌گویی کنند. امروزه هزاران قصه‌گوی تمام وقت، این حرفه را کسب‌و‌کار (بیزینس) خود قرار داده‌اند و بنگاه‌های اقتصادی و تیم و همکاران خود را دارند.

امروزه دیگر قصه‌گویی هنری فرعی و جانبی و مثلاً زیرمجموعه تئاتر یا هنرهای بومی به حساب نمی‌آید، بلکه در نظام‌های هنری جهان همچون سینما و موسیقی هنر بزرگ و مستقلی به شمار می‌رود که جشنواره‌ها، انجمن‌ها، مجلات و رسانه‌ها، نظام صنفی و سندیکاها، سازوکارهای نقد و ارزشیابی، طرفداران و هواداران و ... خود را دارد و از گردش مالی بسیار بزرگ و شبکه‌های گسترده جهانی برخوردار است. آژانس‌های قصه‌گویی که وظیفه بازاریابی برای قصه‌گویان و ساماندهی جشن‌ها و کنسرت‌های قصه‌گویی را به عهده دارند، کسب و کار شناخته شده و بزرگی شده‌اند و امور اجرایی، تبلیغاتی و رسانه‌ای قصه‌گویی را سامان‌دهی می‌کنند.

 اگر در دوران پیشامدرن قصه‌گویی معمولاً هنری بدون زمان و مکانی بود و قصه‌گویان بدون برنامه قبلی به میان مردم می‌رفتند و مخاطبان دور آنها حلقه می‌زدند و اگر در دوران مدرن قصه‌گویی بخش مشخص و کوچکی از برنامه‌های دیگر همچون همایش‌ها، جشن‌های فرهنگی و گردهمایی‌ها بود، در دنیای امروز قصه‌گویی برای خود «کنسرت»های مستقلی دارد. کنسرت‌هایی که سایت‌های بزرگی برای فروش بلیت آنها به فعالیت مشغولند و جایگاه‌های متفاوت در سالن بنابر نزدیکی و دوری به قصه‌گو قیمت‌های متفاوتی دارند.

در جهان پسامدرن قصه در قصه‌گویی هم با تغییرات ساختاری همراه بوده است. امروزه بسیاری از قصه‌ها از ویژگی‌های کلاسیک داستان همچون گره‌‌افکنی و گره‌گشایی، تعادل اولیه و ثانویه، نقطه اوج، شخصیت‌های مثبت و منفی و ... برخوردار نیستند. پیشتر اصول دراماتیک از شرط‌های اصلی یک قصه مناسب برای قصه‌گویی بود اما امروز با قصه‌هایی روبه‌رو هستیم که چندان از قواعد قصه سنتی همچون هول و ولا، سیرخطی و ... تبعیت نمی‌کنند.

از منظر محتوایی نیز بسیاری از قصه‌ها به سمت داستان‌های واقعی گرایش یافته‌اند. پیشتر جذاب‌ترین قصه‌ها، قصه‌های تخیلی و اعجاب‌آور بود. اما امروز داستان‌های واقعی و داستان‌های شخصی در قالبSelf-story، , My Own Story Read me, Own voices بسیار محبوب شده‌اند و عملاً در بسیاری از قصه‌ها با راوی اول شخص روبه‌رو هستیم. به این ترتیب قصه‌گویی به تاریخ شفاهی و گزارش‌های نَرم مطبوعاتی نزدیک شده است و پس از سال‌ها صبغه و جنبه رسانه‌ای قصه‌گویی احیاشده و بسیاری از قصه‌ها کارکرد خبری یافته‌اند.

همچنین در قالب ادبی قصه‌ها هم تغییراتی مشاهده می‌شود. اولین قصه‌های جهان و اولین آثار ادبی جهان قصه‌های منظوم و یا نثرهای روایی موزون بودند. در بسیاری از تمدن‌ها قصه‌ها یا به کلی منظوم بودند و یا با ترکیب نظم و نثر روایت می‌شدند. در جهان مدرن اما بر هر چه بیشتر تفکیک شدن شعر از داستان تاکید می‌شد و ارزش شعر در فاصله داشتن آن از روایت و حرکت به سوی شعر محض و ناب دانسته می‌شد. به این ترتیب اکثر قصه‌ها عملاً شکل منثور یافتند و در قصه‌ها تنها گهگاهی از باب تزیین و ترصیع ابیاتی ضمیمه می‌شد. امروز اما در جهان پسامدرن، بسیاری از قصه‌ها دوباره شکل منظوم و موزون یافته‌اند و قالب‌های شعری جدید و متناسب قصه‌گویی مثل رپ، بحر طویل، ترانه و ... در قصه‌گویی رواج یافته است.

کنشگری اجتماعی دیگر ویژگی‌ قصه‌گویی در سپهر پست مدرن است. امروزه قصه‌هایی که در اینستاگرام، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی ویدئویی روایت می‌شوند با جنبش‌های اجتماعی، کارزارهای خیریه، برنامه‌های محیط‌زیستی، حقوق اقلیت‌ها و مهاجران، افشاگری اخلاقی و حرفه‌ای (me2) و ... پیوندی آشکار دارند.

 به این ترتیب هنر کهن قصه‌گویی توانست خود را با تحولات فکری، اجتماعی و تکنولوژیک جهان پسامدرن تطبیق دهد و نه‌تنها به حیات و رشد خود ادامه دهد بلکه در جایگاه اثربخش‌تری نسبت به جهان مدرن قرار گیرد.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
مدیران
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
رایتل
طبیعت
میهن
triboon
گوشتیران