بازیگران «عروسک» از نوع «اسباب‌کش» نخواهند بود

بازیگران «عروسک» از نوع «اسباب‌کش» نخواهند بود

کارگردان فیلم سینمایی او (خانه) درباره فیلم جدید و بومی خود به نام «عروسک» گفت‌وگو کرد و از استعدادهای درخشان شهرستان‌های ایران گفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خبر ساخت فیلم جدید کارگردان تبریزی سینمای ایران که در جشنواره فجر 35 یکی از پدیده‌های جشنواره بود باعث شد تا با تماس تلفنی با وی درباره ویژگی‌های خاص فیلم جدیدش صحبت کنیم.

اصغر یوسفی‌نژاد که با فیلم «اِو» توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش هنر و تجربه جشنواره 35 فجر را به‌دست آورد با اشاره به اینکه برنامه من برای ساخت فیلم‌های دیگر و جدیدم بر مبنای مسیر قبلی من است بیان کرد: در این فیلم که در شهرستان‌های تبریز ساخته می‌شود از همان ظرفیت‌های بومی و استعدادهای آن منطقه استفاده خواهم کرد.

وی در ادامه بیان کرد که برخی گمان می‌کنند که این تنها مناطق شمال غربی ایران است که دارای استعدادهای زیادی در فیلمسازی است؛ زیرا استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل در این سال‌ها فیلم‌های زیادی ساختند که توانست جوایز زیادی را در جشنواره‌های داخلی و خارجی به‌دست آورد. یکی از همین فیلم‌ها «پوست» بود که در سال قبل پدیده جشنواره حساب شد و توانست جایزه بهترین فیلم در بخش هنر و تجربه را به‌دست آورد. اما نظر من این نیست بلکه می‌گویم که تمام ایران دارای استعدادها و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای ساخت فیلم است.

کارگردان اِو به این موضوع مهم اشاره کرد که فکر نمی‌کند بازیگران و استعدادهای شهرستان‌ها برای رشد و ترقی باید در مرکز کشور و سینمای ایران حضور پیدا کنند بلکه آنان هم اکنون نیز در جایگاه واقعی خود قرار دارند و از پیشرفت خوبی برخوردارند.

سینمای ایران زمانی موفق است که نیروهای سینمایی ایران را در محل خودشان پیدا کند و از آنها در همان محل و استان استفاده کند، به نظرم این  اتفاق خوبی است. اما از آن مهم‌تر این است که به جای صحبت کردن درباره این مسائل شاهد عمل و ساخت فیلم در این شهرستان‌ها باشیم که شکر خدا در حال رخ دادن است، البته مشکلات زیادی از نظر تولید و اکران داریم که باید رفع شود. در حال حاضر اتکای اصلی اکران فیلم‌های شهرستان‌ها به شهرهای پرجمعیت و مراکز استان‌ها است و در شهرستان‌ها، سینماها تعداد چندان زیادی ندارند و در بسیاری از شهرستان‌ها حتی سینما نداریم. 

یوسفی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره سرمایه فیلم خود بیان کرد که فیلم اِو با سرمایه شخصی ساخته شد اما در حال حاضر به نتیجه نهایی درباره هزینه و سرمایه‌گذاری فیلم جدید نرسیده‌ام. امکان همکاری با افراد و بخش‌های گوناگون شاید وجود داشته باشد. در حال حاضر هزینه‌ها و مشکلات اقتصادی برای فیلمسازی بسیار بالا است البته شیوه فیلمسازی من آنقدر گران و هزینه‌بردار مانند دیگر فیلم‌هایی که با بازیگران گران قیمت ساخته می‌شوند و به تعبیر یکی از همکارانم از فیلمی به فیلم دیگر اسبابکشی می‌کنند، نیست. اما این موضوع به معنای نبود مشکلات مالی و اقتصادی در مسیر ساخت فیلم نیز نیست.

این کارگردان سینما در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نمایش فرهنگ بومی و منطقه‌ای شهرستان‌ها بیان کرد که در شیوه فیلمسازی‌ام بنا بر این دارم که زندگی مردم آن محل را نمایش بدهم با این شیوه هم می‌توان مسائل فرهنگی و بومی یک محل را در قاب سینما نشان داد. مانند زمانی که شما به سفر می‌روید و با حضور در یک شهر ضمن ارتباطی که با مردم دارید با فرهنگ و مسائل بومی آن منطقه نیز آشنا می‌شوید.

وی درباره گونه فیلم خود بیان کرد که سینمای ایران بیشتر فیلم‌های اجتماعی دارد و بحث درباره اینکه چه فیلم‌هایی از چه ژانری برخوردارند بحث مفصلی است. فیلم‌های سینمایی ما بعضاً با در بر گرفتن رگه‌هایی از ژانرهای گوناگون و تغییر لحن به سمت ژانر خاصی می‌روند اما به نظرم به این راحتی ژانرها خلق نمی‌شوند.

فیلم‌های من نیز در سبک درام است و قرار است تا با وفاداری من به مسائلی که به آنها احساس دارم و فکر می‌کنم ساخته شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد که با توجه به شرایط بدی که برای اکران فیلم‌های سینمایی به دلیل شیوع بیماری رخ داده است عجله‌ای برای تولید ندارد. باید با در نظر گرفتن شرایط تولید سینمایی خصوصاً جنبه اقتصادی آن و همینطور شرایط حاضر در کشور وارد عمل شد. البته بخشی که من در فیلمسازی در نظر دارم بیشتر متمرکز باشم بخش پیش‌تولید است تا تولید.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران