پاسخهایی که از «راه دور» شنیده شد/ وقتی صدا به صدا نرسید
رئیس سازمان سینمایی که از اصحاب رسانه بوده است و آن را خوب میفهمد سؤلات خبرنگاران را به آرامی پاسخ داد اما آیا خبرنگاران و اصحاب رسانه توانستند بگویند که از این پاسخها قانع شدند یا خیر؟!
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری دو روز پیش رئیس سازمان سینمایی کشور که به صورت آنلاین برگزار شده بود، از جمله نشستهای خبری با سبک «مدیریتی» معمول کشور بود.
حسین انتظامی که از مدیران رسانهای و مطبوعاتی کشور بوده است در بخشی از این نشست خبری اشاره کرد که خود از اصحاب رسانه بوده است و رسانه را میفهمد. او این جمله را به درستی بیان کرد، زیرا نحوه پاسخگویی وی به سؤالات نشان داد که وی از سویی در مدت مدیریت خود اشراف کافی نسبت به مسائل سینمایی و مدیریتی خود داشته است، از مسائل تولید و اکران گرفته تا نهادها و مؤسسات وابسته و زیر نظر خود. از سوی دیگر برخورد او با سؤالات مهم و حساس نیز نشان داد که از شگردهای رسانهای برای پاسخ مطلع است و برای همین میدانست که به هر سؤالی چگونه باید پاسخ دهد.
چالش سمفا و عدم اقناع اصحاب رسانه
اما پاسخها انتظامی از سوی دیگر نشان میدهد که معانتها و نهادهای مربوطه و همینطور برخی از اقدامات وی چندان اصحاب رسانه را قانع نکرده است. به عنوان نمونه در این نشست، مسأله سمفا تقریباً توسط بیشتر رسانهها مورد سؤال قرار گرفت؛ پدیدهای که یکی از برگهای برنده دوره مدیریتی وی عنوان شده است و قرار بود تا به عنوان یکی از نوآوریها در عرصه مدیریتی سینمایی کشور بتواند به مسائل و اختلافات دو بخش از حوزه مهم اکران پایان بدهد اما عملاً نه تنها موفق نبود بلکه تنها در یکی از مأموریتهای خود که با حواشی فراوان نیز همراه بود، عمل کرده است. البته نمیتوان فروش پایین سینماها در روزهای کرونایی را نادیده گرفت، اما در صورت و فرض اینکه سینماها فروش بالا داشتند، آیا غیر از این بود که سینماداران راضی به همکاری با سمفا نمیشدند؟ چیزی که در حال حاضر نیز رخ داده است خروج سمفا برای تقسیم در لحظه سهم سینماداران و دفاتر پخش است. سمفا به گفته انتظامی تنها به عنوان یک اهرم فشار تنها زمانی که یک سینمادار در پرداخت بدهی خود تعلل کند وارد عمل میشود و سهم دفاتر پخش را پرداخت میکند.
انتظامی از پذیرش اینکه سمفا نتوانست در این زمینه موفق باشد سرباز زد و تنها انحصارشکنی آن را به زبان آورد. البته سمفا در حوزه سهام و مالکیت نیز دارای حواشی در برخی از رسانههای سینمایی در فضای مجازی بوده است که رئیس معاونت سینمایی ارشاد که در زمینه شفافیت و آگاهی اقدامات خوبی انجام داده است و به نوعی داعیه آن را دارد، بد نبود که یکبار به طور صریح و شفاف درباره آن صحبت کند.
از نحوه کارکرد فارابی باید خوشحال بود؟
یکی دیگر از بخش هایی که در نشست مشخص کرد رسانهها نسبت به آن نقد جدی دارند عملکرد نهادهای وابسته به آن است. انتظامی نسبت به این نهادهای ذیربط بسیار مدافعانه عمل میکند و گویی روی آنها حساسیت دارد. آیا واقعاً عملکرد فارابی به عنوان اصلیترین بنگاه تولیدی سینمایی کشور راضیکننده است؟ همانطور که دیروز از انتظامی سؤال شده است، فارابی در سال جاری یکباره به فکر تولید فیلمهای راهبردی و با رویکرد منافع ملی افتاده است؛ آقای انتظامی اشاره کرد که چندان با این مطلب موافق نیست و از اینکه فارابی امسال دست به تولید زده است باید خوشحال بود. آیا سال گذشته فارابی در جشنواره فجر فیلم قابل قبولی داشته است؟ سال قبل از آن چطور؟ آقای انتظامی، فارابی البته نه تنها در بازه زمانی مدیریت شما که در دو دوره دولت تدبیر و امید کمتر فیلم قابل قبول و جدی تولید کرده است که شما با عدم کارکرد قابل قبول آن موافق نباشید. اینکه امسال که سال پایانی دولت است فارابی تمام تلاشش را کرده است تا فیلمهای ملی بسازد، امیدوار باید بود که تا قبل از پایان دولت و با کیفیت بالا ساخته شود زیرا معلوم نیست بعد از آن چه اتفاقی برای فیلمها بیافتد.
رئیس محترم سازمان سینمایی از سوی دیگر نسبت به برخی از حوزهها هنوز منتظر مراجع بالادستی است و روشن نیست که تکلیف را چه میداند. نمایش خانگی مشخصترین حوزه است که سازمان سینمایی باید روشن کند که چه موضعی نسبت به آن دارد.
وضعیت شوراهای ساخت و نمایش و ناراحتی دستیاران جوان با سابقه
وی در مسائل مربوط به مجوزهای کارگردانی و تهیهکنندگی و حواشی اخیر اعطای مجوز به چهره جنجالی اینستاگرامی نیز اذعان کرد که « برخی سوابق دستیار کارگردانی داشتند که رد شدند؛ همین جا میگویم دوباره درخواست دهند.» این سخن وی میتواند دلگرمی به دستیاران جوان سینمایی که انتظامی خلاقیت و رشد آنان را چندبار ستایش کرد بدهد اما تکلیف بالاتر رفتن کیفیت شورای پروانه ساخت و نمایش به عنوان درگاههای اصلی تولید و نمایش سینمای کشور چه شد؟
بیبرنامهگی روشن و صریح درباره سینمای ملّی و دینی
آقای انتظامی درباره سینمای دینی و ملّی و دیگر مسائل فکری سینمایی کشور نیز پاسخی بسیار ساده و غیرقابل اقناع داد. وی در این باره در پاسخ به سوال یکی از رسانهها گفتند که فارابی در حوزه فیلمنامه از یک سو و توجه جشنوارهها به این موضوع از سوی دیگر در کنار هم سیاستها را بروز میدهد و منجر به توجه به این بخشها خواهد شد. سینمای منافع ملی که یکی از بخشهای مهم آن در جمهوری اسلامی ایران سینمای دینی است و همواره مورد توجه مردم و از بخشهای حساس و داغ بوده است صرفاً با برنامهریزیهای دستوپا شکسته و مقطعی نمیتواند چندان رشدی بکند. نتیجه همین رویکرد سطحی و بدون پشتوانه فکری و محتوایی و بدون سند و چشمانداز باعث میشود که در دورهای سینمای معناگرا و دینی رشد و اعتلا داشته باشد و بعد از آن برای سالیان متوالی اثر درخور توجهی ساخته نشود.
صدور پروانه نمایش برای رستاخیز واقعاً به حل مشکل اکران فیلم کمک جدی میکند!
رئیس سازمان سینمایی را میتوان انسانی همراه با دانش و تلاش برای پیشرفت سینمای کشور معرفی کرد اما نه تنها سینمای ایران بلکه تمام بخشهای دیگر فرهنگی آن بدون دلسوزی و همت دوچندان رشد جدی نخواهد کرد. نبود فیلم مناسب برای ایام مناسبتی مانند محرم و صفر از دیگر مسائل مهم دیروز بود. وی درباره اکران آنلاین رستاخیز خبر از صدور پروانه نمایش برای این فیلم داد که البته جای خوشحالی دارد اما در نهایت کدام از مسئولین سینمایی حاضر است دلسوزانه برای حل مشکل این فیلم جذاب و بسیار مهم تاریخی و مذهبی اقدام کند؟ صرف صدور پروانه نمایش که در ماه چندتا از آن برای فیلمهای گوناگون صادر میشود چندان حرکت جدی برای حل اکران رستاخیز نیست. به نظر میرسد که باید دلسوزانه برای حل اکران این فیلم چه به صورت سالنی و سینمایی و چه آنلاین اقدام شود تا شاهد تماشای این فیلم بزرگ در تاریخ سینمای کشور باشیم.
شفافسازی بدون حسابرسی
در شفافسازی انتظامی شکی نیست؛ وی تمام آمار و ارقام سازمان سینمایی را هر چندماه یکبار کامل منتشر میکند اما سؤال مهم درباره اعطای این مبالغ و خروجی آن است. خصوصاً آنکه برخی از این مبالغ بعضاً جای سؤال دارد و دیگر رسانهها نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند.
به عنوان مثال یکی از رسانهها نوشته است: در حالی که در ادامه انتشار جزییات مالی بخشهای مختلف سازمان سینمایی گزارش مالی 4 ماهه اول انجمن سینمای جوانان شفافسازی شده از 27 میلیارد تومان بودجه این انجمن 13 میلیارد در بندی به نام «کمک به راهبری مدیریت فیلمسازی جوانان» قرار گرفته. در انجمن سینمای جوان، دقیقا 13 میلیارد صرف کمک به راهبری مدیریت فیلمسازی جوانان» میشود. اینکه «راهبری مدیریت» چه معنایی دارد و آیا معادل همان هزینه اجرایی و پشتیبانی انجمن است یا خیر، مشخص نشده است؟ خیلی شگفتانگیز است که انجمنی دولتی نزدیک 8 میلیارد بودجه صرف «تولید فیلم» کند و درعین حال بیشتر از 1.5 برابر این رقم (یعنی 13 میلیارد) را صرف «مدیریت فیلمسازی» نماید!»
در نهایت انتظامی با تکیه بر منابع و آمار و اسناد سازمانی خود توانست جلسه بدون حاشیه و خوبی را مدیریت کند و پایان بدهد؛ وی با دانش تاکتیکهای رسانهای و مطبوعاتی سؤالات را یکی بعد از دیگری به آرامی پاسخ داد و البته نبود خبرنگاران برای اظهار عدم قانع شدن و تکرار سؤالات خود در برگزاری هرچه آرامتر این جلسه کمک شایانی کرد.
در هر حال انتظامی که در این مدت اقدامات خوبی نیز انجام داده است تا پایان مدیریتش بر سازمان سینمایی چندان مدت زمان طولانی ندارد و باید برای بهتر شدن کارنامه کاری خود هم نسبت به مؤسسات وابسته و مربوطه خود سختگیری کند و هم فقط صرفاً به شفافیت بسنده نکند و نسبت به برخی از آمار و ارقام توضیحاتی را نیز ارائه کند؛ زیرا برای کارهای عملیاتی و مهمتری مانند برنامهریزی جامع و راهبردی برای تولید سینما خیلی دیر شده است.
انتهای پیام/