آیا در پاییز رونق به سینماهای جهان باز میگردد؟
فهرست برخی از فیلمهای در حال اکران و آماده به نمایش سینماهای جهان نشان میدهد که خیز چندان بلندی برای احیای سینماها وجود نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با نزدیک شدن به پایان تابستان به عنوان فصلی که میتوانست امید سینماهای جهان را بعد از خیزش ویروسی به نام کرونا که منجر به تعطیلی سالنهای جادویی سینما شد محقق بکند اما نشد، حالا در پایان آن با اکران فیلم پرهزینه و سنگینی مانند تنت به نظر رسیده است که کاری که باید تابستان میکرد پاییز قرار است به سرانجام برساند.
سیل فیلمهایی که تولیدشان قبل از کرونا و یا در اوایل شیوع آن تمام شده بود به حدی است که میتوان با یک برنامهریزی منسجم سینماها را نجات بخشید. اما آیا تمام آنها در پاییز و در هفتههای آتی اکران میشوند؟
گزارش زیر برگرفته از متنی که ایندی وایر نوشته است به ما فیلمهای مختلفی که قرار است تا در هفتههای آتی به اکران بیایند را معرفی کرده است؛ فیلمهایی که سلیقههای مخاطب را سنجیده است:
من به پایان دادن به اوضاع فکر میکنم
این فیلم که بر اساس رمانی از این رید نوشته شده است در حقیقت در سبک ترسناک است که کارگردان آن چارلی کافمن این فیلم را تبدیل به فیلم کمدی وحشت کرده است.این فیلم که چهار روز است اکران خود را در فضای نمایش خانگی آغاز کرده است خیلی زود توسط هکرها هک شد و در دسترس علاقهمندان سینما قرار گرفت.
در این فیلم یک زوج در سفری به مزرعه متروک والدین زن داستان درگیر اتفاقاتی میشوند. در این فیلم جسی باکلی و جسی پلمونس بازی میکنند. این فیلم با توجه به حضورش در اکران آنلاین بعید است که قدرتی برای احیای سالنهای سینمایی داشته باشد.
مولان
نمایی از مولان
فیلم بعدی که به تازگی وارد سرویس نماش خانگی شد آنطور که خبر از موفقیتهای پیاپی آن داده میشد نتوانست که برای سینما آبروداری بکند. فیلمی با نمرات پایین و فروش نه چندان درخشان. اقتباسی سینمایی از انیمیشنی تاریخی و جذاب از کمپانی دیزنی که بسیار خاطرهساز است.
مولان با این حساب جایی در سالنهای سینمایی بعد از اکران در VODها ندارد.
مارتین ادن
عموماً فیلمهای گونه جنگی و تاریخی نمونههای نسبتا موفقی برای جذب مخاطبند. خصوصاً اینکه فیلم مذکور هم در سالنهای سینما و هم در سرویسهای ویدئویی اکران میشود.
نمایی از مارتین ادن
مارتین ادن به کارگردانی پیترو مارچلو و با بازی لوکا مارینلی و کارلو چکی براساس رمانی با همین نام اثر جک لندن ساخته شده است. داستان فیلم درباره مارتین ادن سرباز نظامی است که در تلاش است تا از طبقه کارگر فاصله بگیرد و شرایط مالی و زندگی خود را بهبود بخشد. او به صورت جدی و با علاقه بسیار زیادی به دنبال آموختن است و امیدوار است که از این طریق بتواند به یکی از افراد سرامد جامعه تبدیل شود.
باید دید که آیا جلوههای ویژه و بصری فیلم قدرتی برای چشمنوازی در پرده بزرگ سالنهای نمایش دارد؟
آنتِبِلوم
فیلمهای ترسناک بدون شک خوراک سالنهای سینما است. سینما اگر قرار باشد با یک ژانر زنده باشد آن ترسناک است زیرا مختصات سالن نمایش برای تماشای چنین گونهای بسیار مناسبتر از دیگر ژانرهای اجتماعی است.
فیلم آنتِبِلوم اینطور که تصاویر و توضیاحات آن میگوید فیلمی ترسناک و خاص است که کارگردانان آن جرارد بوش و کریستفور رنز برای اولین بار چنین فیلمی را در کنار یکدیگر میسازند. فیلمی بازی خواننده سیاهپوست جنل مونی.
نمایی از آنتبلوم
داستان فیلم درباره ورونیکا به عنوان یک نویسنده ی موفق است که در واقعیتی وحشتناک گیر کرده است و باید قبل از این که دیر شود از رازی شوکهکننده پردهبرداری بکند.
کجیلونر
یک کمدی سیاه دیگر! آن هم تنها در سالنهای سینما. به نظر میرسد که مورد اخیر قدرت چندانی برای کشاندن مخاطبان سینمارو محتاط به سالنهای نمایش نداشته باشد حتی اگر بازیگر آن اوان ریچل وود ستاره سریال وستورلد باشد.
این فیلم به کارگردانی میراندا جولای درباره بعد برنامهریزی که زوج برای سرقت بزرگی است که باعث میشود زندگی و روحیات دخترشان تحت تأثیر آن قرار بگیرد.
فیلمهای کمدی سیاه غالباً در گیشه شکست خوردهاند و تنها در نمایش خانگی جای امید دارند.
بدرفتاری
این فیلم نیز در گونه کمدی قصد دارد تا هم در سالنهای سینما و هم در سرویس ویدئوی خانگی مخاطبین را جذب خود بکند. کاری از فیلیپا لاثورپ انگلیسی که بیشتر برای شبکه BBC فیلم ساخته است و این اثر او نیز با کمک این کمپانی ساخته شده است.
بدرفتاری با بازی کِیرا ناتلی شاید بتواند مخاطبین را تا حدودی سرگرم بکند اما قطعاً امید چندانی برای احیای سینما نمیتوان به آن داشت.
بنابراین فیلمهای فوق با توجه به تمها و گونههای متنوعشان چشمانداز خوبی را در ابتدای امر به ما نشان میدهند اما به نظر میرسد که انتخاب بازیگران و عوامل و از سوی دیگر داستانها و همینطور جنبههای تولیدی آن چندان دندانگیر نخواهد بود.
با این حساب به نظر میرسد که بیشتر باید منتظر فیلمهای قویتر و حماسیتری از سینمای غرب باشیم تا بتوان سینمای جهان را از نظر اقتصادی و حیات طبیعی خود جلوتر از وضع بغنرج فعلی آن دید.
البته فیلمهایی مانند بتمن که در حال حاضر به علت کرونا متوقف شده است شاید بتواند در صورتی که خود را به پایان فیلمبرداری برساند تا حدودی امید را به سینماهای غرب برگرداند.
انتهای پیام/