وقتی تلویزیون جولانگاه اوجی می‌شود / شب موسیقی و تلاشی ناخواسته برای پردرآمدها

وقتی تلویزیون جولانگاه اوجی می‌شود / شب موسیقی و تلاشی ناخواسته برای پردآمدها

علی اوجی تهیه‌کننده حوزه موسیقی و سینما با حضور در برنامه «شب موسیقی» حرف‌هایی به‌زبان آورد که دلایل ابتذال این روزهای موسیقی در آن نهفته بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سریِ جدید برنامه شب‌های هنر، مدتی است که از شبکه چهارم سیما در حال پخش شدن است. یکی از شب‌های این برنامه به موسیقی اختصاص دارد که یکشنبه‌ها پخش می‌شود.

شب گذشته (یکشنبه 13 مهر 1399) برنامه شب موسیقی میزبان کسی بود که در مطرح شدنِ بسیاری از خوانندگانِ تاریخ‌مصرف‌دار نقش داشته است.

علی اوجی کسی است که در جریانِ ساخت بسیاری از برنامه‌های پربیننده تلویزیون مسئول انتخاب مهمان‌ها بوده است. حتماً به‌یاد دارید که در برنامه «دورهمی» پای خوانندگانی به این برنامه باز شد که کمتر از یک سال سابقه فعالیت در عرصه موسیقی را داشتند.

همین خوانندگانِ تازه‌کار به‌واسطه برنامه‌های تلویزیونی، یک‌شبه معروف می‌شدند و بازارِ کاسبیِ تهیه‌کنندگانِ موسیقی گرم و گرم‌تر می‌شد.

برخی معتقدند که علی اوجی در حضورِ خوانندگانِ تازه‌کار در تلویزیون بیشترین نقش را داشته و دارد. بر کسی هم پوشیده نیست که حضورِ این خوانندگانِ تازه‌کار در تلویزیون و مشهورشدن‌شان چقدر در فروشِ بیشترِ خوانندگان تأثیرگذار است.

در همان برنامه «دورهمی» به‌یک‌باره مانی رهنما و همسرش مهمان برنامه شدند تا شاید بلیت‌های کنسرت‌شان به فروش برسد. نکته جالب اینکه به‌شکلی کاملاً اتفاقی، علی اوجی تهیه‌کننده مانی رهنما بود.

مانی رهنما هم‌اکنون از کشور مهاجرت کرده و در ماه‌های اخیر حاشیه‌های بسیاری در فضای مجازی داشته است.

مهمترین پرسش اینجاست؛ چرا برای بررسیِ مشکلات موسیقیِ ایران باید از کسی مانند علی اوجی دعوت شود تا در تلویزیون حاضر شود؟!

بیایید نگاهی به برخی از حرف‌های علی اوجی در برنامه شب موسیقی بیندازیم:

«تهیه‌کنندگی موسیقی از ابعاد مختلفی برخوردار است، حتماً باید موسیقی بدانید و باید از چند شاخه هنر سررشته‌هایی داشته باشید تا مجموع اینها در کنار تخصص‌تان در موسیقی، بتواند به تهیه‌کنندگی موسیقی منجر شود.»

چرا از علی اوجی پرسیده نشد؛ چه تخصصی در زمینه موسیقی دارد؟ آواز می‌خواند یا موزیسینِ برجسته‌ای است؟

او در بخشی از صحبت‌هایش از داشتنِ ارکستری حرف زد که 170 نفر عضو دارد! اوجی ادعا کرد که با این ارکستر می‌خواهد موسیقی کلاسیک را زنده نگه‌دارد!

به‌راستی ارکستر کُر آوام 170 نفر عضو دارد؟ به‌راستی با یک یا دو اجرایِ این ارکستر در طول سال، موسیقی کلاسیک زنده می‌ماند!

وقتی رضا مهدوی (مجری‌کارشناس برنامه) می‌پرسد که؛ چرا کلام یا همان شعر در موسیقی پاپ مبتذل شده است؟

اوجی می‌گوید: «این به سلیقه مردم برمی‌گردد. تهیه‌کنندگان براساس سلیقه مردم آثاری تولید می‌کنند. تهیه‌کننده می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد، اما مثلاً من آلبوم ارکستر سمفونیکم را منتشر کنم، چقدر درآمد خواهد داشت؟ چقدر باید ضرر بدهم تا سلیقه مردم بهتر شود؟ بهترین آلبومی که سال گذشته منتشر شده، فروشش چقدر بوده است؟ هیچ آلبومی در ایران به سوددهی نرسیده است، همه دان‌لود می‌کنند، در چنین شرایطی انتظار دارید که تهیه‌کننده یک‌تنه بایستد و سلیقه شنیداری مردم را بهتر کند.»

اوجی تأکید می‌کند: «بخشی از فرهنگ‌سازی وظیفه رسانه ملی است.»

در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی، علی اوجی با صراحت بیشتری صحبت می‌کند و می‌گوید: «به‌عنوان کسی که صاحب سلیقه و فکر هستم، موسیقی‌ای را تهیه می‌کنم که دوست دارم.»

رضا مهدوی از او می‌پرسد: «این سلیقه شما از کجا آمده است؟ از کودکی شنیده‌اید؟ از رسانه شنیدید؟ از شبکه‌های غیرمجاز شنیدید؟»

اوجی پاسخ می‌دهد: «من خانواده‌ای فرهنگی داشتم که از کودکی من را با موسیقی آشنا کردند، با سینما آشنا شدم و خروجی‌اش همین چیزی است که تهیه کرده‌ام.»

این چند جمله نشان می‌دهد که ریشه تمام مشکلاتِ موسیقی در ایران کجاست. آری تمام این مشکلات نشئت‌گرفته از سلیقه همین تهیه‌کنندگان است، یعنی علی اوجی با سلیقه خودش تصمیم می‌گیرد که کدام خواننده معروف شود و چه‌چیزی بخواند و مردم هم باید همان را بشنوند.

در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی، رضا مهدوی تلاش کرد به‌نوعی به علی اوجی بگوید که او و برخی دیگر از تهیه‌کنندگانِ موسیقی، لابی‌هایی دارند که در اختیار دیگران نیست.

اوجی در این باره می‌گوید: «موسیقی پاپ مجاز برنامه‌ریزی دارد و باید برای رعایت تمام قوانین به‌موقع اقدام کرد.»

مهدوی در پاسخ می‌گوید: «من مثل شما اقدام می‌کنم و شاید حتی از شما هم برنامه‌ریزی بهتری داشته باشم، اما مثل شما با من رفتار نمی‌شود. شما تهیه‌کننده‌ای هستید که از نظر فکری در خانواده خوب تربیت شده‌اید. اما تهیه‌کننده‌ای می‌آید و ممکن است درست تربیت نشده باشد و محصولی به مردم ارائه می‌کند که کیفیت و محتوای درستی نداشته باشد، تکلیف این ماجرا چیست؟»

اوجی باز هم با فرار رو به جلو پاسخ این ماجرا را داد: «به‌نظرم مردم اَلَک می‌کنند. چرا فلان خواننده از سال 1379 هست و ماندگار شده است اما خواننده‌ای سال 97 آماده است و دیگر نیست، چون موسیقی‌اش کیفیتِ لازم را نداشت.»

در اینجا رضا مهدوی پیشنهاد می‌دهد شورای سیاست‌گذاری از سوی ارگان‌های مسئول تشکیل شود تا جلوی خواننده‌های بی‌کیفیت را بگیرد اما برخورد علی اوجی با این مسئله خیلی جالب است.

علی اوجی: «به‌نظرم نه. تهیه‌کننده‌ای از هوشش  استفاده می‌کند و یک نفر را استار می‌کند.»

رضا مهدوی: «هوش سفید یا هوش سیاه!»

و در ادامه باز هم رضا اوجی بحث را تغییر می‌دهد و... .

وقتی از علی اوجی می‌پرسند که؛ این‌همه درآمدِ موسیقی به جیبِ چه‌کسی می‌رود؟

علی اوجی این‌گونه پاسخ می‌دهد: «کلاً این صنعت موسیقی چیست که شما این‌قدر درآمدش را سنگین می‌کنید؟»

گفت‌وگوی برنامه «شب موسیقی» بیش از آنکه به نتیجه‌ای به‌نفع بالارفتنِ کیفیت موسیقی منجر شود، برنامه‌ای بود برای مطرح شدنِ بیشترِ علی اوجی میان مخاطبان. بدون شک این برنامه به گرم شدنِ بازارِ کار علی اوجی کمک خواهد کرد اما دریغ از باز شدنِ راهی برای بهتر کردنِ کیفیت موسیقی... .

آنچه در گفت‌وگوی شب موسیقی با علی اوجی بیش از هر چیز به‌چشم می‌خورد، عدم تسلط مجری به اتفاق‌های روزِ موسیقی ایران بود. درست در زمان‌هایی که رضا مهدوی به‌عنوان کارشناس برنامه تلاش می‌کرد تا علی اوجی را با پرسش‌هایش به چالش بکشد، مجریِ برنامه به‌کمکِ اوجی می‌آمد و با حرف‌هایی که ناشی از کم‌سوادیِ او در حوزه موسیقی بود، این مهمان برنامه را نجات می‌داد.

متأسفانه برنامه‌هایی مانند «شب هنر» در سال‌های گذشته نشان داده‌اند که به‌دلایلی که برخی از آنها معلوم و برخی نامعلوم است، همواره در مسیری حرکت می‌کنند که به گسترش موسیقی مبتذل بیش از هر چیز دیگری کمک می‌کنند.

انتهای پیام/+

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
مدیران
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
رایتل
میهن
triboon
گوشتیران