نمایش «خاطرات خانه‌ای که ...» تلاشی برای دور شدن از کلیشه‌های تئاتر دفاع مقدس

نمایش «خاطرات خانه‌ای که ...» تلاشی برای دور شدن از کلیشه‌های تئاتر دفاع مقدس

کارگردان تئاتر «خاطرات خانه‌ای که ...» گفت: این نمایش سعی دارد تا با نشان دادن انسان‌هایی به شدت معمولی در دفاع‌مقدس از کلیشه‌های همیشگی این فضا دور شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امین اشرفی کارگردان نمایش «خاطرات خانه‌ای که ...» که این روزها در حال آمادگی برای اجرا در جشنواره تئاتر مقاوت است در رابطه با بازگشت خود به فضای تئاتر با این نمایش بیان کرد: واقعیتش این است که من از فضای تئاتر دور نشده بودم و در این فضا نفس می‌کشیدم. نزدیک به دو سال اخیر را که با برنامه تلویزیونی شب تئاتر شرایط و فضای تئاتر را دنبال می‌کردم و خوب در جریان فضای تئاتر بودم و از نظر کار در تئاتر حرفه‌ای و روی صحنه بردن نمایش در چند سال اخیر به دلیل برخی مسائل کاری و کار فیلم و کارهای دیگر کاری روی صحنه نبرده بودم.

وی در رابطه با چرایی انتخاب جشنواره تئاتر مقاومت بیان کرد: در واقع من جشنواره مقاومت را انتخاب نکردم و فکر می‌کنم این جشنواره مقاومت بود که من را انتخاب کرد. من نزدیک به یک سال بود که در حال طی کردن پروسه آمادگی برای روی صحنه بردن یک اجرا بودم ولی با شروع شیوع کرونا مراحل آمادگی به مشکل خورد و پروسه آمادگی متن طول کشید گرچه کار خودش را جلو برد و حالا با توجه به فضای شیوع بیماری کرونا شرایط خیلی برای اجرای تئاتر مناسب نبود در نتیجه این کار هم به این شکل داشت عقب می‌افتاد.

کارگردان نمایش «خاطرات خانه ای که ...» در ادامه بیان کرد: در این زمان یکی از دوستان من نویسنده و نمایشنامه نویس خوب تئاتر آقای کامران شهلایی قصد اجرای یکی از متن های خود را در جشنواره داشت که به دلیل شرایط به وجود آمده تصمیم به انصراف از جشنواره را داشت، من متنی که نوشته شده بود را خواندم و خیلی نمایشنامه خوبی به نظرم آمد و به نظرم جای کار داشت و هم برای جشنواره سریع وارد عمل شده و تمرینها را شروع کردیم و حالا امیدوارم که کار درخور و شایسته‌ای را بتوانیم روی صحنه ببریم، اجرا به هر شکلی که باشد، آنلاین یا آفلاین، امیدوارم که این تجربه تجربه خوبی باشد.

امین اشرفی در ادامه و در رابطه با شرایط این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت مطرح کرد: قبل از اینکه من در مورد کیفیت جشنواره و شرایط آن حرفی بزنم اول  فکر می‌کنم که باید از دست اندر کاران جشنواره تشکر کنم و باید گفت برگزار کردن جشنواره در این شرایط تئاتر کشور خودش کار بسیار بزرگی است و به نظرم وقت آن رسیده باشد که به جای غر زدن و گله کردن باید دست به کار شویم و کاری انجام دهیم و حقیقت این است که در این شرایط همین برگزاری جشنواره و رساندن آن به این مرحله خودش کار بزرگی است که انجام شده و همین نشان‌دهنده یک تیم قوی برای پشتیبانی از جشنواره است.

این کارگردان تئاتر در رابطه با کیفیت جشنواره اظهار کرد: حس می‌کنم جشنواره خیلی خوبی را از نظر کیفی پیش رو خواهیم داشت و از اینکه در یکی از بهترین دوره های جشنواره‌های مقاومت حضور دارم احساس بسیار خوبی دارم.

اشرفی در ادامه بیان کرد: در این شرایط کار کردن و در این وضعیت تئاتر و به طور کلی فرهنگ کشور برگزاری جشنواره ارزش مضاعفی داشته و جدای از همه کارکرد های خود فقط تئار کار کردن نیست بلکه تلاشی است زنده نگهداشتن تئاتر و این هنر به همین کارها و به همین ازخودگذشتگی‌ها است که در این شرایط سخت و دشوار و خطرناک خطر را می‌پذیرند و کار می‌کند. 

وی در رابطه با تأثیر این جشنواره در بدنه تئاتر کشور تصریح کرد: جشنواره تئاتر مقاومت قطعا تأثیر بسیار مهمی در بدنه تئاتر کشور دارد، با اینکه من معتقدم در کشور جشنواره زده ای زندگی میکنیم و این جشنواره ها عموما تأثیر خاصی ندارند اما به نظر من چند جشنوراه در این بین از تأثیر خوبی برخوردارد بوده که یکی از آن ها جشنواره تئاتر مقاومت است.

کارگردان نمایش «خاطرات خانه ای که ...» در ادامه مطرح کرد: جشنواره تئاتر مقاومت به تنهایی اتفاق بزرگی را در فضای تئاتری کشور رقم میزند ولی برای تأثیر بیشتر در بدنه تئاتری کشور لازم است تا عوامل این جشنواره ضمن حمایت و کمک به آثار حاضر و برگزیده این جشنواره مقدمات حضور آن ها در بدنه اضلی تئاتر کشور و اجراهای اصلی تئاتری را فراهم کنند تا این آثار هم دیده شده و در کنار دیگر موضوعات پرداخته شده توسط هنرمندان، در سبد موضوعی تئاتر کشور قرار بگیرد، فکر می‌کنم این هم به تئاتر و هم به ترویج تفکر مقاومت و دفاع کمک می‌کند و با این نگاه و این اقدامات قطعا کمک خوبی به اثرگذاری این جشنواره در بدنه تئاتر کشور می‌کند.

این کارگردان تئاتر در رابطه متن نمایش «خاطرات خانه‌ای که ...» بیان کرد:  نمایشنامه خاطرات خانه‌ای که نیست نوشته کامران شهلایی متن بسیار جالب و جذابی بود و اولین چیزی که من را در مواجهه با متن جذب کرد فضای ذهنی و سورئالی بود که که کامران شهلایی ایجاد کرده بود و موقعیت بسیار جذابی که مورد علاقه من بود، ما در ادامه چند جلسه با هم گذاشتیم و حتی قسمت‌هایی از متن را نسبت به متن اولیه کمی متفاوت جلو بردیم؛ یک ویژگی دیگری هم متن داشت و انتخاب کاراکترها بود که کاراکترهای دم دست و خیلی ملموسی در نمایش حضور دارند و فضا فضای یک زندگی روزمره است که این من را جذب کرد و حالا در مسیر اجرا هم سعی کردیم که این فضا را بیشتر تقویت کنیم و از کلیشه‌های معمول نگاه به فضای دفاع مقدس دور شویم و خیلی موقعیت ملموس و در دسترسی که برای هر کسی اتفاق می افتد را به وجود بیاوریم و این دو ویژگی یعنی نگاه ذهنی سورئال و خلاقه و از طرفی موقعیت‌های ملموس و روزمره چیزی بود که برای من خیلی جذاب و گیرا بود.

امین اشرفی در پایان خاطرنشان کرد: در پایان از همه عوامل گروه اجرایی که در فرصت های پایانی و با تمرین ها ی مداوم و سخت این نمایش را به اجرا رساندند تشکر میکنم و از تمامی عوامل جشنواره هم که در این شرایط اقدام به برگزرای هرچه بهتر جشنواره کردند متشکرم.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
مدیران
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
او پارک
پاکسان
میهن
triboon
گوشتیران