۶ ویژگی آسمانیِ اهل بیت (ع)
در زیارتنامه میخوانیم اراده پروردگار عالم در تقدیر امورات، بهسوی شما خاندان وحی پایین میآید و از خانۀ (نورانی) شما صادر میشود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجتالاسلام شیخ محمدباقر تحریری در یک برنامۀ تلویزیونی با موضوع «معرفت و شناخت امام» با اشاره به اینکه در زیارتنامههای منسوب به اهلبیت علیهمالسلام به مقام وساطت، علم و شئون آن بزرگواران اشاره شده است، گفت: اساس زندگانی انسان، یافتن معارف حقیقی به خداوند و اولیای الهی است. ما هرچه با این معارف سر و کار داشته باشیم، بیشتر در جان ما جا میافتد. در زیارت اول امام حسین علیهالسلام این عبارات را میخوانیم: «وَ بِكُمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجَارَهَا» به وسیله شما زمین درختانش را رویاند «وَ بِكُمْ تُخْرِجُ الْأَشْجَارُ أَثْمَارَهَا» و به وسیلۀ شما درختان میوههایش را خارج کرد. «وَ بِكُمْ تُنْزِلُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ رِزْقَهَا، وَ بِكُمْ یَكْشِفُ اللَّهُ الْكَرْبَ، وَ بِكُمْ یُنَزِّلُ اللَّهُ الْغَیْث» یعنی «به وسیلۀ شما آسمان قطرهها و رزقش را نازل کرد و به وسیلۀ شما خداوند ناراحتیهای را برطرف کرد و از آسمان باران فرستاد.»
وی افزود: هرچه در این زیارتنامه جلوتر میرویم، مقامهای بالاتری از عترت بیان میشود تا جایی که میخوانیم اراده پروردگار عالم در تقدیر امورات بهسوی شما خاندان وحی پایین میآید و از خانۀ (نورانی) شما صادر میشود. «إِرَادَةُ الرَّبِّ فِی مَقَادِیرِ أُمُورِهِ تُهْبَطُ إِلَیْكُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُیُوتِكُم».
تحریری دربارۀ یکی دیگر از مقامهای اهلبیت(ع) در زیارتنامهها گفت: ما خطاب به این انوار مقدس اینگونه سلام میدهیم «السَّلَامُ عَلَى مَعَادِنِ حِكْمَةِ اللَّه»؛ یعنی هر یک از آن بزرگواران که در واقع نور واحدند، معدنهای حکمت خدایند. «معدن» آنجایی است که امور خاصی اسقرار یافته و توسط افرادی استخراج میشود تا از آن بهرهمند شوند؛ مثل معدن طلا، نقره و آنچه در زندگی نیاز داریم. خداوند این ذخایر را در بستر معدن قرار داده است تا با تلاش و استعدادهای درونی آنها را استخراج و استفاده کنیم. بنابراین وقتی سخن از معدن به میان میآید، یعنی گنجینههایی که باید با تلاش و مجاهدت استخراج شود و بعد مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: وقتی میگوییم حکمةالله، حکمت یعنی واقعیاتی که در عالم وجود دارد و شما به آن حقایق متصلید. اگر ما بخواهیم به این واقعیات متصل شویم، باید در خانۀ اهلعترت برویم. در روایتی داریم که حکمت، گمشدۀ مؤمن است؛ الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِن. چرا که انسان مؤمن ذاتاً علاقه دارد به ارتباط عناصر عالم و واقعیتهای هستی پی ببرد. از این جهت است که چنین فردی هر اندازه علماندوزی کند، احساس میکند باز حقایقی وجود دارد که باید به آن دست یابد.
انتهایپیام/