خلاء اصلی آثار رسانهای حوزه رضوی تولیدات خلاق و هنرمندانه است
گروه استانها ـ استاد برجسته حوزه ارتباطات و دبیر علمی جشنواره رسانهای امام رضا(ع) گفت: خلاء اصلی آثار رسانهای حوزه رضوی تولیدات خلاق و هنرمندانه است.
اکبر نصراللهی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: در همه ادوار تاریخی افراد، جوامع، ملل و کشورها، ادیان و مذاهب برای انتقال پیام خود و انتشار عقاید و اخبار حوادث پیرامونی به ویژه در جنگ ها و رویدادهای مهم به ابزاری نیاز داشتهاند که در طول زمان تکامل پیدا کرده است.
وی به ذکر سیر تکامل بسترهای رسانهای از اشکال بدوی تا پیشرفته امروزی پرداخت و گفت: به اقتضای زمان و نیاز بشر، ابزارهای انتقال پیام و اثرگذاری از کبوترهای نامهبر، چاپار، روشن کردن آتش و استفاده از دود گرفته تا انواع رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است.
نصراللهی با بیان اینکه از سال 1960 به بعد وارد عصر ارتباطات و اطلاعات شدهایم بیان کرد: از این دوره به بعد به ویژه با پدید آمدن اینترنت و گسترش و استفاده همگانی از ظرفیتهای این شبکه جهانی، انسانها با پدیده ارتباط جمعی شخصی مواجه شدند.
وی اضافه کرد: از اواخر قرن بیستم، پیشرفت سریعتر تکنولوژیهای ارتباطی سبب همهگیر شدن، استفاده ساده و ارزان از این ابزارها شد و انحصار رسانهای از دست یک حکومت، تفکر، حزب و قدرت درآمد و همه امکان ارسال هر پیامی با هر ابزاری، در هر زمان و زبانی به هر کسی را در اختیار دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، این دوران را عصر مواجهه انسان با تعدد و تکثر رسانهها خواند و افزود: در این دوره، هر فرد برای انتشار پیامش نیازی به دفتر، خبرگزاری و شمار زیادی از کارکنان ندارد و میتواند به سهولت با داشتن یک ابزار در دسترس پیام خود را در جهان منتشر کند و هیچ خبری پنهان نمیماند.
وی با بیان اینکه هر نوع اقدامی اعم از خیر و شر، اصلاحی و تخریبی با ابزارهای رسانهای امکان انتشار پیدا میکند، ادامه داد: در این دوران که میدان جنگ از حالت سخت به حوزه نرم تغییر جهت داده و جنگ اعتقادی و شناختی در گرفته است، اهالی معتقد رسانه باید با درک شرایط موجود، از این ابزارها بیشتر برای ترویج فرهنگ دینی و اعتقادی مردم و انعکاس واقعیتهای مسلمانان کمک بگیرند و کمترین غفلت در این حوزهها خسارات جبرانناپذیری را بر جای میگذارد.
نصراللهی با اشاره به تغییر آرایش رسانهای، افزایش کمی رسانهها، پیچیدگی کار کردن در این عرصه و تغییر مصرف رسانهای مردم، افزود: در چنین شرایطی، فعالان متعهد و دغدغهمند حوزه رسانه باید با شناخت رسانهها و درک اهمیت کار در این عرصه، استفاده از همه ابزارهای رسانهای بنا به مقتضیات، مخاطب شناسی، شناخت تغییرات در مصرف رسانهای، دشمن شناسی، آشنایی با بازیگران و تاکتیکهای بازی در این عرصه، به موقع در آرایش رسانهای خود تغییر ایجاد کرده و موثر ظاهر شوند.
وی با بیان این نکته که شماری از نهادها و تشکلهای مذهبی متعهد نظیر تیم رسانهای آستان قدس رضوی، این مهم را درک کرده و به عرصهها مختلف رسانهای ورود کردهاند، ابراز کرد: برگزاری جشنواره رسانهای امام رضا(ع) از سوی مرکز اتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، نشان از شناخت این ظرفیت توسط دست اندرکاران این مجموعه معنوی دارد.
این استاد علوم ارتباطات اجتماعی بیان کرد: این جشنواره، فرصتی برای بازشناسی تولیدات خلاق و هنرمندانه رسانهای با موضوعات مرتبط با معارف رضوی و نیز شناخت و قدرشناسی خدمات و تلاشهای ارزنده فعالان و خادمان رسانهای به ویژه در ایام کرونا و قرنطینه خانگی را فراهم میآورد.
وی، جشنواره رسانهای امام رضا(ع) را فرصتی برای همافزایی، شبکهسازی و افزایش خادمان رسانه ای و ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه ای در حوزه معارف رضوی دانست و گفت: فقدان برگزاری چنین رویدادهایی در عرصه رسانه، زمینه شناخت اهالی رسانه با معارف اهل بیت(ع) را دشوارتر میکند و از آن طرف، وجود جشنوارههای رسانهای بستر تبادل ایده و نظر کارشناسان این حوزه و توسعه فعالیتهای همپوشان رسانهای را فراهم میسازد.
به گفته دکتر نصراللهی، بیتردید جشنواره رسانهای امام رضا(ع) میتواند سرفصل تازهای برای شناسایی بیشتر خادمان رسانهای، همفکری و تبادل نظر آنها و نیز جریانسازی در مسیر تولیدات هنرمندانه، متعهدانه و فاخر در حوزه معارف دینی به ویژه فرهنگ رضوی باشد.
وی با تاکید بر اینکه در جنگ رسانهای و روایتها، فعالان رسانهای متعهد و آگاه به معارف دینی و مذهبی، همان خادمان رسانهای هستند، یادآور شد: در دوران شیوع کرونا به تناسب دیگر حوزههای اجتماعی، وظایف معمول در خدمات رسانی فرهنگی و رسانه ای هم دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شد.
وی ادامه داد: در خلأ معنوی حاکم بر جامعه، فعالان عرصه های مختلف رسانهای با انعکاس فضای معنوی، فراهم کردن امکانات زیارت مجازی و تغییر در شکل برگزاری مناسک مذهبی، بر محدودیتهای حاکم بر فضای معنوی پیشین فائق آمده و حتی مردم خاصه آنها که دارای عذری برای استفاده از این مراسم مذهبی بودند، پرشورتر و معنوی تر از آنها استفاده ببرند.
نصراللهی ضمن تصریح بر این که اهالی رسانه، سفیران مردم ایران و فرهنگ و باورهای دینی و اعتقادی آنها به ویژه سفیران فرهنگ رضوی هستند، تاکید کرد: انتشار معارف قرآنی، دینی و مذهبی به ویژه در ایام محدودیت های حضور فیزیکی مردم در اماکن مقدس از جمله وظایف فعالان این عرصه است.
وی با ابراز خشنودی از عملکرد اهالی رسانه در ایجاد تنوع محتوایی و بروز خلاقیت در تولیدات رسانهای مرتبط با معارف رضوی در ایام کرونا، بیان کرد: فعالان رسانهای آستان قدس رضوی در انعکاس فضای این مکان مقدس در میان جامعه و پر کردن خلأ معنوی و معارفی مردم خوش درخشیدند و در این خدمت رسانهای با نشان دادن ابتکار و خلاقیت پیشگام بودند.
مؤلف کتاب «اصول خبرنویسی»، بر ضرورت تئوریزه کردن مدلها و سبکهای جدید مورد استفاده توسط فعالان رسانه ای در این ایام تاکید و ابراز کرد: جشنواره امام رضا(ع) فرصت مغتنمی برای شناخت خادمان گمنام رسانهای، حمایت از آنها، بهره مندی از ابتکارات و تجربیات کسب شده در دوران بحران به منظور برنامه ریزی دقیق تر در دوران پساکرونا برای استفاده از ظرفیتهای ایجاد شده و حفظ مخاطبان جدید فراهم می کند.
وی در ادامه با معرفی یکی از ویژگی های این جشنواره رسانه ای گفت: به جز دست اندرکاران حرفه ای عرصه های تولید و انتشار معارف رضوی، همه افراد دغدغهمند صاحب ایده، فکر و اندیشه در حوزه ترویج فرهنگ رضوی امکان حضور و ظهور دارند و مورد حمایت قرار می گیرند؛ این جشنواره هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان ندارد.
این محقق مطالعات رسانهای با برشمردن سه محور اولین دوره جشنواره امام رضا(ع) گفت: رسانههای خبری و تحلیلی، رسانه های صوتی و تصویری و رسانههای مجازی سه محور این جشنواره هستند.
وی افزود: رسانههای مجازی به دلیل اهمیت ویژه آن در دوران حاضر، میتواند ابزار مفیدی در دست اقشار و تشکلهای مذهبی برای انتشار معارف معنوی باشد؛ لذا همه کسانی که دغدغهمند این حوزهها هستند میتوانند به عنوان خادمان رسانهای با فعالیتهایی مانند باز کردن یک صفحه در فضای مجازی به نیت خدمت رسانی به امام رضا علیه السلام در این جشنواره مشارکت کنند.
نصراللهی با اعلام قالبهای تولید و ارسال آثار گفت: بخشهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله ، یادداشت، گزارش خبری تلویزیونی و اینفوگرافی ذیل محور رسانههای خبری و تحلیلی و بخشهای موشن گرافی، پادکست، طرح بازی و نرمافزار و وقف مجازی زیرمجموعه محور رسانههای مجازی تعریف شده است.
وی اضافه کرد: در محور رسانههای صوتی و تصویری بخشهای برنامههای تلویزیونی، برنامههای رادیویی، نماهنگ تلویزیونی، مستند تلویزیونی و طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی پیشبینی شده است.
این مدرس دانشگاه در خاتمه ابراز امیدواری کرد که جشنواره امام رضا(ع) در گام نخست با کیفیت، گسترده و در شأن نام مبارک حضرت رضا(ع) برگزار شود و در ادوار آینده با مشارکت بیشتر همکاران رسانه ای، قدم های محکم تر و بلندتری بردارد.
علاقه مندان به شرکت در جشنواره رسانه ای امام رضا علیه السلام تا 22 بهمن ماه فرصت دارند، آثار خود را از طریق نشانی اینترنتی mediafest.razavi.ir به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند.
انتهای پیام/282/ش