گزارش دوربین تسنیم از اولین روز جشنواره فیلم فجر/ از آغاز سرد کرونایی تا طفره تهیه‌کننده "بی‌همه‌چیز" از پاسخ به کنایه های فیلمش + فیلم

گزارش دوربین تسنیم از اولین روز جشنواره فیلم فجر/ از آغاز سرد کرونایی تا طفره تهیه‌کننده "بی‌همه‌چیز" از پاسخ به کنایه های فیلمش + فیلم

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در فضای سرد کرونایی با نمایش دو فیلم بحث‌برانگیز و حواشی حضور و اظهارنظرهای پرستویی و حضور قابل تأمل فردوسی‌پور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در اولین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دو فیلم در فضای سردِ کرونایی به نمایش درآمد که با فرش قرمز و حاشیه‌های فرش قرمز در غیبت بازیگرانی مثل هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر و برخی دیگر، حضور عادل فردوسی پور قابل تأمل شد. یکی دیگر از این حاشیه‌ها هم که در فضای مجازی منعکس شد شلوغی صحنه به هنگام فرش قرمز فیلم "بی‌همه‌چیز" بود که مسئولین جشنواره فیلم فجر باید پاسخگوی مسئولان ذیربط در ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت باشند.

افتتاح سرد امسال جشنواره فجر بحث برانگیز بود که با دو فیلم آغاز شد؛  اولین آن مربوط به کمدی می‌شد که تلاش می‌کرد رمانتیک شود.  "رمانتیسم عماد و طوبی" فیلمی درام و عاشقانه، ساخته کاوه صباغ‌زاده فرزند مهدی صباغ‌زاده  است؛ کارگردان قدیمی که این بار مثل ایتالیا ایتالیا برای پسرش تهیه‌کنندگی کرده است.کارگردان این کمدی به اصطلاح رمانتیک شده در کنار روایتگری سارا بهرامی، به سراغ بازیگرانی مثل الناز حبیبی و علی انصاریان و حسام محمودی رفته که خیلی روی پرده نقره‌ای خودشان را به اثبات نرساندند. صباغ‌زاده در فیلم اولش موفق نبود و همه، آن را فیلمی تبلیغی برای ایتالیا می‌دانستند که ارزش هنری و سینمایی خاصی نداشته است.

حالا او بار دیگر با فیلمی که بیشتر سوار بر بازیگوشی‌های تصویری مانند جلوه‌های ویژه بصری و تدوین است تلاش کرده تا کاری سرخوش و بانشاط بسازد. اما منتقدین در اولین بازدید از این فیلم بنابر پیگیری‌های دوربین تسنیم در جشنواره، نه آن را موفق و نه گیشه پسند می‌دانند.  باید دید که آیا تماشای این فیلم حال مردم را نیز خوب می‌کند؟

فیلم دومی که روی پرده نقره‌ای رفت، بسیار بحث‌برانگیز شد تا جائی که دعوایی بین تهیه‌کننده با خبرنگاران سرگرفت اول به خاطر مفهوم و دوم به خاطر غیبت مبهمِ شهاب حسینی؛ بی‌همه‌چیز را کارگردانی ساخته که پیش از آن او را به نام سد معبر و نویسندگی قصر شیرین می‌شناسیم.  ساخته محسن قرایی هدیه تهرانی را در مقابل پرستویی و هادی حجازی‌فر را در کنار باران کوثری قرار داد. فیلم دستیار بهرام بیضایی پیامی سیاسی در قالب نشانه‌های درام خود دارد. "بی‌همه‌چیز" نگاه تلخ و مغرضانه در ترسیم مردمی طماع و حریص دارد که در آن هیچ قهرمانی نیست و حتی قهرمان‌کشی و خودکشی را مقدس می‌داند! جهان روشنفکرانه آن به زور مردمی یکدست سیاه پیام خود را مخابره می‌کند که ما بی‌همه‌چیزیم.

 

جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران ,

 

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در مقابل دوربین تسنیم قرار گرفت و اعلام کرد همه تلاش‌مان را کردیم تا جشنواره‌ای ایمن برگزار کنیم. رسانه‌ای‌ها و منتقدین بار دیگر فیلم‌های سینمای ایران را تماشا و درباره آن‌ها صحبت کنند. خوشبختانه از نظر تعداد و مسائلی را که برای شرایط این روزهای جامعه لازم است، ایجاد کردیم تا از هر لحاظ بدون دغدغه و مشکلی، فیلم‌ها در معرض نگاهِ رسانه‌ای‌ها، منتقدین و در سینمای مردمی، در معرض نگاه مخاطب قرار بگیرد. 

او درباره دلالی‌ها و سوءاستفاده در بلیت‌فروشی که اتفاق افتاد این نوید را به مردم داد که با نظارت و ورود مستقیم مسئولین ذیربط از این بازار سیاه که هر ساله اتفاق می‌افتد جلوگیری کرده‌اند که همه‌چیز در فضایی آرام جلو برود تا جشنواره فیلم فجر در ایستگاه سی و نهم با کیفیت و اتفاقات خوب به سرانجام برسد. 

محمود گبرلو منتقد سینما درباره اولین فیلمی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد گفت: رمانتیسم عماد و طوبا فیلمی است از کارگردان خوش‌فکری به نام کاوه صباغ‌زاده که می‌توانست با یاری پدرش به اتفاق بهتری هم تبدیل شود. البته مخاطبینی خواهد داشت اما خیلی برای چارچوب سینمای ایران آن کارآمدی را نخواهد داشت و البته جزو سلایق من هم نیست.

صباغ‌‌زاده اما در مقابل دوربین تسنیم از فیلم پسرش دفاع کرد و گفت: این فیلم یکی از اتفاقات مهمی را رقم می‌زند که جایش در سینمای ایران خالی است و آن، رضایت مخاطب بعد از تماشای "رمانتیسم عماد و طوبا" است و از طرفی دیگر آن تحکیم خانواده که باید از طریق فضای نمایشی برای مخاطب ایجاد شود. 

بعد از نمایش فیلم "بی‌همه‌چیز" با جواد نوروزبیگی گفت‌وگو کردیم تا او درباره فضای نمادگرایی داستان این فیلم صحبت کند که برای بسیاری سؤال ایجاد کرد اما او از پاسخ به این سؤال طفره رفت و گفت اگر دنبال نماد خاصی بوده کار نمی‌کردم. اگرچه می‌توان برداشت‌هایی کرد اما آن تحلیلی که برخی دنبال آن هستند در این فیلم وجود ندارد. 

هرچند درباره اتفاقات دیگر پیگیرِ پرویز پرستویی شدیم و یا محسن قرایی اما هیچ‌کدام حاضر به گفت‌وگو نشدند.

هر روز اخبار و اتفاقات جشنواره فیلم فجر را از دوربین تسنیم پیگیری کنید. 

انتهای پیام/

 

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران