نشست خبری فیلم «زالاوا»| برای جنّ فیلم نساختم چون جرأت ندارم/ عصبانیت کارگردان از سؤالی فتنهانگیز و دشمنی که افشا شد
ارسلان امیری اعتقاد دارد که باید برای اقوام مختلف فیلم ساخت و درباره ژانر "زالاوا" گفت: این فیلمِ بین ژانری را میتوان کار کمدی وحشت دانست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی "زالاوا" اولین فیلمی بود که برای اهالی رسانه در برج میلاد اکران شد. "زالاوا" کمدی است که داستان آن در دهه پنجاه شمسی میگذرد و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش میکند تا امنیت را به روستا بازگرداند.
"زالاوا" اولین تجربه سینمایی ارسلان امیری در مقام کارگردان است. این سینماگر پیش از این طرح و نوشتن فیلمنامه فیلمهای "ناهید"، "ویلاییها"، "اسرافیل"، "گیجگاه" و... همکاری داشته و مستندهای "ترانسفر"، "مرثیهای برای یک رویا"، "زمین ناآرام"و ... را کارگردانی کرده است.
همه عوامل و بازیگران در نشست حاضر شدند اما هدی زینالعابدین به عنوان یکی از بازیگران اصلی "زالاوا" نتوانست خودش را به برج میلاد برساند و کارگردان دلیل این غیبت را فیلمبرداری اثر جدید کارگردان "ویلاییها" عنوان کرد.
مشروح این نشست را در ادامه بخوانید:
نشست با صحبتهای ارسلان امیری کارگردان فیلم سینمایی "زالاوا" آغاز شد که او درباره انگیزههای خود برای پرداختن به یک داستان ماورایی در اولین تجربه کارگردانی خود در سینما، توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: یک احساس و کنجکاوی درباره باور من شکل گرفت و ماجراها و داستانهایی درباره موضوعات متافیزیکی در خانواده پدری میشنیدم که گاهی منجر به باورهای غیرمنطقی میشد.
وی افزود: همه ما این داستانهای عام را شنیدهایم. روزی که پدرم داشت خاطراتش را تعریف میکرد، جزو اولین خاطراتش تسخیر و استخدام یک جنّ در خانواده پدریاش بود. این برای من جذاب بود، نه خود داستان بلکه شیوهای که پدرم آن را تعریف میکرد و به گونهای باورپذیر بود همه از این داستانها دارند من آن شیوهای را که منجر به باورپذیری شود، دوست داشتم و تصمیم گرفتم این قصه را بنویسم.
وی با اشاره به اینکه وارد سوء استفادههایی از جنس باورها نشدیم، افزود: ما در این مسأله وارد مبحث درام میشویم ما وارد حاشیه مانند اینکه جن وجود دارد یا نه، نشدیم از سوء استفادههایی که از این جنس باورها میشود، گفتیم.
نوید پورفرج بازیگر این فیلم که مورد تشویق خبرنگاران قرار گرفت، گفت: به نظرم سکانسی که عاشقانه شروع میشد و تا پایان فیلم ادامه داشت سکانس سختی بود، بیست تا بیست و پنج روز همان سکانس پایانی طول کشید حفظ راکورد خیلی سخت بود. تیمی که کار میکردیم درجه یک بود و همکاری با آنها باعث افتخار بود، فیلمنامه بسیار خوب بود در صفحه دوم به این نتیجه رسیدم که باید در آن حضور داشته باشم.
امیری در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر حضور همسرش در شورای فیلمنامه فارابی بر حمایت بنیاد از این فیلم، تأکید کرد: همسرم آیدا پناهنده دو ماه به اشتباه در بنیاد سینمایی فارابی بود که با حملههایی مواجه شد آن زمانی که همسرم در آنجا بود اصلاً ماجرای ساخت فیلم مطرح نبود. ضمن اینکه همسرم منتقد و رقیب جدّی و حتی دشمنِ این فیلم است.
سمیرا برادری تهیهکننده این اثر از انگیزه برای پشتیبانی از این اثر سینمایی، عنوان کرد: فیلمنامه این اثر برای من فاکتورهایی داشت که همان ابتدا خواندم متوجه شدم با زبان مردم، برای مردم و با در نظر گرفتن شعور مردم بود.
محمد رسولی مدیر فیلمبرداری هم توضیح داد: فیلمبرداری کار پیچیدهای بود قرار بود فیلمنامه بین ژانری باشد و مسیر سر راستی نداشته باشد این موضوع هم در فیلمنامه و هم در فیلمبرداری خودش را نشان بدهد یعنی هرچند میخواستم شیطنتهایی در ژانر وحشت کنم اما گاهی ترمز خودم را میکشیدم تا وارد ژانر رئال شوم. ما در بیست روز دو سکانس را گرفتیم که باید وحدت زمانی حفظ میشد.
امیری با اشاره به اینکه دوست داشتم "زالاوا" به زبان کردی ساخته شود، گفت: اساساً من زبان کردی را دوست دارم و دوست داشتم فیلم با این زبان ساخته شود اما میخواستیم مخاطب عامتری داشته باشیم. سینمای اقوام به نظرم باید تقویت شود من دوست دارم نشانههای قومیت را در فیلمها داشته باشم اما داستان این فیلم در همه جای دنیا اتفاق بیفتد. اگر همه اقوام صدا، فیلم و رسانه داشته باشند این موضوع باعث صلح پایدار خواهد شد و بیشتر شناخته میشوند.
امیری درباره سکانس حضور گربه در فیلم، گفت: این موضوع نشاندهنده این است که همه عوامل خوب کار کردند همه به نوعی در حال بازی گرفتن از این گربه بودند. آن گربه هم خیلی با ما همکاری کرد.
محمدحسین کرمی طرح صحنه به چالش "زالاوا" و استفاده از المانهای ساده اشاره کرد و افزود: چالش ما ایجاد ترس را المانهای ساده بود اینکه بدون نشان دادن شمایل جن بتوانیم ترس را القا کنیم.
پوریا رحیمی سام دیگر بازیگر این فیلم، خاطرنشان کرد: از چهار پنج سال پیش در جریان تولید این فیلم بودم حتی قرار بود نقش دیگری بازی بکنم. من معتقدم بازی در این نقش برای من شانس بود، چالش زبان ترس بزرگ برای ما بود. پیدا کردن کوک اصلی بازیها چالش زیادی برای ما بود ما بسیار مرهون بازیگران خوب کنارمان هستیم.
امیری با اشاره به اینکه "زالاوا" فیلم جنّ نیست، گفت: من فیلمی درباره جنّ نساختم و هیچوقت فیلمی درباره موضوعی به این حساسی نمیسازم فیلم درباره این نیست که جن وجود دارد یا نه. ماجرای جنّ دستمایهای برای رسیدن به موضوع باور است.
امیری درباره این سؤال که آیا طبق تصویر ارائه شده در فیلم کردها خرافه پرستند، گفت: لطفاً فتنه درست نکنید این فیلم نمادین است و میتواند در همه جای جهان رخ بدهد این اتیکت زدنها یک بیماری کثیف برای به جان هم انداختن اقوام است.
وی با اشاره به اینکه برخی بر این باورند "زالاوا" کمدی وحشت است و برخی هم میگویند وحشت و جنایی، گفت: این فیلم بین ژانری است وقتی شما فیلم ژانر میسازید به یک سری مردم نیاز دارید. فیلم را در کردستان ساختم چون آدم در زمین خود راحتتر بازی میکند کردستانیهای اهل موسیقی و هنر هستند یک انعطاف و علاقه عجیبی به هنر دارند از آنجایی که بودجه فیلم من کم بود، باید از دوستانم و همشهریانم استفاده میکردم اگر فیلمم را در کردستان ساختم به خاطر این است که به کردستان و فرهنگش علاقه دارم.
برادری تهیهکننده درباره اینکه "زالاوا" میتواند گیشهپسند باشد،گفت: گیشه نباید مختص یک عده خاص باشد ما باید بیشتر به سلیقه مخاطب احترام بگذاریم. پروسه پیش تولید فیلم دو سال تولید کشید. اگر همه فرمولهای گیشه را نداشته باشد بخشی از آن را دارد و آن قصه گفتن برای مردم است.
انتهای پیام/