توهین رژیم ستمشاهی به مرجعیت سبب قیام مردم قم شد

توهین رژیم ستمشاهی به مرجعیت سبب قیام مردم قم شد

خبرگزاری تسنیم: تاریخدان برجسته مازندران گفت: توهین رژیم ستمشاهی به مرجعیت سبب قیام مردم قم شد.

رجب علی زاده در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در ساری اظهار کرد: توهین رژیم شاهنشاهی به مرجعیت  شیعه قیام مردم قم را شکل داد و مردم ایران در اهانت به مرجعیت شیعه حساسیت دارند.

وی افزود: تا پیش از درج مقاله توهین آمیز در روزنامه اطلاعات، مردم سراسر ایران با امام خمینی آشنایی کاملی نداشتند اما این مقاله که سبب ایجاد قیام و واکنش طلاب حوزه علمیه شد، که در نهایت منجر به شهادت این طلاب در قم شده است.

علی زاده با اشاره به ایستادگی نظام شاهنشاهی با مردم گفت: قیام مردم قم نشان داد که مردم ایران در اهانت به مرجعیت شیعه و مسائل مذهبی به شدت حساس بوده ودر واقع قیام 19 دی سبب شکل گیری انقلاب اسلامی در تاریخ ایران شد.

وی بیان کرد: مردم قم در بیرون شهر مانع خروج کامیون حامل روزنامه اطلاعات به دیگر نقاط کشور می شوند و درگیری ها آغاز می شود.

این استاد تاریخ دانشگاه عنوان کرد: این قیام در بیداری مردم ایران نقش داشت و درگیری سبب زد و خورد بین ساواک و مردم شد و هموطنان مسلمان نیز شهید شدند.

علیزاده خاطرنشان کرد: مراسم هفتم و چهلم این شهدا برگزار شد و هر چهلم حادثه دیگری شکل گرفت و شعارهایی علیه شاه فریاد زده شد.

وی تاکید کرد: این اعتراض نشانه حساسیت مردم بود و مردم اینکار را انجام دادند و تا آن روزگار به صورت عومی مردم امام را نمی شناختند و با عکس العمل این قشر در قم، مردم هم تعلق خاطر نسبت به دین و مذهب خود را بیان کردند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon