چرا غربیها با انقلاب اسلامی مخالفت کردند؟
بعد از جنگ جهانی دوم، کشورها را به دو دسته آقا و کارگری تقسیم کردند، لیبرالیسم و سوسیالیسم؛ اما ایدئولوژی امام خمینی فارغ از این تقسیمبندیها بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه، مراسم اختتامیه سومین همایش سیره و سنتشناسی پیامبر (ص) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این مراسم ضمن معرفی برگزیدگان، مقالات برتر توسط پژوهشگران ارائه شد.
در ابتدای این جلسه، محمدباقر بابایی دبیر علمی این همایش صحبت کرد و گفت: بنیاد پیامبر اعظم از سال 1396 کار خود را رسمی آغاز کرد و امروز سومین همایش سیره و سنتشناسی پیامبر اعظم را برگزار میکنیم. در بنیاد پیامبر اعظم با توجه به آیه «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» تلاش کردیم تا به بازخوانی پیامبر اعظم بپردازیم و با توجه به شرایط روز، الگوهای عملی ارائه شود. فلذا تلاش شد تا این موضوع در زمینههای مختلف دیده شود. بنیاد هدف و رسالتی برای خود تعریف کرده است و آن هم بازکاوی و تبیین شخصیت پیامبر اعظم است.
بابایی درخصوص راهبردهای این بنیاد گفت: بنیاد 5 راهبرد برای خود تعریف کرده است؛ یکی از این راهبردها توسعه گفتمان سیره و سنت پیامبر اعظم است. این همایش در همین راستا تعریف شده است. در سال اول به سیره مدیریتی پیامبر مکرم اسلام پرداختیم و مقالات خوبی به دستمان رسید. سال دوم در خصوص مباحث اقتصادی از منظر پیامبر بود که علاقهمندان میتوانند مقالات را در سایت همایش مطالعه کنند. امسال نیز به سیره اجتماعی حضرت با محوریت خانواده پرداخته شده است.
دبیر علمی همایش سیره و سنتشناسی پیامبر موضوع سال آینده این همایش را معرفی کرد و گفت: در خصوص موضوع سال آینده نیز همینجا باید بگویم که قصد داریم سیره فرهنگی پیامبر را مورد بحث قرار بدهیم. این موضوع با توجه به مشکلات فرهنگی که در جامعه وجود دارد، انتخاب شده است. تمام مشکلاتی که جامعه انسانی با آن مواجه است به این دلیل است که برنامههایی که در اجتماع انسانی شکل میگیرد برمبنای آیات و روایات قرآن نیست. در زمانی میتوانیم ادعای زندگی انسانی کنیم که زندگی اجتماعی و فردیمان مبتنی بر قرآن باشد. قرآنی که از زبان پیامبر، امام علی و ائمه اطهار علیهماالسلام به ما گفته شده است. هدف بنیاد پیامبر اعظم این است که این موضوع را گفتمانسازی کند.
وی در خصوص مقالاتی که امسال به دبیرخانه همایش آمده است، گفت: امسال 59 مقاله به دستمان رسید و پس از داوری هیئت علمی همایش، 7 مقاله برتر در جلسه امروز ارائه خواهد شد و از آنان تقدیر خواهیم کرد.
بابایی خاطرنشان کرد: باید اشاره کنم که بار اصلی این همایش به دوش حوزههای علمیه خواهران و برادران است. دانشگاهها و مجموعههای علمی دیگر هم همکاری دارند اما بار اصلی بر دوش حوزههای علمیه و مساجد است. در پایان باید از حجتالاسلام سبحانی و سرکار خانم واسعی که داوران این همایش بودند تقدیر و تشکر کنم.
در بخش بعدی این جلسه، مقالات برتر همایش ارائه شد.
مصطفی سمیعینسب عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، اولین فردی بود که مقاله خود را با عنوان «روابط اقتصادی خانواده مطلوب در سیره پیامبر اعظم» ارائه کرد.
او درباره اهمیت خانواده گفت: خانواده مهمترین جامعهای است که در اسلام معرفی شده است. این تعریف در برابر نگرش غربی از خانواده قرار میگیرد. در این مقاله آموزههای کاربردی اقتصادی برای خانواده یا به عبارت بهتر، عقل معاش، از سوی پیامبر اسلام معرفی شده است. در این پژوهش تلاش کردیم از سیره پیامبر در عقل معاش استفاده کرده و روشهای کارآمد برای مدیریت اقتصاد خانواده را معرفی کنیم.
مقاله دوم برتر این همایش توسط زهرا سلامی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه الزهرا ارائه شد. عنوان مقاله او تحکیم بنیان خانواده مبتنی بر نظام اخلاقی خانوادگی در سیره پیامبر اعظم بود.
وی در توضیح مقاله خود گفت: در بند اول سیاستهای کلی خانواده که در سال 1395 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، آمده است: ایجاد جامعهای خانواده محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن برپایه الگوی اسلامی خانواده مرکز رشد و تربیت فرزندان است. هدف بنده از این پژوهش بررسی استحکام خانواده و راههای تقویت این نهاد مقدس در نظام اخلاقی مبتنی بر شیوه زندگانی پیامبر است. این موضوع از آنجا اهمیت پیدا میکند که بدانیم خانواده از سوی دشمنان اسلام به شدت مورد حمله قرار گرفته است.
مقاله دیگری که در این همایش ارائه شد، «راههای دستیابی به فضائل اخلاقی در تعاملات خانواده با تکیه بر روایات نبوی، اخلاق اسلامی و علم روانشناسی بود. این مقاله توسط زهرا مشکاتی، فارغالتحصیل سطح دو حوزه نوشته شده است و در سومین همایش سیره و سنتشناسی پیامبر اعظم ارائه شد.
مقاله برتر چهارم که در این همایش ارائه شد، «مصونسازی و تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی» نوشته مریم هراتیان نژادی، از مدرسین حوزه بانو امین بود.
وی گفت: خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی، آسیبپذیرترین گروه در برابر آسیبهای اجتماعی است. به نوعی که اکثر مشکلات و آسیبها در ابتدا در خانواده بروز میکند و سپس به جامعه میرسد. در این مقاله به دنبال راهکارهایی برای تحکیم خانواده برگرفته از مصادیق نرمش قهرمانانه هستم. اصطلاح نرمش قهرمانانه توسط مقام معظم رهبری برای صلح امام حسن علیهالسلام به کار برده شد و کتابی هم در همین زمینه نوشته شد. این عبارت بعداً در مذاکرات با آمریکا هم به کار برده شد. برایم جالب بود که بدانم این اصطلاح از کجا نشأت گرفته است. وقتی به مصادیق آن توجه کردم دیدم که موارد بسیاری از نرمش قهرمانانه در زندگی پیامبر و ائمه دیده شده است اما فقط منحصر به سیاست نیست. به عبارت دیگر، این اصطلاح دارای ابعاد و مصادیق دیگری است.
احمد سامعی، دانش آموخته دانشگاه طباطبایی و عضو بنیاد ملی نخبگان دیگر پژوهشگری بود که برای ارائه مقاله خود دعوت شد. عنوان مقاله او «نقش رفق و مدارا در تأمین آرامش و تحکیم خانواده از منظر قرآن و روایات پیامبر اعظم» بود.
در این جلسه همچنین اشرف صفری، معاون پژوهشی مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلامالله علیها نیز مقاله خود را ارائه کرد.
محمدباقر بابایی، دبیر علمی همایش در انتهای این جلسه با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا غربیها با انقلاب اسلامی مخالفت کردند، گفت: علت اینکه غرب با انقلاب اسلامی مخالفت کرده است به موضوعی برمیگردد که امام خمینی در جامعه مطرح کردند. بعد از جنگ جهانی دوم، نهاد بیدین دنیا گفتند که باید دنیا را به دو بخش لیبرالیسم و سوسیالیسم تقسیم کنیم. اصالت فرد را به غرب دادند و نامش لیبرالیسم شد و اصالت جمع را به شرق دادند و نامش سوسیالیست شد. برهمین اساس، کشورها را به دو دسته آقا و کارگری تقسیم کردند. ما را جز کشورهای کارگری دستهبندی کردند. علت مخالفت دنیا با انقلاب اسلامی این بود که امام خمینی موضوع جدیدی را مطرح کرد و گفت هم اصالت جمع و هم اصالت فرد باید برقرار باشد. البته آنان هم تهدیداتی را برای ما ایجاد کردند که یکی از آن حمله به نهاد خانواده است. همانطور که میدانید نهاد مهم خانواده بارها مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفته است اما تاکنون کمتر کار جدی در این حوزه انجام شده است.
انتهای پیام/