ماجرای بازسازی تلویزیون بعد از انقلاب/ هوشنگ توکلی: سریال شهید مدرس راه برنامهسازی در صداوسیما را باز کرد
هوشنگ توکلی با اشاره به موفقیتهای هنرمندان بعد از انقلاب اسلامی گفت: یکی از مأموریتهای ما بازسازی مجدد فعالیتهای تلویزیونی بود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان در بسیاری از سریالها، تئاترها و فیلمهای سینمایی ایفای نقش کرده و او را به عنوان سازنده سریال شهید مدرس میشناسند. او در گفتوگویی رادیویی به دستاوردهای فرهنگی و هنری بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: هنرمندان همیشه سعی میکنند از انسانیت و اخلاقیات بگویند و این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنند؛ نسل همیشه این مسیر را دنبال میکرد و حتی گزیدهکار بودیم تا کارهایی در کارنامهمان ثبت شود به دل مردم بنشیند.
وی در پاسخ به این سؤال که جای چه بخشهایی در هنر انقلاب خالی است، تصریح کرد: وقتی انقلاب شد هنرمندان حرفهای داشتیم که در حوزه فعالیتهای تئاتری، سینمایی و موسیقی به شکل رسمی و حرفهای کار میکردند و تعدادشان به 150 نفر میرسید اما برای آنها ظرفیتهای سختافزاری پیشبینی نشده بود. یعنی تهران فقط تئاترشهر را داشت که اوایل سال 1350 افتتاح شده بود. البته تئاتریهای حرفهای هم سال 1344- 1345 تئاتر سنگلج را درنظر گرفتند.
توکلی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در کنار تحولهای فراوانش در عرصههای مختلف، دستاوردهای زیادی برای اهالی فرهنگ و هنر داشت. وقتی انقلاب شد یک مرتبه این ظرفیت محدود بازیگرها و هنرمندان تبدیل به انبوهی از بازیگران مدعی شد که سالها پشت در مانده بودند. براساس ضرورت در شهرستانها فعال شدند و در تهران هم امکانات خوبی برایشان فراهم شد. آن دوره موسیقی به بحران خورده بود و هنرهای تجسمی خیابانی اداره میشد؛ انقلاب با خودش تعریف جدیدی آورد.
وی افزود: انقلاب با این ایده شکل گرفت که همه به میدان بیایند تا بازسازی و آبادانی اتفاق بیفتد و این آبادانی در فرهنگ و هنر ایران هم بوجود آمد. آن کمبودها و کاستیهای فراوانی که در حوزههای مختلف آثار نمایشی چه تئاتر، چه سینما و چه تلویزیون دیده میشد سعی کردند از همان اوایل پیروزی انقلاب این کمبودها و فقدانها را جبران کنند.
این بازیگر، نویسنده و کارگردان خاطرنشان کرد: کسی که فکر میکرد بازیگر، نوازنده، خواننده و نقاش خوبی است و این استعدادها دیده نشده بود، با تشکیل انقلاب اسلامی و فرصتهایی که برای این دسته از هنرمندان فراهم شد، خودشان را نشان دادند. سال 1358 و 1359 شاید پربارترین دوران معاصر است، مجموعه هنرمندان حرفهای درجه یکمان، متوسطها و آماتورها به ترتیب فرصت پیدا کردند خودشان را با امکانات موجود معرفی کنند.
وی افزود: امروز ما نزدیک به یک میلیون فارغ التحصیل رشته هنر داریم و همچنین علاوه بر آن در تهران ما فقط 18 هزار بازیگر، کارگردان، طراح، نورپرداز، طراح لباس در حوزه تئاتر فعالیت دارند در هر شرایطی امکانی برایشان بوجود آید بهترین هنرنمایی را از خودشان به نمایش درمیآورند. حتی در حوزه شعر و کتاب و بقیه عرصهها هم موفقیتها و دستاوردهایی را بدست آوردیم. انقلاب اسلامی به همه خصوصاً اهالی فرهنگ و هنر که استعداد داشتند خودباوری داد تا در این مسیر رشد کنند.
توکلی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب، دو عقیده کنار هم قرار گرفتند، افزود: سال 1357 که انقلاب اسلامی، به پیروزی رسید دو عقیده خیلی مطرح شد؛ گروهی صاحب ایدئولوژی و گروهی هم هنرمندی را آزادانه دنبال میکردند. هر گروه مورد اتهام گروه دیگر قرار میگرفت اما رفته رفته با تحول در این حوزه، دیالوگها، ادبیات و گفتارهای جدید جای این درگیریها را گرفت. امروز میبینیم در حوزه هنرمندان چه دستاوردهایی به دست آمده و چقدر در حوزه زیرساختها، ظرفیتها و امکانات پیشرفت کردیم.
وی تأکید کرد: در این بحران بهترین کار این بود دانش و آگاهی خودمان را سیستماتیک پیش ببریم. کلاسهای مختلفی در تئاتر شهر شکل گرفت تا تربیت و آموزش در مسیر اصولی و درستِ خودش پیش برود. امروز همان شاگردهای ما، پیشکسوت این حوزهاند و موفق شدند. افتخار میکنم این راه قطع نشد و توانستند این راه را ادامه دهند.
بازیگر سریال "زیر تیغ" با اشاره به بازسازی مجدد فعالیتهای تلویزیونی بعد از انقلاب، گفت: تمام استودیوها و پلاتوهای صداوسیما بعد از انقلاب تعطیل شده بود و اکثر نیروهای تولیدکننده یا بازنشسته شده بودند و یا از ایران خارج شده بودند و برخی هم کار را رها کرده بودند. یکی از مسئولیتهای ما بازسازی مجدد فعالیتهای تلویزیونی بود تا این استودیوها دوباره با شکل و شمایل خودش به کار ادامه دهد. در دهه 1360 تلاش کردیم نیروهای توانمند تربیت شوند و در بخشهای مختلف عوامل پشت صحنه، کاربلدهایی را پرورش دهیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.
او به ساخت سریال شهید مدرس اشاره کرد و گفت: شاید یکی از مهمترین آثاری که در این سالها ساخته شد سریال شهید مدرس در سال 1366 بود که تحولی در عرصه سریالسازی و برنامهسازی ایجاد کرد. استودیوهایی که بسته بودند و فیلمساز دوربین را به فضای خارج از استودیوهای تلویزیونی میبرد. مدرس نقطه عطفی در برنامهسازی صداوسیما به شمار میرفت که بعد از آن تله تئاترهای زیاد و مؤثری ساخته شدند.
توکلی درباره خودباوری و خودکفایی که محصولِ انقلاب اسلامی بود صحبت کرد و گفت: ما آن موقع به دنبال ستارهسازی نبودیم تا متکی به فرد باشیم بلکه همهچیز گروهی جلو میرفت. این نوع نگاه و تجربیات ماحصل برنامهها و سریالهای دهه 1360 صداوسیما شد. مصداق بارز آن فقدان گریمور بود که با نگاه آموزش و پرورش در عرصه نیروی انسانی، باعث شد امروز در حوزههای مختلفی مؤثر بوده است. منظورم این است فعالیتهای هنری باید کار گروهی باشد و سعی کردیم این راه و روش را در سینما و تلویزیون جا بیندازیم.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به فرمایشات رهبر انقلاب و دیدارهای هنرمندان با معظمله اشاره کرد و افزود: ما جزو آن گروهی بودیم که 25 نمونه نخبگان حوزه تئاتر به محضر ایشان رسیدیم. من خدمت ایشان عرض کردم چه تحولاتی در حوزه تربیت و پرورش تئاتریها و هنرمندان اتفاق افتاده است و ایشان فرمودند به من نگفته بودند چنین موفقیتهایی در تئاتر داریم و آنقدر دستاورد خوبی است. نه تنها رضایت داشتند بلکه شنیدم بسیار از این اتفاق خوشایند، بسیار شادمان شدند. جالب است که آن گروه تئاتریها، ایشان نقطه نظراتی را در جهت همکاری نهادها و ارگانهای دیگر داشتند و اینکه اگر چنین دستاوردی داریم چرا باید آنقدر خاموش و ساکت باشد که صدایشان شنیده نشود. قرار بود مدیران مربوطه براساس رهنمودهای ایشان، یکسری امکانات و روابطی را به وجود آورند اما متأسفانه به شکل مطلوب، این اتفاق نیفتاد.
وی افزود: امیدوارم با حضور مدیریت جدید معاونت سیما که در جریان بیشتر این اتفاقات هستند و نسبت به مدیران گذشته، جوانترند این رابطهها را صمیمیانهتر پیش ببرند تا با وجود تئاتریها و تعامل با حوزه تئاتر، تولیدات صداوسیما رونق بیشتری بگیرد. اگر از این انسانهای هنرمند استفاده نشود هنرمندان کار خودشان را میکنند اما صداوسیما از این نعمت، محروم میماند.
انتهای پیام/