خبرنگاران به کدام فیلمهای جشنواره فجر سیمرغ میدهند؟ + فیلم
اصحاب رسانه با تماشای ۱۶ فیلم برگزیده جشنواره فیلم فجر، ضمن اعتراض به جریانِ سینمای تلخ و نمایشِ چندباره خودکشی به بهترینهای جشنواره اشاره کردند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و برگزیدگان هم در پسِ ترکیب قابل تأمل هیئت داوران انتخاب میشوند اما همه نقدها به سمتِ ریلگذاریهای مسئولان سینمایی میرود که قطار سینمای ایران را به سمتِ تلخیها، بمباران خانواده و سبک زندگی حرکت میدهند.
انتقادی که همه خبرنگاران و رسانهایها به سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر داشتند این بود: مسئولان و تصمیمگیرندگان سینمای ایران، یک قدم جلوتر از جامعه باشد، راهکار ارائه بدهد و چراغی را در دلِ خاموشیها روشن کند.
خبرنگاران و منتقدین زیادی جلوی دوربین تسنیم قرار گرفتند که به نکات قابل تأملی اشاره کردند. دبیر فرهنگی خبرگزاری ایرنا اعتقاد داشت فیلم باید آنقدر کیفیت داشته باشد تا مخاطب را برای بار چندم ترغیب کند تا به تماشای آن فیلم بنشینند. اصلاً نوستالژی همینطور اتفاق میافتد اما این اتفاق در جشنواره سی و نهم فیلم فجر نیفتاد. در جشنواره فیلم فجر فیلمی ندیدم که این خاصیت و شاخصه را داشته باشد که برای بار دوم پای تماشایش بنشینند.
عمدتاً خبرنگاران ترکیبِ نامزدها را خیلی قابل تأمل میدانستند اما در عین حال بیشتر علاقهمندِ فیلمهایی همچون "منصور"، "ابلق"، "بیهمهچیز" بودند. میهمان چینیِ جشنواره هم در گفتوگو با دوربین تسنیم به این نکته اشاره کرد که "مامان" هم جزو کارهای مورد علاقهام است چون احساس کردم به فرهنگِ چینی نزدیکتر است.
بسیاری از میان کاندیداها، جایزهها را میان بازیگرانی همچون الناز شاکردوست، رویا افشار، پرویز پرستویی، بازیگر "یدو" و حتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی به خاطر فیلمهای "شیشلیک" و "روشن" تقسیم کردند و البته جای بازیگرانی چون هدیه تهرانی و حتی بازیگر نقش منصور، محسن قصابیان و هوتن شکیبا را در لیست اعلام شده خالی دانستند.
سحر قناعتی خبرنگار صداوسیما در گفتوگو با دوربین تسنیم اعتقاد دارد در امسالِ جشنواره فیلم فجر شاهد فیلمهایی بودیم که با نوعی عجله و شتابزده، خودشان را به پرده نقرهای فجر رساندند. از پژوهش و فیلمنامه خبری نبود؛ هرچند کارهایی مثل "تکتیرانداز" و "منصور" و حتی مصلحت نگاه نو و قهرمانانهای را با خودشان به جشنواره آوردند.
محمدصالح حجتالاسلامی از خبرگزاری موج میگفت با جشنوارهای عصبانی و ناراحت و غمگین روبرو بودیم که قهرمانانش در جهتِ سیاهی حرکت میکردند. خانم یوهان میهمان چینی جشنواره به زبانِ چینی برای سینمای ایران آرزوی موفقیت کرد که شاهد ژانرهای محدود نباشیم و به سمتِ کارهای متنوع و جدید بروند.
همان دغدغهای که بسیاری از رسانهایهای جشنواره فیلم فجر مطرح میکردند این سینما به تنوع ژانر، سلیقههای مختلف، فیلمنامهها و موقعیتهای بِکر و از طرفی قهرمانان واقعی و نگاه رو به جلو و امیدآفرینی نیاز دارد نه رفتاری که در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر با آن مواجه شدیم.
گزارش دوربین تسنیم را از نظرات خبرنگاران و رسانهایها درباره فیلمهای جشنواره، سیمرغها و اتفاقات تلخ و ضدقهرمانانی که به دنبال سیاهی رفتند تا امیدآفرینی در ادامه ببینید:
انتهای پیام/