سینمای ما کاملاً بالاشهری و نئولیبرال است/ مبارزه با پولشویی در سینما اولین گام برای سلامت سینما است
در اولین قسمت از فصل اول نشست رسانگاه، سید مهدی ناظمی پژوهشگر حوزه فلسفه سینما به ارائه نظرات خود پیرامون اندیشه در سینما پرداخت.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ناظمی در ابتدای این نشست به خواستگاه مشترک هنر و فلسفه پرداخت و تعامل و تعارض ایجادشده میان این دو را، امری طبیعی قلمداد کرد. وی به جایگاه فعلی سینما اشاره کرد و اظهار داشت: «در عصر افول هنر و نخبگانی شدن هنرهای دیگر، این تنها سینما است که ضمن حفظ حرکت نخبگانی، عامه مردم را نیز با خود همراه کرده است. به بیانی سینما، اجتماعیترین و هنرترین هنرها است.»
این پژوهشگر در رابطه با تعاملات فلاسفه با سینما افزود: «کثرت سوءتفاهمهای ایجاد شده توسط اندیشمندان و فلاسفه، ناشی از حمل استعداد تفکر در سینما است و برای اهمیت بالای سینما است.»
وی با اشاره کردن به وابستگی سینما به سرمایهداری، بیان کرد: «سینمای ما کاملاً بالاشهری و نئولیبرال است، این فیلمها منبع معتبر و قابل استنادی برای شناخت مردم پایینشهر نیست و تنها انتقام سرمایهداری از عدم همراهی مردم، با این جریان است. در این فیلمها و حتی در صدا و سیما، هجو و تمسخر پایین شهریها به وفور یافت میشود، هرچند چنین چیزی در سینمای هالیوود نیز هست اما با کارشناسیهای صورت گرفته، فیلم حداقل احترامی برای مخاطب قائل است، احترامی که در سینمای ایران یافت نمیشود.»
این استاد دانشگاه تأکید کرد: «متأسفانه در ایران کارشناس واقعی وجود ندارد و حتی منتقدین و خبرنگاران که وظیفه آشکار سازی مناسبات آلوده را دارند، هجو و یا خریده میشوند. این فضا حاکی از صنعت پولشویی است.»
وی سینمای فعلی را حافظ وضع موجود خطاب کرد و ادامه داد: «از آنجاکه سینمای فعلی برآمده از وضع موجود و سرمایهداری است، با فلسفهبافیهایی نظیر "بی پولی و فقر مردم، ناشی از طرز تفکر و عملکردشان است" از وضع موجود حفاظت میکند و به تمسخر مردم میپردازد در حالی که فقر طی چند سال اخیر، به هیچ وجه ارادی نبوده و ناشی از بحرانهای اقتصادی است. در این سینما مردم و پایین شهریها در باغوحشهایی مثل زورآباد وجود دارند و قهرمان فیلم پس از آگاهی نیز، ناچار به تن دادن به وضع موجود است. این سینما هستی را به درصد اندکی سرمایهدار و باغ وحش، تقسیم کردهاست. داوران نیز چنین انتخابی داشتهاند.»
ناظمی جشنواره فجر امسال را بزرگترین توهین به ملت در طول سالهای اخیر دانست و خواستار استیضاح مسئولین مرتبط و بازگشت پولهای حکومتی که صرف ساخته شدن فیلمها شدند، شد.وی در انتها سلامت اقتصادی را برای رسیدن به سینمای ملی و سینمای پیشرفت امری ضروری دانست و مبارزه با پولشویی در سینما را اولین گام برای سلامت سینما که مقدمهای برای رسیدن به سینمای پیشرفت است، برشمرد.
انتهای پیام/