ارکستر سمفونیک با برامس و بومی وار درخشید

ارکستر سمفونیک با برامس و بومی وار درخشید

ارکستر سمفونیک تهران سمفونی شماره ۴ برامس و آهنگ «بومی وار» اثر ثمین باغچه بان را نواخت و درخشید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ارکستر سمفونیک تهران که همیشه پای ثابت اجراهای جشنواره موسیقی فجر بوده، امسال با اجرایی متفاوت و با ظاهری متفاوت‌تر به صحنه رفتند. شیوع ویروس کرونا باعث شده تا ارکستر سمفونیک تهران که تعداد نوازندگان زیادی دارد، با حصارهایی شیشه‌ای میان نوازندگان به صحنه برود.

نوازندگان سازهای زهی ارکستر سمفونیک در این اجرا ماسک به صورت داشتند. میان هر گروه از نوازندگان هم حصارهایی شیشه‌ای قرار گرفته بود تا به این ترتیب پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت شود.
این ظاهر و این ترکیبِ عجیب که برای مخاطبان موسیقی ناآشناست، حاصل شیوع ویروسی است که سال گذشته در همین روزها بود که خبر آمدنش جدی و جدی‌تر می‌شد.

برنامه ارکستر سمفونیک تهران هم مانند دیگر اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، در روزهای گذشته و در تالار وحدت ضبط شده بود. در نهایت هم این اجرا از ساعت 23 روز جمعه یکم اسفند 1399 از طریق چند سایت برای علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک پخش شد.

چوب رهبری ارکستر سمفونیک در این اجرا به دست نصیر حیدریان بود. حیدریان در سال‌های گذشته ثابت کرده که همیشه بهترین گزینه برای رهبری ارکستر سمفونیک بوده و هست. رهبری با سواد و دانش بالا و با کمترین حاشیه ممکن.

اجرا با نواختنِ سمفونی چهارم برامس شروع شد.

سمفونی شماره 4 در می مینور، اُپوس 98، آخرین اثر سمفونیکِ یوهانس برامس، آهنگساز آلمانی سبک رمانتیک است. برامس تنها یک سال پس از اتمام سمفونی شماره 3، تصنیفِ اثر را به پایان رساند. نخستین اجرای این سمفونی در 25 اکتبر 1885 در شهر ماینینگن آلمان بود.

حالا و حدود یک قرن و نیم پس از نوشته شدنِ سمفونی چهارمِ برامس، ارکستر سمفونیک تهران این اثر را در پیش روی مخاطبان قرار داد.

نصیر حیدریان ثابت کرده که هر زمان که چوب رهبری ارکستر را به دست می‌گیرد، صدای خوبی از ارکستر به گوش مخاطبان می‌رساند. تازه‌ترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان هم استانداردهای قابل قبولی داشت و در بسیاری از لحظات گوش نواز بود.

بخش دیگری از اجرای ارکستر سمفونیک تهران به نواختنِ قطعه «بومی وار» اثر  ثمین باغچه‌بان اختصاص داشت. بومی وار با الهام از چندین ترانه محلی ایرانی از جمله موسیقی آذربایجانی در سال 1331 آفریده و در سال 1352 اجرا شد.

اکنون و پس از گذشت حدود 70 سال از آفرینشِ «بومی وار»، ارکستر سمفونیک تهران بار دیگر به سراغ این اجرا رفت تا در این روزهای کرونایی، مخاطبان ایرانی بتوانند در فضایی متفاوت این قطعه زیبا را بشنوند.

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران